Práve čítate

Dlhé hodiny za volantom dajú pekne zabrať. Tipy, ako to zvládnuť v pohode

1191  
Zdieľať: 

Dlhé hodiny za volantom dajú pekne zabrať. Tipy, ako to zvládnuť v pohode

Preteky o to, kto prejde čo najďalej na jeden záťah, aj keď mu už od únavy pomaly padá hlava na volant, fakt nemusím vyhrať. Aj profi šoféri majú povinné prestávky, takže aj my ostatní by sme pár pravidiel pri dlhom cestovaní mali rešpektovať.

3. 9. 2021 3 min. čítania Jana Bohutínská
Dlhé hodiny za volantom dajú pekne zabrať. Tipy, ako to zvládnuť v pohode

Patrím k tým, čo si šoférovanie užívajú. Dlhá je však pre mňa za volantom každá cesta, ktorá presahuje dve hodiny. Najďalej som kedysi bez pauzy odšoférovala cestu z Prahy do Velkých Losin, čo vtedy bola takmer päťhodinovka. Čím som bola mladšia, tým väčšie ego som mala. Dnes by som si počas cesty dala aspoň jednu pauzu.

Ako sa pripravujem, kým otočím kľúčikom v zapaľovaní?

Aby som dlhšie cesty dobre zvládla, nepodceňujem prípravu.

Snažím sa nesadnúť si za volant so spánkovým deficitom, ale vyspatá, najedená, s dostatkom tekutín a  v dobrej fyzickej a psychickej kondícii celkovo. Pomôže mi dobre nastavené sedadlo, aby som nezačala cítiť chrbát alebo krk hneď za rohom, pretože to naruší pozornosť.

A dobre vyberám hudbu, ak chcem nejakú počúvať, pretože ovplyvňuje náladu, emócie. Poznám ľudí, ktorí v aute ladia hovorené slovo, to niektorých ale môže rozptyľovať. Je potrebné vybrať si to, čo vám funguje najlepšie. Keď nejdem sama, poprosím spolujazdca, aby radšej so mnou komunikoval a v aute hneď „nezalomil“.

Hrdinovia nešoférujú nadoraz, ale pauzujú

Vedci hovoria o tom, že čas, počas ktorého človek udrží sústredenú pozornosť, sa už dokonca nepočíta v minútach, ale v desiatkach sekúnd.

Porovnajte si to s tým, aké dlhé časové úseky sa nútite šoférovať na jeden záťah. Bezpečnejšie je dať si dostatočnú časovú rezervu a zaradiť si do cestovného itinerára miesta na pauzy.

Odporúča sa robiť si prestávky maximálne po štyroch hodinách jazdy, ale radšej ešte častejšie. Riskovať mikrospánok pre pár ušetrených štvrťhodiniek? To nestojí za to, aj keď sa vám možno zdá, že to už do cieľa dorazíte.

Predýchať a pretiahnuť!


Pri pauzách sa vyhýbam stresu pri love tej najlepšej bagety. :-) Radšej si spravím chvíľu pre seba:

  1. Zhlboka dýcham.
  2. Pozerám sa do zelene.
  3. Osviežim si tvár, krk a ruky studenou vodou.
  4. Pretiahnem sa.
  5. Urobím si pár cvikov (v kufri si vozím aj podložku na cvičenie).

Tiež sa najem niečoho ľahšieho a nie príliš tučného, čo mi nebude ďalšie stovky kilákov ležať v žalúdku. Uznávam, že zohnať to na benzínke, je niekedy fuška, občas to riešim krabičkami z domova. A dodržiavam pitný režim.

Keď musíš, tak musíš… dať si šlofíka

Nebudem predstierať, že som svätá a nikdy sa za volantom nesnažím prekonať únavu. V aute mám poruke aj niečo na dodanie rýchlej energie, či už sú to oriešky, kvalitná čokoláda alebo čerstvé či sušené ovocie.

Občas si dám na cestách kávu, aby som rýchlo dobila baterky, namiesto toho, aby som si niekde na parkovisku dopriala krátkeho šlofíka, ako to robí môj kamarát Tomáš. Rád šoféruje v noci, pretože nie je taká premávka, a keď je unavený, sklopí si sedačku a na dvadsať minút si na parkovisku schrupne. To ho osvieži a pokračuje ďalej. Taký štýl ale nie je pre každého. Keby som to urobila ja, nezobudím sa za dvadsať minút, ale za osem hodín šťastného spánku, auto neauto.

Aj cesta je predsa cieľ!


Na naozaj dlhé vzdialenosti podľa mňa vôbec nie je na škodu si už vopred naplánovať viac času a urobiť si zastávku napríklad aj s prespaním v hoteli. Už to môže byť súčasťou dovolenky, na ktorú možno idete. :-)

Nakopávače beriem ako „kápézetku“

Ako poslednú záchranu, napríklad v situácii, že dlho nebude poruke žiadne odpočívadlo, si vozím aj nejaké tie nakopávače. Kofeín neberiem ako náhradu stratenej energie, ale skôr ako pomocníka pri koncentrácii.

Kofeín je stimulant, povzbudzuje a zlepšuje pozornosť, čo nie je pri dlhej jazde autom na zahodenie. Avšak všetko s mierou, beriem ho skôr ako takú „krabičku poslednej záchrany“:

  • Jedna káva je v pohode, u toho, kto je na ňu zvyknutý, aj druhá, ale ako zárezy pribúdajú, je na mieste ostražitosť.
  • Rovnako vo chvíli, kedy hrozí, že vám z tabuľky čokolády zostane len pekný obal a trblietavý staniol.
  • Vyhýbam sa energeťákom, kde je okrem kofeínu veľa sladidiel. Energiu rýchlo vystrelia, ale keď účinok pominie, odpadnem.
  • Osviežujúcou alternatívou bez kávovej príchute a so zníženým obsahom cukru sú pre mňa funkčné vody, ako je napríklad Tchibo Coffizz, kofeínová voda so silou dvoch espress.

Ale rovnako ako so všetkým, aj kofeín by sme mali konzumovať s mierou. Ak to preženieme, môže nám namiesto povzbudenia priniesť pravý opak. Týmto životobudičom by ste sa nemali pokúšať prekabátiť únavu, na ktorú platí jednoducho iba dôkladný odpočinok. A to nehovorím ešte o jednej „zrade“, že kofeín je nanešťastie močopudný. Pri cestách z toho môže vzniknúť aj celkom prekérna situácia. :-)

Novinka od Tchibo: Kofeínová voda Coffizz

Novinka od Tchibo: Kofeínová voda Coffizz

Ochutnajte pramenitú vodu so silou kofeínu odpovedajúcou dvojitému espressu. V dvoch príchutiach v predajniach Tchibo, v širokej sieti supermarketov a na benzínových pumpách.

Nájsť obchod
Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články