Práve čítate

Čo o vás prezradí pracovný stôl?

13302  
Zdieľať: 

Čo o vás prezradí pracovný stôl?

Pracovné stoly sú taká malá mapa našej duše a v ideálnom svete by sme si ich mali robiť presne také, ako sa nám páčia. Aj tak sa však môže stať, že vás za chaos na ňom napríklad aj vyhodia z práce. Čo o jeho usporiadaní hovorí psychológia a ako sa na to pozerá človek, ktorý má vo firmách na starosti prijímanie ľudí?

4. 7. 2018 5 min. čítania Olga Sládková
Čo o vás prezradí pracovný stôl?

Podľa mňa je pracovná plocha taký zaujímavý mix intimity a verejnej vizitky. Je to osobný priestor podobne ako kúpeľňa alebo spálňa, a pritom je voľne dostupná na pohľad „cudzím“ ľuďom okolo. Na rozdiel od oblečenia, ktoré si môžeme každé ráno vyberať s konkrétnym zámerom urobiť taký alebo onaký dojem, osobitý prístup k organizovaniu pracovného stola sa dlhodobo tajiť nedá.

Ja patrím medzi tých, ktorí zvyknú mať presne taký stôl, pri ktorom sa šéf zastaví a dôrazne pripomenie, že by sa mal upratať. A pretože to oveľa radšej robím ráno pred prácou ako večer po, dokonca sa mi stalo, že keď mi nečakane zrušili zmenu, stav môjho pracovného priestoru prispel ku koncu vtedajšej brigády.

5 základných typov usporiadania pracovnej plochy, v ktorých sa nájdu skoro všetci

Psychologička Lily Berheim sa venuje psychológii verejného priestoru a vo svojom štúdiu pomáha navrhovať optimálne priestory na prácu. Popísala päť základných typov, ako môže pracovný stôl vyzerať: Chaotik, Minimalista, Dobyvateľ, Dekoratér a Opevnenec.

Keď som sa začala pozerať okolo seba, všimla som si, že sa osobitý prístup dokáže dostať skoro všade: napríklad úradníčka na súde, kde by človek čakal na stole dokonalé NIČ, bola pravá Dekoratérka. Všetky kancelárske potreby zarovnané do fialova, fialka v kvetináči a v ňom ešte napichané fialové ozdoby…

Pracovný stôl 1/5: Chaotik

Na pracovnom stole je všetko, čo by sa mohlo hodiť. Niečo pod zub, niečo na inšpiráciu… veci sa kopia tak, ako prichádzajú, nemajú jednotný koncept.

Podľa Lili Berhem sú chaotici priateľskí, extrovertní a otvorení všetkému novému. Sú radi stredobodom diania, s každým prehodia pár slov a v kuchynke z nich na všetky strany sršia inšpiratívne nápady.

Keby si mohli vybrať, obsadia stôl, okolo ktorého musí prejsť prakticky každý. Pokiaľ ich potom požiadate o upratanie, odnesú špinavý hrnček, vyrovnajú fixky a vyhodia prázdnu bonboniéru. Ich svet je taký plný zaujímavých ľudí, vecí, príležitostí, inšpirácií a projektov, že jednoducho nie je čas veci zarovnávať a upratovať.

Komentuje Karolina Černá; 15 rokov praxe v HR, momentálne pracuje pre Asahi Breweries Europe Group.

Takto si ako HR predstavujem stôl dokonalej tímovej asistentky. Pre takéhoto človeka nie je nič problém. Keď si nevie rady sám, vie, koho sa spýtať alebo kam zavolať. Na nič sa nehrá. Aj na pracovnom stole je sám sebou. Navyše má tento človek fantáziu.

Okolie ho obvykle vníma ako otvoreného, priateľského, ktorý má v každej situácii v zásobe úsmev a vľúdne slovo nielen pre kolegov. Keď by mala byť fotka pracovného stola súčasťou životopisu, neváhala by som si takého človeka pozvať na pohovor.

Pracovný stôl 2/5: Minimalista

Na jeho pracovnom stole nie je vlastne nič. Klávesnica, blok a ceruzka, prípadne post-ity. To je všetko. Minimalista nič viac nepotrebuje.

Minimalista presne vie, čo je treba, kedy a v akom rozsahu. Podľa Berheim je to svedomitý človek s veľkým vnútorným poriadkom a disciplínou, má rád plánovanie a veci, ktoré majú jasnú štruktúru a postup.

Minimalista miluje, keď idú veci od ruky, nebojí sa rutiny a jednotlivé úlohy plní ako na bežiacom páse. Prázdny stôl však rozhodne nemusí znamenať, že ide o introverta.

Komentár HR špecialistky Karoliny Černej

Predpokladala by som, že dotyčný má povesť organizovaného puntičkára, na ktorého sa dá spoľahnúť a ktorý má vždy všetko pod kontrolou. Zároveň by som sa trochu bála rezervovanosti a odstupu a možno aj sklonu k workoholizmu.

Bystrá hlava. Nie je čas strácať čas. Na načrtnutie raketového motora takémuto človeku stačí ceruzka a papier a pár minút času.

Pracovný stôl 3/5: Dobyvateľ

Na stoličke, susednom pracovnom stole, na okne, pod stolom… všade sú veci. Ani ich nemusí byť veľa, ale sú všade, rozťahané skoro po celej kancelárii. Nohy natiahnuté až k susedovi, knihy na okennom parapete…

Lili Berhem o týchto ľuďoch hovorí, že sú dominantní a teší ich byť stredobodom pozornosti. Dobyvateľ sa dobrovoľne ujme vedenia skupinového projektu alebo zaučenia nováčika. Neprešľapuje na mieste, tam, kde vidí nedostatok rozhodnosti, jednoducho rozhoduje a koná. Čo môže byť pre nepriebojných susedov a kolegov dosť náročné.

Komentár HR špecialistky Karoliny Černej

Tento stôl ničím neurazí, ani ničím nenadchne. Normálny človek, ktorý stojí nohami na zemi. Má bežný pracovný rytmus; keď si potrebuje oddýchnuť, vyrazí s kolegami na kávu a dokáže pri tom prebrať niekoľko pracovných tém s nadhľadom a vtipom. Zároveň sa dokáže do vecí obuť a vyriešiť aj poriadne zamotané situácie.

Pracovný stôl 4/5: Dekoratér

Tento stôl si nikdy nepomýlite. Podložka pod myš, post-ity, nožnice – všetko je zladené. Kľudne by ste si ho mohli odfotiť do magazínu.

Kreatívni a zvedaví – takí sú podľa Bergheim dekoratéri. Sú otvorení novým veciam, radi ich skúmajú a skúšajú, neboja sa noviniek a výziev.

Dekoratéri sú skôr extrovertní, hlavne sa ale do práce chcú tešiť. Na svojom pracovnom stole si vytvárajú svoj vlastný, krajší svet, na ktorý sa im príjemne pozerá a v ktorom je im jednoducho fajn. Aj preto sú vraj v práci spokojnejší a zamestnania striedajú menej často.

Komentár HR špecialistky Karoliny Černej

Odhadujem, že ide o ženu. Ak potrebuje mať na stole všetko zladené a detailne poriešené, trochu by som sa bála určitej neflexibility a potreby mať všetko až veľmi dobre naplánované a zorganizované. Nie na všetky pozície by som volila takého človeka.

Toto bude stôl tímovej asistentky, ktorá miluje svoju prácu. Občas si nedokáže pomôcť a uprace na stole aj kolegom a nechá im tam nejakú milú vkusnú drobnosť pre radosť.

Pracovný stôl 5/5: Opevnenec

Od ostatných ľudí ho delí monitor, nástenka, kvetina a kopa šanónov. A slúchadlá. Potrebuje mať prehľad o tom, čo sa deje v miestnosti, ale len na požiadanie. Je to introvert a nechce byť rušený.

Opevnenci vnímajú kanceláriu podobne, ako vníma korisť otvorenú savanu. Strážia si chrbát a keď sa necítia bezpečne, nedarí sa im sústrediť sa. Radi pracujú sami, plne sa sústredia na prácu a neodídu domov, pokiaľ nie je hotová podľa ich predstáv.

Väčšinou to bývajú introverti, čo neznášajú vyrušovanie. Pokiaľ na nich začnete hovoriť a donútite ich zložiť si slúchadlá, nečakajte úsmevy a vrelosť. Naopak, predvedú vám prvotriedneho frfloša.

Komentár HR špecialistky Karoliny Černej

Nerušiť, nevstupovať, napíšte mi e-mail. Ako HR by som to odhadovala na stôl niekoho z oddelenia financií, reportingu alebo učtárne. Od ľudí si trošku drží odstup, najlepšie sa cíti medzi tabuľkami a číslami a rozhodne uprednostňuje napísať e-mail ako zájsť za kolegami osobne.

Takýto človek bude pravdepodobne v tíme vnímaný ako introvertnejšia povaha. Najspokojnejší bude v prostredí, ktoré bude tento rys rešpektovať a nebude sa snažiť takého človeka tlačiť do prezentácií pred veľkým publikom a pasovať ho do úlohy firemného zabávača.

Platí, že chaos na stole = preplnená hlava?

Albert Einstein vraj povedal, že pokiaľ je neporiadok na stole znakom preplnenej mysle, potom ho desí, čo by mal znamenať uprataný stôl.

Poznám obe tieto polohy a musím povedať, že na tom záleží. Keď mám tvoriť, svoju pracovnú plochu nijako neobmedzujem. A keď sa mám ponoriť do čísel, radšej si okolo seba vopred upracem. Naozaj to pomáha. Keď okolo seba nemám zbytočnosti, akoby som v hlave vypla všetko, na čo sa práve nemusím sústrediť.

Pokiaľ vás (a/alebo firmu, kde pracujete) trápi, že si na stole skoro nemáte kam položiť lakte a vždy sa to vráti, asi si najskôr potrebujete urobiť poriadok v hlave. Stôl bude nasledovať tak nejako sám. Mne pomáha sadnúť si niekam inam a vypísať si všetko, čo potrebujem teraz alebo neskôr urobiť; a potom to samozrejme postupne odškrtať.

Má zmysel nútiť sa do inej „stolovej osobnosti“?

Pokiaľ to vyložene nevyžadujú predpisy v práci, nemá zmysel sa trápiť iným usporiadaním, ako je vám blízke. Skôr či neskôr aj tak vyjde najavo naša prirodzenosť a v personifikovanom pracovnom kúte sa jednoducho pracuje lepšie.

A pokiaľ si vytipujete, ku ktorému štýlu stolov vyššie vás to ťahá najviac, budete vedieť, ktoré drobnosti vám pomôžu si stôl trochu prispôsobiť aj v rámci príslušných pravidiel. :-)

Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články