Práve čítate

Hrou k hladkému nástupu do školy

2862  
Zdieľať: 

Hrou k hladkému nástupu do školy

Vstup do prvej triedy je nielen pre prváčika, ale aj pre celú rodinu veľká zmena. Všetci si želajú, aby škola dieťa bavila, dieťa do nej chodilo rado a bolo úspešné. Dobrá správa je, že pred vami sú dva mesiace prázdnin, počas ktorých môžete pre hladký nástup do školy mnoho urobiť. Tá zlá, v úvodzovkách, je tá, že to za vás nikto neurobí. Je to len a len na vás. Ale trénovať sa dá naozaj skoro všade a deti to bude zaručene baviť!

11. 7. 2016 5 min. čítania Kamila Šemberová
Hrou k hladkému nástupu do školy

Čo tiež ovplyvňuje čítanie a písanie
Čítanie a písanie sú dve veľmi prepojené činnosti, ktoré, čo sa pomerne málo vie, veľmi úzko súvisia s jemnou motorikou. Deti, ktoré sú manuálne zručné, majú menej problémov s čítaním a písaním (ak u nich nie je diagnostikovaná nejaká porucha učenia). Samozrejme absolútne základnou podmienkou pre úspešný nácvik čítania a písania je dobre rozvinutá reč ‒ bez logopedických problémov, ktoré by v tomto období už mali byť vyriešené, s bohatou slovnou zásobou a dobrým vyjadrovaním. Z hľadiska vývojovej psychológie majú všetky vývojové stupne svoj čas a sú vzájomne prepojené a podmienené. Precvičovanie by teda malo byť komplexné, s trochu väčším dôrazom na slabšie stránky dieťaťa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ako na slovnú zásobu

Deťom veľa čítame, okrem rozprávkových knižiek vyberáme aj encyklopédie podľa záujmu dieťaťa. Deti nechávame rozprávať o prečítaných príbehoch, kresliť ich, vymýšľať, ako by mohli dopadnúť inak ‒ rovnako postupujeme aj pri rozprávkových príbehoch v televízii.

Posledná šanca, aby dieťa malo pekný rukopis

Pri vymaľovávaní si deti precvičujú jemnú motoriku, sústredenie a trpezlivosť. Pozor treba dávať na správne držanie ceruzky, správny je tzv. štipcový úchop. Palec a ukazovák sú proti sebe a ceruzku držia cca 2 cm od hrotu, prostredník podopiera ceruzku zospodu. Ruka nie je kŕčovito strnulá, ale uvoľnená (ak si nie ste istí, na YouTube nájdete niekoľko návodov). Pozor treba dávať aj na výber písacích potrieb. Používame čo najväčšie papiere, ideálny je formát A3 alebo A4. Deti kreslia rôzne vlnovky, osmičky, zuby ako na pílke, slimačie ulity alebo aj obyčajné krúžky. Cieľom je, aby ruka bola uvoľnená, rameno by nemalo byť kŕčovito strnulé.

Tipy na pracovné zošity a materiály

Mnohé materiály sa dajú vytlačiť z internetu, stačí zadať do Googlu „precvičujeme grafomotoriku“ alebo „pracovné listy pre predškolákov“ a pod. V kníhkupectve nájdete mnoho veľmi kvalitne spracovaných príručiek a zošitov, v tých väčších bývajú celé oddelenia venované rozvíjaniu schopností u detí tohto veku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Precvičovanie jemnej motoriky

Plastelína, koráliky, mozaika a podobné materiály sú na precvičovanie jemnej motoriky úžasné. Deti môžu navliekať koráliky na šnúrky, vytvárať obrázky z nažehľovacích korálikov, modelovať výtvory z plastelíny či zostavovať mozaiku z guľôčok do pripravených šablón s jamkami. Nezabudnite ani na populárnu hru mikádo (zväzok farebných tenkých špajlí sa rozhodí po stole a hráči sa ich snažia čo najviac pozbierať bez toho, aby pohli ďalšími ležiacimi špajľami). Všetkými týmito aktivitami si deti krásne precvičia prstíky aj trpezlivosť.

Drobná pomoc v domácnosti neuškodí

Deti veľmi rady pomáhajú, počas prázdnin je k ručne vyrábaným činnostiam oveľa viac príležitostí ako v bežnom roku. Môžu si tak precvičovať jemnú motoriku napr. triedením klincov, prišívaním gombíkov, lúpaním hrášku, odkôstkovávaním marhúľ a pod. Vlastne môžu robiť takmer všetko, čo robia dospelí, hoci to bude trvať o niečo dlhšie, vznikne pritom trochu väčší neporiadok, ale pre ich ďalší vývoj (a to nielen motorický) sú všetky tieto drobné činnosti dôležité. Keď spolu napríklad zavárate, užijete si oveľa viac zábavy, ako keď deti budete neustále odháňať, aby neprekážali sľubujúc im, že až to skončíte, spolu niečo podniknete. Uvidíte, aké budú pyšné na to, že robili kompóty či marmeládu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bez pravidelného pohybu to nejde

Podľa výskumov polhodina aktívneho pohybu trikrát týždenne (stačí aj rýchla chôdza) u dospelých zvyšuje výkonnosť mozgu. Niet dôvodu, aby to u detí bolo inak. Mozog bude lepšie pracovať, lepšie prijímať a spracovávať podnety. Takže sa spoločne hýbte, užívajte si spoločný čas a zároveň tak získate lepšiu fyzičku, čo sa bude hodiť deťom i vám.

Hry na pamäť a logické myslenie

Snažte sa rozvíjať pamäť, logické myslenie, pozornosť, pravo-ľavú orientáciu, orientáciu v čase ‒ áno, toto všetko bude dieťa v škole potrebovať. Z neprebernej ponuky sme vybrali zopár zaujímavých hier.

Hra na písmená: náhodne vyberte písmeno a skúšajte vytvoriť čo najviac slov začínajúcich na dané písmeno. Ak to dieťa dobre zvláda, je možné výber slov obmedziť napr. na kvety, zvieratá, povolania atď.

Išiel som do zoologickej záhrady: a videl som tam opicu (1. hráč), videl som tam opicu a korytnačku (2. hráč). Videl som tam opicu, korytnačku a žirafu (3. hráč) atď. Pre obveselenie možno pridávať aj prídavné mená, deti často volia pekne bizarné spojenia ‒ rozpľasnutá žirafa, nafúknutá korytnačka, fúzatá opica…

Hádanie predmetu v miestnosti: je to zelené (sveter, koberec, kvietok), je to zelené a z vlny (sveter, koberec) a chodí sa po tom (koberec).

Precvičovanie pamäti: dieťa si pozrie obrázok s mnohými predmetmi, potom sa obrázok zakryje papierom a dieťa sa pokúša spomenúť si na čo najviac predmetov na obrázku. Na precvičovaniu pamäti je ideálna hra pexeso.

DSC_0015

Hra na situácie: čo by si robila, keby si sa stratila, keby si si zabudla desiatu atď. Tieto hry podnecujú deti k rozprávaniu, môžu pokojne prebrať rôzne situácie a rôzne riešenia bez toho, aby pociťovali stres. Bežné situácie pomáhajú deti pripraviť na samostatnejší život, ktorý v škole nastane. Táto hra v obmenenej podobe (Čo by si robila, keby si bola princezná?) rozvíja fantáziu aj slovnú zásobu.

Určovanie počtu slabík: veľmi dôležité ‒ deti vytlieskávajú jednotlivé slabiky, najprv dvojslabičné slová, potom pridávame dlhšie (mä-so, o-tec-ko, za-tú-la-ný).

Poznávanie písmen v slovách: akým písmenom sa slovo začína, akým sa končí, ak toto dieťa dobre zvláda, možno s ním hrať aj slovný futbal (traktor – trstina – suk – komín atď.).

Deťom zadávajte rôzne úlohy, postupne zvyšuje počet krokov ‒ choď do pivnice, prines jablká, umy ich a daj ich na misu.

Je to hra!

Dieťa má byť pri hre uvoľnené, nemalo by si byť vedomé toho, že chceme vylepšiť jeho slabé stránky. Snažíme sa ho zaujať, aby sa vydržalo hrať čoraz dlhšie ale nikdy ho k tomu nenútime. Počas hry by dieťa malo zažiť úspech, vďaka tomu sa bude na budúcu hru tešiť, najmä spočiatku treba hru vybrať tak, aby v nej dieťa bolo úspešné. Dieťa v žiadnom prípade dopredu neučíme čítať ani písať (na druhej strane mu nebránime, keď ho písmená zaujímajú).

Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články