Práve čítate

Náročné putovanie kávy smeruje do férového cieľa. Tchibo je jej sprievodcom

291  
Zdieľať: 

Náročné putovanie kávy smeruje do férového cieľa. Tchibo je jej sprievodcom

Priatelia lahodnej kávy, ktorú si najradšej vychutnávate s dobrým pocitom, máme pre vás zaujímavú novinku. Tchibo sa vydáva na ambicióznu cestu – do roku 2027 chce dosiahnuť, aby všetka jej káva pochádzala zo zodpovedných zdrojov.

28. 5. 2024 5 min. čítania Redakce
Náročné putovanie kávy smeruje do férového cieľa. Tchibo je jej sprievodcom

Ako do tohto cieľa dospeje? A čo to znamená nielen pre poľnohospodárov, ale aj pre nás, milovníkov kávy? To vám odhalí zaujímavý rozhovor s Pablom von Waldenfelsom, riaditeľom korporátnej zodpovednosti Tchibo (CSR) v Nemecku.

Kávový priemysel sa mení a vy do tejto transformácie teraz nazriete. Pripravte sa na fascinujúci pohľad do budúcnosti, v ktorej hrá udržateľnosť kľúčovú rolu.

Cieľom je 100 % udržateľná káva

Všetka káva, ktorú Tchibo ponúka, by mala do roku 2027 pochádzať z udržateľného poľnohospodárstva. Prehodnotenie obchodu s kávou je už teraz veľmi naliehavá téma, pretože jej pestovatelia na celom svete trpia ako dôsledkami zmeny klímy, tak aj nízkymi príjmami. Ako sa na celú vec pozerá Pablo von Waldenfels?

V súčasnosti je 20 % kávy Tchibo certifikovaných, 80 % nie. Myslíte si, že je reálne nájsť takéto množstvo udržateľných výrobcov kávy tak rýchlo?

Budovanie udržateľnosti nie je pevný stav alebo skoková zmena, ale postupná cesta. Najnaliehavejšie otázky, na riešenie ktorých je potrebné sa teraz zamerať, sú nasledujúce: Ako môžu pestovatelia kávy dosiahnuť ekonomický pokrok a zároveň lepšie čeliť klimatickým zmenám a ďalším krízam? Vyriešme ich a pestovateľov s udržateľnými metódami budeme mať dostatok.

Je prechod na udržateľnú kávu jedným z dôsledkov zmeny klímy?

Určite je to tiež dôvod. Dopad klimatických zmien na pestovanie kávy je znepokojujúci. Do roku 2050 by sa plocha, na ktorej sa pestuje káva, mohla znížiť na polovicu, pretože sucho vedie k značným stratám na úrode. Navyše, 70 % z 12,5 milióna pestovateľov kávy na celom svete hospodári na malých farmách s rozlohou menšou ako jeden hektár. Tí trpia nízkymi príjmami, čo vedie k problémom, ako je detská práca a nezákonné odlesňovanie. Z nášho pohľadu je potrebné kávový priemysel úplne zmeniť, aby mal náš obľúbený nápoj budúcnosť.

Preto Tchibo spúšťa nový program udržateľnosti kávy – ako firma fungujúca na udržateľných princípoch musíme sami prevziať zodpovednosť. Pri každej káve, ktorú predávame, musíme vedieť, odkiaľ pochádza a v akých podmienkach bola vyrobená.

Čo znamená, keď je káva certifikovaná?

Ide o certifikácie Fairtrade, Rainforest Alliance, označenie „bio“ alebo to znamená, že pochádza z niektorého z programov Tchibo Joint Forces!®. Tieto projekty už viac ako dvadsať rokov pomáhajú poľnohospodárom rozvíjať udržateľnejšie metódy pestovania a produkovať tak kvalitnejšiu kávu. V spoločnosti Tchibo sme vďaka tomu dosiahli veľký úspech. Samotné certifikácie však nie sú jediným riešením. Pestovatelia potrebujú na svojej ceste k udržateľnejšiemu hospodáreniu ďalšiu podporu. Vyššie ceny, ktoré môžu za certifikované produkty získať, bohužiaľ často nepokryjú náklady na produkciu. Okrem toho sú na trhu len málokedy záruky na nákup certifikovanej kávy.

Aké sú teda konkrétne kroky k nahradeniu 80 % doterajších dodávateľov za certifikovaných?

V prvom rade – nechceme nikoho nahrádzať, ale chceme pomôcť súčasným pestovateľom k tomu, aby dosiahli na svoju vlastnú certifikáciu. Práve pre nich sme spustili náš nový program udržateľnosti kávy, ktorý by mal výrazne zlepšiť ich situáciu. Približne 75 000 drobných pestovateľov (okrem iného z Guatemaly, Hondurasu, Vietnamu a Brazílie) produkuje všetku kávu spoločnosti Tchibo. A 80 % vyprodukovanej kávy nie je certifikovaných. Práve táto káva by však mala byť pestovaná čo najšetrnejšie k životnému prostrediu a sociálne zodpovedným spôsobom, aby sa výrazně zlepšili životné podmienky farmárov.

Kde tento kávový program prebieha?

Intenzívne spolupracujeme so všetkými pestovateľmi kávy. V roku 2022 sme spustili programy v kľúčových krajinách pôvodu kávy, od Brazílie, cez Vietnam a Honduras . Do roku 2027 plánujeme do kávového programu zahrnúť všetky krajiny, z ktorých pravidelne odoberáme kávu. Medzi ne patrí aj Etiópia, Salvádor, Guatemala, Keňa, Kolumbia, India, Peru a Tanzánia.

Ako presne kávový program vyzerá a prebieha?

Tchibo pomôže farmám vybudovať ekonomicky stabilný základ, aby boli odolnejšie voči výkyvom cien. To zahŕňa opatrenia, ako je agrolesníctvo, zalesňovanie, pestovanie ovocných stromov a ďalších plodín a výsev nových odrôd kávy, ktoré sú lepšie chránené pred extrémnymi výkyvmi počasia. Realizácia prebieha v úzkej spolupráci s trénermi a agronómami z radov vývozcov. Konkrétne opatrenia potom koordinujeme priamo na regionálnej úrovni. Napríklad v Brazílii sa zameriavajú na ochranu biologickej rozmanitosti, klímy a vody, kým v Hondurase sa sústreďujú na boj proti chudobe. Každá krajina teda dostáva svoj vlastný program šitý na mieru.

Zoznámte sa s Pablom von Waldenfelsom


Som 45-ročný nemecký a uruguayský občan, rodinný typ s manželkou a dvoma deťmi. Do spoločnosti Tchibo ma priviedla láska ku káve ako nápoju a možnosť viesť program v prospech drobných poľnohospodárov, ktorí tvoria chrbticu svetovej produkcie potravín (50 %). Vrátane môjho pôsobenia v Tchibo sa udržateľnosti venujem už 15 rokov. A kávu milujem aj v osobnom živote. Ráno mám najradšej dobrý flat white alebo cappuccino, a to v sicílskom štýle – tmavo pražené espresso. Neskôr počas dňa si potom pripravujem kávu vo french presse a bez mlieka.

Zasahujete aj do cien?

Chceme, aby všetky dodávateľské reťazce boli udržateľné, bez ohľadu na to, aká drahá je naša káva na pultoch. Vo veľmi konkurenčnom prostredí sa ale od zavedených cien úplne odpútať nemôžete. Takže sme stavili na inteligentnú kombináciu: kávový program, nákup najvyššej možnej kvality (s ktorou farmári dosahujú aj vyššie ceny) a postupné rozširovanie podielu káv z programových regiónov. To prináša farmárom väčší odbyt a stabilitu.

Dozerá na celý proces niektorá z nezávislých organizácií?

Áno. Ide nám o čo najvyššiu transparentnosť, takže spolupracujeme s nezávislou neziskovou organizáciou Enveritas, ktorá overuje, či poľnohospodári dostávajú transparentné ceny, či používajú etické obchodné metódy a či majú prístup k finančným zdrojom. Organizácia predkladá správy a analýzy pre všetky krajiny, kde Tchibo pravidelne nakupuje kávu. Na základe týchto údajov vyvíjame, spoločne s ľuďmi v regiónoch, riešenia šité na mieru bez toho, aby sme im vnucovali nejaký program. Enveritas tiež kontroluje, či sú programy realizované a majú dopad.

Máte ešte nejakých ďalších partnerov?

V závislosti od krajiny a dodávateľského reťazca spolupracujeme s miestnymi partnermi a mimovládnymi organizáciami, rovnako ako s ďalšími spoločnosťami a organizáciami, ako je napríklad „World Coffee Research“ a „German Coffee Association“. Je dôležité spoločne hľadať riešenia pre posilnenie kávového sektora. A spoločne vytvárať zmeny smerom k väčšej udržateľnosti.

Mohli by ste uviesť príklady úspešnej realizácie programu?

V Guatemale prostredníctvom našich partnerov už veľa rokov spolupracujeme s farmármi v Santa Barbare a školíme ich v oblasti správnej poľnohospodárskej praxe a riadenia kvality. Od zahájenia programu je produktivita oveľa vyššia ako kedysi – v poslednom zbere sa zvýšila o 28 % až 65 %. Navyše v čase, kedy sme program zahájili, bola káva zo Santa Barbary sotva známa. Dnes káva po častiach spĺňa kritériá špeciality a dopyt po nej je vysoký. To všetko prispieva k obžive rodín.

V Tanzánii sme podporovali mladých farmárov v posledných ročníkoch strednej školy. Učia sa moderným poľnohospodárskym postupom a sú schopní predávať svoju kávu spoločnosti Tchibo a ďalším odberateľom.

Aké konkrétne prínosy už projekty priniesli? Ako pomohli pestovateľom kávy?

V Guatemale: vyššie ceny, väčšie uznanie kávy na svetovom trhu, viac znalostí o riadení kávových fariem.

V Tanzánii: prvý vlastný príjem, predaj kávy v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku ako príležitosť pre špeciálnu edíciu, zavedenie moderných poľnohospodárskych postupov na farmy rodičov.

A na koniec: Čo vlastne znamená „zodpovedné nakupovanie“?

Pre kávové spoločnosti, ako je Tchibo, znamená získanie dôkazu o zodpovednom získavaní od Enveritas tri kroky. Prvým je vykonať každoročné nezávislé hodnotenie svojho dodávateľského reťazca z hľadiska problémov udržateľnosti. Po druhé, pracovať na týchto problémoch úmerne vlastným nákupom kávy. A konečne, kávové spoločnosti si musia nechať nezávisle vyhodnotiť svoje úsilie o dosiahnutí pozitívnych zmien. Verím, že v prípade Tchiba sa nám darí všetky tri kroky plniť.

Nezisková organizácia Enveritas

Neziskovka Enveritas bola založená v roku 2016 so sídlom v USA s cieľom vniesť do kávového sektora viac transparentnosti a chrániť pred vykorisťovaním miestnych obyvateľov a životné prostredie. Organizácia ponúka svoje informácie celému kávovému sektoru, a nie je preto závislá od spoločnosti Tchibo. Enveritas objektívne zaznamenáva situáciu na mieste a nevydáva žiadne certifikáty.

Vyberte sa do Tchibo za vôňou kávových zrniek

Vyberte sa do Tchibo za vôňou kávových zrniek

Doprajte svojim chuťovým pohárikom cestu okolo sveta s kávou Tchibo.

Nájsť najbližší Tchibo
Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články