Práve čítate

Čo robiť, aby ste to po prvej lekcii nevzdali? Nastavte sa správne na šport.

2055  
Zdieľať: 

Čo robiť, aby ste to po prvej lekcii nevzdali? Nastavte sa správne na šport.

Chcem vám hneď na začiatku povedať – od športu sa nenechajte odradiť pohľadmi a šuškaním, keď vstúpite na prvú hodinu pilatesu alebo do fitka. Hoci tie vás tam, len v inom znení, v podstate dostali. Som v tom s vami.

24. 4. 2023 5 min. čítania Katarína Ligačová
Čo robiť, aby ste to po prvej lekcii nevzdali? Nastavte sa správne na šport.

A budem k vám na 100 % úprimná. Som žena s kilami navyše. Do športu som sa v puberte musela nútiť, dnes je to pre mňa zrejme tá najmilšia časť dňa.

Domáce cvičenie ma počas lockdownov držalo ako tak „pokope“, akonáhle sa otvorili bazény, vrátila som sa k plávaniu. Potom som skúsila aqua aerobic (áno, to cvičenie, ktoré v rezortoch na dovolenkách väčšinou cvičia dôchodcovia a vy ste sa na tom určite nie raz dobre pobavili) a odvtedy ubehli už tri roky. Stále ma to baví.

Viem ale, ako vyzerali moje prvé hodiny na rôznych lekciách, mohla by som vám rozprávať o zážitkoch s aerojógou alebo ako som sa doma pokúšala cvičiť podľa youtube videí. Dnes viem, že ak by som dostala tieto rady, bolo by to pre mňa oveľa jednoduchšie.

Pomaly ďalej zájdeš

Akokoľvek otrepane to znie, menej je niekedy viac. Lenka Soukupová, ktorá so mnou na tomto článku spolupracovala, hovorí: „Pre úplného začiatočníka by som pokojne volila cvičenie raz do týždňa, ale doplňte to aj iným pohybom, napríklad chôdzou.“ Podstatné je teda to hneď od začiatku „neprepáliť“. Myslím, že mnohí sa do športovania púšťame síce s veľkou dávkou odvahy a odhodlania, avšak s malou dávkou trpezlivosti a chabými vedomosťami. Chceme všetko skúsiť hneď, tréningy si dáme neadekvátne rýchlo za sebou a telo sa nemá kedy zregenerovať. Prichádza bolesť, svalovica, niekedy aj menšie zranenia.

Prvý krok k tomu, aby sme nestratili odhodlanie a neboli frustrovaní z toho, že sa nám nedarí, je vedieť, čo je pre nás dobré. A občas to znamená ísť na to pomaly

S trenérom, alebo bez?

Na túto otázku sa odpovedá veľmi ťažko. Ja osobne som vedela, že aqua aerobic bude pre mňa vhodný najmä kvôli menšej záťaži na kĺby. Konzultovala som to aj so svojím fyzioterapeutom, ktorý sa mi roky „stará“ o krčnú chrbticu, s ktorou mávam problémy. „S trénerom bude tá cesta ale takmer vždy priamejšia, pre úplného nešportovca rozhodne bezpečnejšia,“ dodáva Lenka.

cvičení s trenérem

Športovanie je cesta. Občas z tej cesty môžete zísť, občas na prvú dobrú trafíte do cieľa. Podstatné ale je, aby ste sa na ceste zbytočne nestresovali. Pokojne na začiatku vyskúšajte viacero druhov športu, choďte plávať, skúste behať v skupinkách začiatočníkov, vyskúšajte niektoré silové cvičenie, robte to ale opatrne a ak vám nesadne ani jedno, je tu niekoľko ďalší možností. Nech vás to neodradí.

Porovnávajte sa so svojím včerajším ja

Ak chcete schudnúť, odporúčala by som skôr vaše pred-mesiacom-ja, ale asi viete, na čo myslím. Každá sme v rámci jednej lekcie na inom mieste, niekto sa snaží schudnúť, iný spevniť, niekto potrebuje vybiť (alebo dobiť) energiu.

So mnou na aqua aerobic chodia vekovo i váhovo rôzne typy žien, pri niektorých si až hovorím „prečo tam vôbec chodí“. On to ale v podstate nie je môj problém. Tak ako ja robím jeden cvik inak ako pani vedľa mňa, tak ona ho robí inak ako ďalšie tri. Nie je dôvod pozerať na cvičenie niekoho iného, skôr sa zamerať a počúvať svoje telo.

Doležitý nie je iba samotný tréning, ale aj pred a po

A tým nemyslím zapisovanie mier. „Začínajúci športovci tiež často zabúdajú na zahriatie s pretiahnutím pred športom samotným, aby sa telo na tréning pripravilo a predišli ste úrazom a „cool down“ po športovom výkone, ktorý svaly uvoľní a tie sa rýchlejšie zregenerujú,“ pripája svoj poznatok Lenka.

Ale keď mne sa nechcééé…

Vytvoriť si návyk vraj trvá cca tri mesiace. Niekomu sa zdá, že je to príliš dlhá doba, pravdupovediac to ale prejde tak rýchlo, že ani nebudete vedieť. Ten čas medzi začiatkom a návykom (samozrejme 100 % neplatí, že po troch mesiacoch sa vám občas nebude chcieť) ale treba vytrvať. Ako bojovať s pocitmi, že sa vám nechce a prepadne vás tak trošku lenivosť?

Ak sa vám dnes nechce, nahraďte to niečím iným: Ja osobne to mám tak, že ak práve nechcem ísť do vody, poviem si, že domov pôjdem pešo. Alebo cez víkend pôjdem na dlhšiu prechádzku. Mám stanovené, že sa chcem byť aspoň 3 – 4x do týždňa aktívna.

Ak sa vám dnes nechce, možno vás nudí jednotvárnosť: Mňa obmedzuje jedna vec – monotónnosť. Preto čím viac druhov športu vás baví, tým lepšie. Ak jeden vynecháte, druhý vám to vynahradí. U mňa je to chôdza. Lenka ponúka ešte jeden pohľad – ak sa vám práve na lekciu nechce ísť, nechoďte, môžete sa tak tešiť na tú nasledujúcu a hlavne si netreba nič vyčítať.

Ak sa vámdnes nechce, skúste sa prekonať: Opäť asi budem hovoriť z vlastnej skúsenosti. Občas sa stane, že sa mi vyslovene nechce. Nič ma však nelimituje. Viem, že z práce odísť môžem, pretože mám všetko hotové. Nič ma nebolí, nič neťahá, aj veci som si vzala. Občas si stačí uvedomiť, prečo to všetko robíme – pre seba. A ak sama seba odkladáte, pretože sa vám nechce, to dobrý signál nie je. Lenka k tomu všetkému dodáva super mantru: „V hlave by sme mali mať nastavené, že cvičenie platí, zrušenie je výnimka.“

Hodinky hlásia primálo spálených kalórií!


Ak ste si na začiatku kúpili aj fitbit náramok, alebo konečne začínate využívať tie funkcie hodiniek, ktoré vám sledujú počet kalórií a prejdené kroky, nebuďte ich otrokom. Ja občas som, ale mňa to skôr motivuje. „Smart hodinky sú fajn pomocník, ale vždy by mal mať navrch sedliacky rozum. Napríklad stanovený počet krokov môže byť dobrá barlička k aktívnejšiemu životnému štýlu,“ dodáva Lenka.

Nové oblečenie ako odmena

Áno, občas sa mi síce stane, že ak viem, že dnes alebo zajtra pôjdem cvičiť, v rámci svojho jedálnička trošku zhreším, ale vôbec si to nevyčítam. Pre mňa je však motivácia nákup nového oblečenia alebo nových pomôcok. Pamätám si, ako som prvé hodiny „akváču“ cvičila v plavkách, v ktorých som predtým bola na dovolenke.

Po približne pol roku pravidelného cvičenia som si kúpila plavky určené priamo na toto cvičenie. Teraz, po dvoch rokoch, si plánujem kúpiť pomôcky v podobe penových činiek, ktoré používame na inej lekcii, pretože viem, že si tým sťažím cvičenie a viac ma to s tým baví.

Verím, že niekto to bude mať opačne. Nakúpi si dopredu a bude sa motivovať tým, že má nové „vybavenie“ a bude sa mu ľahšie cvičiť. Lenka má pre vás ešte jedno dobré odporúčanie – niekomu pomáha napríklad kúpiť si predplatné alebo permanentku.

Športu zdar!

Športu zdar!

Športu zdar!

Nakupovať
Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články