Práve čítate

Kofeín si skroťte, aby bol dobrý sluha, nie zákerný pán. Prečo a ako na nás pôsobí?

2161  
Zdieľať: 

Kofeín si skroťte, aby bol dobrý sluha, nie zákerný pán. Prečo a ako na nás pôsobí?

Milujem atmosféru kaviarní, ktorá v Európe kvitne už od 17. storočia, taliansku prípravu kávy, ktorú potom usrkávam a pozorujem okolie. A s podobným gustom si pochutnám na čaji a na vysoko percentnej čokoláde. Čo ich spája? Obsahujú kofeín.

6. 10. 2021 3 min. čítania Redakce
Kofeín si skroťte, aby bol dobrý sluha, nie zákerný pán. Prečo a ako na nás pôsobí?

Mám pocit, že svoju prvú šálku kávy som vypila azda v praveku. Už aj v tej dobe ľudia pozitívne účinky kofeínu poznali a hojne využívali, aj keď oficiálne bol objavený až nemeckým chemikom Friedliebom Ferdinandom Runge v roku 1819. Kofeín obsahujú kávové zrnká a kakaové bôby, je v každej šálke voňavej kávy, hrejivého čaju aj štvorčeku lahodnej čokolády. Je to najrozšírenejší a najužívanejší stimulant, ľudovo povedané „nakopávač“. Kofeínové nápoje si teda vyberám nielen pre ich chuť, dobrý pocit, zo zvyku, keď si chcem vydýchnuť, ale tiež keď potrebujem nakopnúť.

Kofeín v čírej podobe

Samotný kofeín nie je nositeľom farby ani chuti a je to tak čisto funkčný pomocník.

Kvôli jeho účinkom ho môžeme nájsť v najrôznejších podobách od tyčiniek pre športovcov po funkčné vody. A práve kofeínovú vodu so silou dvoch šálok espressa po novom nájdete s príchuťou marakuje alebo citrónu a mäty v Tchibo. Je to osviežujúci variant, keď chcete nejaký životabudič, ale kávy už ste v ten deň mali dosť.

Kofeín zmierni únavu a zlepší pozornosť…

Kofeín telo energetizuje, pretože uvoľňuje do krvi adrenalín a kortizol, pozitívne pôsobí na nervový systém aj na srdce, mozog a dýchanie.

jak funguje kofein

A tak často siahneme po kofeínovom nápoji nielen kvôli chuti, ale práve pre jeho účinky, ako je zmiernenie únavy, zlepšenie pozornosti a pamäti alebo väčšie využitie tukov ako zdroja energie. Pomôže nám naštartovať telo k fyzickému výkonu a posilniť spaľovanie. Dokonca sa dnes ukazuje, že kofeín údajne môže mať kladný vplyv aj na zníženie rizika Alzheimerovej choroby, demencie či úmrtia na srdcové ochorenia.

Je ale ťažké účinky kofeínu podrobne skúmať, pretože je zložité separovať ich od ďalších vplyvov. Samotný metabolizmus kofeínu má na starosti pečeň. Kofeín v tele zapôsobí rýchlo – v rádoch minút až trištvrte hodiny. Telo ho trávi a s pomocou telesných tekutín rozvádza ďalej.

Keď to preženiete, môže pôsobiť opačne

Musíme dávať pozor na množstvo, ktoré denne prijmeme. Kofeín môže pri nadmernej konzumácii zafungovať aj negatívne.

Môže spôsobiť zrýchlenie srdcovej frekvencie, vysoký krvný tlak (kto už vysoký tlak má, mal by ku kofeínu pristupovať rozumne), nevoľnosť, úzkosť, neschopnosť sústrediť sa alebo tras či bolesť hlavy. A navyše pozor na zaspávanie! Boli časy, kedy som si dávala kávičku na dobrú noc namiesto Večerníčka, teraz sa už neskôr poobede kofeínu radšej vyhnem. To urobte hlavne vtedy, ak máte so spánkom aj bez pridanej kofeínovej energie ťažkosti.

Tri šálky kávy sú bezpečné

Nežiaducim prejavom sa vyhnete, ak dodržíte odporúčanú dennú dávku.

Tá je zhruba 300 až 400 miligramov kofeínu, teda asi tri až štyri šálky kávy (obsah kávy v šálke je ale hrubo orientačný, záleží od spôsobu prípravy kávy a ďalších faktorov). Každý navyše môže mať tento strop inde. Spomínané odporúčané množstvo sa uvádza v prípade zdravého človeka a v závislosti od jeho váhy (inak tolerantný bude ten, kto váži 50 kíl aj s posteľou, inak urastený človek). Je potrebné vychádzať z vlastnej citlivosti a tolerancie voči kofeínu, ktorá je individuálna. A ak radšej preferujete menšie množstvo kofeínu, dajte si šálku čaju ako Angličan. :-)

Ako sa líši obsah kofeínu v rôznych podobách?

Nie každá káva má rovnaký obsah kofeínu. Menej ho má espresso z odrody kávy Arabica ako z Robusty. Takisto dĺžka praženia kávových zŕn obsah kofeínu ovplyvňuje – čím dlhšie sa káva praží, tým menej kofeínu obsahuje. Káva blond roast je tak výrazne kofeínovo bohatšia ako tmavo pražené zrnká.

Viac kofeínu ako v kávových zrnách môžete objaviť v čajových listoch. Pri spracovaní ale sila kofeínu postupne mizne, pretože čaj sa pripravuje z menšieho množstva lístkov a finálne je tak čajový nápoj menej silný ako dobre pripravená káva.

Pri čokoláde hrá veľkú úlohu jej zloženie. Čím vyššie percento kakaa, tým viac kofeínu obsahuje. Napríklad pri horkej 100-gramovej čokoláde sa uvádza až 120 miligramov kofeínu.

Vzhľadom k povahe a chuti sa dá na všetkých týchto pochutinách ľahko vyvolať závislosť. Ja naschvál s „odvykačkami“ experimentujem. Väčšinou ma ale nakoniec aj tak premôže túžba navštíviť kaviareň, v ktorej som ešte nebola, alebo chuť skúsiť stopercentnú čokoládu, ktorej značka je pre mňa zatiaľ tajomstvom.

Novinka od Tchibo: Kofeínová voda Coffizz

Novinka od Tchibo: Kofeínová voda Coffizz

Ochutnajte pramenitú vodu so silou kofeínu odpovedajúcou dvojitému espressu. V dvoch príchutiach v predajniach Tchibo, v širokej sieti supermarketov a na benzínových pumpách.

Nájsť obchod
Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články