V mnohých európskych metropolách je mestský bicykel neoddeliteľnou súčasťou života mnohých ľudí. V mestách západnej Európy je zavedený systém požičiavania bicyklov priamo na uliciach (napríklad v Paríži), bicykel si môžete požičať aj v hosteloch alebo v obchodíkoch na to určených (Berlín). V centre miest tak narazíte na viac zaparkovaných bicyklov než zaparkovaných áut.
Amsterdam je charakteristický bicyklami rôznych farieb a typov, ktoré sú ozdobené košíkmi a kvetinami. Neobvyklá výzdoba však hneď nemusí znamenať prejav individualizmu či túžbu po pozornosti. Jej dôvod môže byť čisto prozaický: oveľa rýchlejšie nájdenie bicykla medzi ďalšími päťdesiatimi. Tento dopravný prostriedok sa tak chtiac-nechtiac môže stať módnym doplnkom vyjadrujúcim osobnosť obyvateľa mesta.
Neoddeliteľnou súčasťou častého používania bicyklov v uliciach miest sú bezpochyby aj názory ľudí, či toto je alebo nie je prijateľné. Nie každý totiž víta vysokú koncentráciu cyklistov na chodníkoch, ktorých časť už aj tak úspešne zabrali autá. Na druhej strane mnohí cyklisti sa v čase dopravnej špičky boja jazdiť po cestách.
Linda Jablonská
Linda Kallistová Jablonská je česká dokumentaristka, ktorá okrem iného stojí za úspešným dokumentom Vitajte v KĽDR! Vyštudovala FAMU, bola nominovaná na Českého leva, získala ocenenie nielen na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov Jihlava, ale aj v rámci festivalov Jeden svet a Febiofest. Linda na bicykli zvyčajne jazdila do práce každý deň, teraz má však malé deti a bicykel tak musel ísť trocha bokom.
Ako vnímate ľudí, ktorí na bicykli jazdia každý deň, či už aby sa dopravili do práce alebo na schôdzku s kamarátmi?
Myslím, že bicykel je skvelý dopravný prostriedok, ja sama som roky jazdila do práce na bicykli. Bicykel je často oveľa rýchlejší ako auto a ideálny pre tých, ktorí sa nechcú ráno tlačiť v MHD, a okrem počiatočnej investície je to doprava zdarma. Nehovoriac o tom, že po bicyklovaní má človek oveľa lepšiu náladu.
Myslíte, že bicykel symbolizuje určitú pózu, zaradenie sa do určitej komunity, alebo ide o prejav spontánneho životného štýlu?
Neviem, ako je to u iných cyklistov, ale ja som si vypočítala, že jazda na bicykli je pre mňa najvýhodnejšia zo všetkých stránok. Ak sa takýmto spôsobom vytvára komunita mestských cyklistov, tým lepšie, aspoň bude na cestách viac cyklistov a menej áut.
V Amsterdame si ľudia bicykle bohato zdobia. Vnímate bicykel ako módny doplnok? Je podľa vás možné očakávať v najbližších rokoch podobný trend aj u nás?
Myslím, že u nás panuje predstava, že bicyklista sa môže navliecť iba do priliehavého trikotu s nápisom Budvar. Pritom väčšina z nás to má do práce zopár kilometrov a z vlastnej skúsenosti viem, že na bicykli sa dá ísť celkom pohodlne aj v sukni alebo v kozačkách. Isteže, bicykel sa môže stať vyjadrením životného postoja a životného štýlu, rovnako ako oblečenie.
Už jazdíte, alebo sa v meste na bicykel ešte len chystáte sadnúť?
Teraz v meste na bicykli bohužiaľ moc nejazdím, pretože mám malé deti a s nimi by som sa do ulíc na bicykli trochu bála. Ale mám za sebou mnohoročné cyklistické skúsenosti. Až deti trochu podrastú, ihneď zas prevetrám svoj citybike.
V mnohých európskych mestách sa bicykle hojne využívajú ako každodenný dopravný prostriedok, ktorý má svoju dlhodobú tradíciu. Myslíte, že tento trend má šancu uchytiť sa aj v našich uliciach?
Verím, že áno, aj keď Praha má napríklad oproti Amsterdamu nevýhodu pre jej kopcovitý terén. Treba však upraviť trasy pre mestských cyklistov tak, aby sa cítili bezpečne. Jazda po Prahe je totiž často dosť adrenalínová záležitosť, ktorú podľa mňa, napríklad pri rannej jazde do práce, nie každý chce zažívať.
David Kraus
David Kraus je spevák, textár, herec a skladateľ. Je známy z kapely Laura a jej tigre alebo vďaka účinkovaniu v talkshow Jana Krausa. Novú cyklistickú sezónu chce začať s bicyklom fatbike, s ktorým vďaka špeciálne upraveným kolesám možno jazdiť aj na snehu a po piesku.
Čo si myslíte o ľuďoch, ktorí využívajú bicykel ako dopravný prostriedok každodenne?
Plne ich chápem a zároveň robím to isté, keď je pekne. Všade sa tak dostanem rýchlejšie a navyše bicyklovanie mi privodí skvelú náladu. Milujem bicykle a mám ich niekoľko vrátane elektrobicykla. Nemám vodičák, takže používam verejnú dopravu a bicykel a je mi fajn. Naopak, som ušetrený od všetkých kalamít, upchatých diaľnic a hľadania parkovania. Kým nemám rodinu, auto naozaj nepotrebujem.
Považujete jazdu na bicykli v meste za neochotu jazdiť MHD?
Ja s MHD nemám problém a všade sa dostanem skôr ako ľudia, čo majú autá. Napríklad výraz „ v metre som nebol už niekoľko rokov“ nepoznám a ani poznať nechcem. Ľudí sa neštítim, naopak, musím povedať, že v MHD je stále čo pozorovať, a keď má človek fantáziu ako ja, niekedy sú to ozaj silné príbehy a drámy, o ktoré by som bol v aute ochudobnený.
Vnímate bicykel ako módny doplnok, ako je to napríklad v Holandsku?
V Amsterdame som bol a vôbec celé Holandsko som prešiel práve na bicykli. Smiali sa mi, že jazdím na horskom bicykli s toľkými prevodmi. Holanďania majú bicykle krásne a štýlové, ale prevody sú vám tam nanič, pretože fúka taký vietor, že aj po rovine idete, akoby ste išli do kopca.
Aj ja vlastním rôzne bicykle na rôzne veci, ale nie ako módny doplnok. Som asi staromódny chlap, žiadny parádnik, čo sa doma fintí a potom ešte fintí aj svoj bicykel. Ale inak trend byť krásny a zaujímavý podľa mňa nebol nikdy taký okatý ako dnes − a stále silnie. Ľudia robia všetko pre to, aby si ich niekto všimol. Mám to rád v divadle a na koncerte, ale v civile sa naopak snažím byť čo najviac nenápadný a neupozorňovať na seba.
Už jazdíte na mestskom bicykli?
Áno, už jazdím a teším sa aj na také veci, ako je servis bicyklov a vychytávky na ne. Na bicykloch je stále čo vylepšovať. Bicykle milujem, sú a navždy zostanú mojou vášňou.