Práve čítate

Prespite sa k fit telu

2564  
Zdieľať: 

Prespite sa k fit telu

S novým rokom ste vzali úplne vážne vytýčené predsavzatia a do leta chcete mať štíhle telo. Pravidelne športujete, upravili ste svoj jedálny lístok, napriek tomu sa vám nedarí znižovať hmotnosť podľa vašich predstáv. Tak to mám na vás jednu otázku − ako ste na tom so spánkom? Spíte dostatočne dlho a dobre?

15. 2. 2016 2 min. čítania Veronika Wisiorková
Prespite sa k fit telu

Možno vám ani nenapadlo, že na kvalitu vášho života, ale aj úspech v ceste za krásnym telom, môže mať veľký vplyv práve spánok. Znie to nelogicky, veď keď chcete schudnúť, musíte byť predovšetkým aktívny. Ale pravda je, že musíte byť hlavne v rovnováhe. Teda dostatok pohybu kompenzovať dostatkom odpočinku a regeneráciou. Dospelý jedinec by mal spať aspoň 8 hodín denne, tvrdia odborné články. Viem, že realita je často iná, pretože dvadsaťštyri hodín nám jednoducho nestačí na všetko, čo chceme urobiť. Veľakrát sa tak uchyľujeme k skracovaniu spánku pod kritických 6 hodín denne.

Prečo je spánok taký dôležitý?

Ruku na srdce: ako sa cítite, keď spíte napríklad iba päť hodín? Ste podráždení, unavení, nervózni, vystresovaní a veľmi často máte chuť na sladké. Spánok je totiž určený na odpočinok nielen tela, ale aj mysle. Zatiaľčo snívate, vaše telo sa upokojí, vaše orgány pracujú. Telo produkuje hormóny, ktoré vás nielenže upokoja, ale budete sa cítiť aj spokojnejší, šťastnejší a mať viac sily i chuti do pravidelných tréningov a zároveň menšiu chuť na sladké.

IMG_4720

Čo sa však stane, keď spíte menej, než by ste mali?

Pri krátkom spánku začne telo produkovať hormón kortizol, ktorý spôsobuje onen spomínaný stres, ktorý vyvoláva chuť na nevhodné potraviny, ale aj úzkosť, podráždenie a nepríjemné stavy. Zároveň sa znižuje produkcia hormónu testosterónu. Aj ženy potrebujú dostatok tohto hormónu, ak si chcú vybudovať nejakú svalovú základňu. Mali by ste vedieť, že čím viac svalov máte, tým viac energie počas dňa spálite. Je škoda sa drieť vo fitku a budovať svaly stravou, keď im potom nedáte dostatočnú regeneráciu na to, aby sa mohli obnovovať a vytvárať.

Ešte stále si myslíte, že sa môžete o spánok okrádať? Nie je to žiadna strata času, je to dôležitá súčasť zdravého životného štýlu. A aby bol váš spánok kvalitný, vyhnite sa navečer tučným a ťažkým jedlám, uprednostnite radšej ľahšie pokrmy, napríklad zeleninový šalát s rybou a avokádom. A pite medovkový čaj, ktorý upokojí myseľ, a naopak, vyhnite sa kofeínovým nápojom, ktoré vás udržia dlho bdelých.

IMG_4842

Čítajte tiež

Ako cvičiť v zime aj keď sa nám nechce
Ako cvičiť v zime aj keď sa nám nechce…2216
Ranné rituály alebo 6 tipov, ako začať deň bez stresu
Ranné rituály alebo 6 tipov, ako začať d…2693
Joga je skvelá aj pre malé deti
Joga je skvelá aj pre malé deti2296
ďalšie články