Práve čítate

Moderné výdobytky a šport: Našla som cestu, aby mi neškodili, ale pomáhali

1623  
Zdieľať: 

Moderné výdobytky a šport: Našla som cestu, aby mi neškodili, ale pomáhali

Samozrejme, že by to išlo aj s obyčajnými teniskami. Ale moderné výdobytky nám môžu pomáhať, môžu nás motivovať, môžeme sa aj vďaka nim zlepšovať. Niekedy. Pozrite sa, kedy a na čo sa technika hodí – a kedy je naopak úplne zbytočná.

5. 6. 2020 4 min. čítania Tereza Prskavcová
Moderné výdobytky a šport: Našla som cestu, aby mi neškodili, ale pomáhali

Telefón, slúchadlá, hrudný pás na snímanie tepu, inteligentné hodinky, ktoré merajú prebehnutú vzdialenosť, rýchlosť, spálené kalórie, nastaviť appku, zapnúť hudbu… Naozaj toho toľko potrebujeme na to, aby sme išli športovať?

Motivujú ma aplikácie, alebo je to naopak?

Je to skoro ako včera. Po dlhom čase som sa rozhodla ísť behať. Podľa vzoru ostatných som si zobrala slúchadlá, telefón, stiahla prvú bežeckú aplikáciu, ktorú som našla, a vybehla som. Keď som sa po polhodine vykonávania niečoho, čo sa s veľkou predstavivosťou vzdialene podobalo behu, vrátila domov, zistila som, že podľa mojej super aplikácie som fakt hrozná. Najpomalšia zo všetkých známych.

Na jednej strane ma to trochu demotivovalo – ale na druhej som chcela byť lepšia. Keď beháte či športujete s aplikáciou v telefóne, vždy vám presne ukáže, ako na tom ste. Čo predovšetkým v prípade, že s pravidelným športovaním iba začínate, môže byť trochu zdrvujúce. Ale tiež vám môže pomôcť zlepšiť sa.

Čo na tých aplikáciách všetci majú?

Mobilné aplikácie môžete používať na akýkoľvek šport – na beh, bicykel, plávanie, fitness, jogu, existujú aj aplikácie na redukciu váhy, ktoré vám pomáhajú počítať kalórie, zostaviť zdravší jedálniček alebo napríklad súperiť s ostatnými.

Preto je dobré si na začiatku povedať, prečo chcete aplikáciu používať– či chcete iba sledovať svoju aktivitu, vytvoriť si ciele a tréningové plány či zlepšiť jedálniček. To všetko totiž aplikácie dokážu. Kebysom ich mala rozdeliť, vytvorila by som 3 skupiny:

1. Sledovanie pohybu a výkonu

To sú aplikácie ako Sporttracker, Endomondo alebo Garmin Connect. Aplikácie počas celého dňa zaznamenávajú každú pohybovú aktivitu. Pomocou GPS počítajú vzdialenosť, priemernú rýchlosť aj spálené kalórie.

2. Pomoc s redukciou váhy

V týchto aplikáciách si môžete nastaviť, koľko chcete schudnúť alebo ako sa lepšie stravovať. Potom si aplikácia väčšinou stiahne informácie o spálených kalóriách z jednej z aplikácií popisovaných vyššie (tzn. napr. zo Sporttrackeru) a vy do nej celý deň zapisujete, čo ste zjedli.  

Sem patrí napríklad MyFitnessPal, s ktorou mám skúsenosti. Keby som to mala zjednodušiť, na to, aby ste si mohli dať poriadne jedlo alebo niečo dobré, sa musíte hýbať – tzn. aby ste mohli prijať nejaké kalórie navyše, musíte ich počas dňa spáliť.

3. Súperenie s ostatnými

Porovnávať sa s ostatnými môžete takmer v každej aplikácii, ale niektoré sú na súperenie lepšie ako ostatné. Typická a najrozšírenejšia je napríklad Strava. V nej môžete súperiť buď so svojimi priateľmi, alebo svoje výsledky otvoriť celému svetu a porovnávať sa s kýmkoľvek, kto aplikáciu používa. Tzn. kľudne s tými najlepšími, vrcholovými športovcami.

Na niektoré aplikácie vám stačí smartfón, ale ak chcete mať presnejšie výsledky, existujú rôzne inteligentné hodinky, náramky, hrudný pás, ktorý sníma tep a ďalšie vychytávky, ktoré sa práve s aplikáciami dajú prepojiť.

Väčšina aplikácií sa dá tiež prepojiť medzi sebou. Potom napríklad aplikácia Garmin Connect napojená na inteligentné hodinky sleduje aktivitu, údaje sa prenášajú do Stravy, kde môžete súperiť s ostatnými – a tiež do MyFitnessPal, ktorá stráži spálené kalórie a „chudnúci“ plán.

Kam s ním? S tým telefónom pri športe…

Druhou vecou, ktorú väčšinou riešim, je, kam telefón pri športe dať. Ak používate inteligentné hodinky, kde v tých najlepších môžete mať už aj hudbu, zoberiete si k nim bezdrôtové slúchadlá a máte to vyriešené. Ale ak športujete s telefónom, potrebujete, aby neprekážal.

Preto existujú rôzne bežecké puzdrá na telefón, ktorá si pripevníte napríklad na pás alebo na ruku. Musíte si sami vyskúšať, čo bude práve pre vás najpohodlnejšie. Napríklad ja som zistila, že ak strčíte telefón do športovej podprsenky, môžu vám navlhnúť snímače a máte po telefóne. Vtedy sú naozaj puzdrá lepšie ako „vychytávky“, o ktorých si myslíte, že budú fungovať lepšie. Dnes bez mini ľadvinky, ktorá drží na bedrách, športovať nechodím. :-)

S telefónom v ruke radšej nebehajte

Možno vám tiež napadne, že stačí mať telefón v ruke. Pred tým ale zase varujú fyzioterapeuti.

Úchop telefónu v jednej ruke pri behu obmedzuje rotáciu hrudnej chrbtice, čím obmedzujete jednu stranu tela a vzniká pohybová asymetria. Potom sa vám môže skracovať krok opačnej dolnej končatiny a začať vás niečo pobolievať. 

Raz alebo dvakrát vám to neublíži, ale ak budete behať s telefónom pravidelne, zadovážte si radšej nejaké puzdro – v obchodoch aj na internete ho zoženiete kľudne za pár eur. :-)

Sú športové aplikácie nutnosť, alebo zbytočnosť?

Športové aplikácie sledujú vaše aktivity, radia vám, čo máte jesť a tiež ako máte spať či odpočívať. V podstate vám nalinkujú celý „športový“ deň, týždeň, rok.

Pravdupovediac, ak vás športovanie s aplikáciami chytí, ako kedysi mňa, môže vás začať stresovať. Niekoľko týždňov som bola presvedčená, že aby som sa zlepšovala, musím všetko sledovať, súperiť, počítať kalórie. Spoliehala som sa len na aplikácie– nie na seba.

Po niekoľkotýždňovom kolotoči, kedy som si nastavila ciele, riešila len šport a jedlo, mi začala dochádzať energia, pretože som prestala počúvať svoje telo. Došlo mi, že aplikácie nie sú múdrejšie ako ja. A že na všetko sa musí s rozumom. Tak som začala odznova. Väčšinu aplikácií som úplne vymazala, len tie hodinky, do ktorých som už investovala, som si nechala. Keď totiž behám na novom mieste, baví ma po dobehnutí sledovať trasu, kadiaľ som bežala.

Snažím sa vnímať svoje telo, aj keď so sebou mávam telefón a väčšinou počúvam hudbu alebo v poslednom čase podcasty. Niekedy vypnem všetko. Baví ma, keď „len“ bežím. Pravidelne dýcham, nemyslím na nič a som 100 % prítomná v aktivite, ktorú robím. Ten pocit nepríde hneď. Prvých možno 15 minút trvá, kým sa do aktivity dostanem, kým si telo uvedomí, že športuje atď., ale čím častejšie chodím, tým rýchlejšie to nastupuje.

Potom mi pripadá, že môžem bežať celý deň. A čo ma fascinuje úplne najviac – vždy môžete zrýchliť. Nie kvôli aplikácii – poviete si, že zrýchlite a naraz šprintujete. Aj keď ste si mysleli, že už neurobíte ani krok.

So športovými aplikáciami je to ako so všetkým – sú dobrí sluhovia, ale zlí páni. Pokiaľ vás športovanie s nimi baví, pomáhajú vám, kľudne ich používajte. Je to zábava! Dávajte si však pozor, aby ste sa nestali ich otrokmi, pretože potom vám môžu radosť z pohybu úplne zobrať.

Športové kolekcie na Tchibo.sk

Športové kolekcie na Tchibo.sk

Všetko, čo sa vám môže hodiť, keď si pôjdete dať do tela.

Do e-shopu

Čítajte tiež

Odložte predsudky: Elektrobicykel sa hodí pre športovcov aj do mesta
Odložte predsudky: Elektrobicykel sa hod…2912
Ako zvládnuť mániu na kone u vašich detí?
Ako zvládnuť mániu na kone u vašich detí…3351
Deti a pohyb: Ako na to, aby pri ňom vydržali do dospelosti?
Deti a pohyb: Ako na to, aby pri ňom vyd…2617
ďalšie články