Práve čítate

Na čo mi to bude, keď moje tričko bude BIO?

3680  
Zdieľať: 

Na čo mi to bude, keď moje tričko bude BIO?

Riešiť, za akých okolností vzniklo moje oblečenie, už rozhodne nie je také čudné, ako povedzme pred desiatimi rokmi, ale úplne normálne to tiež ešte nie je. Pribúda visačiek s rôznymi certifikátmi a samotné značky začínajú hovoriť o „udržateľnosti“. Čo to ale vlastne znamená?

16. 1. 2019 7 min. čítania Marie Háková
Na čo mi to bude, keď moje tričko bude BIO?

Čo znamená udržateľná móda?

Úplne zjednodušene: keď to, čo mi visí v skrini, má čo najmenší možný negatívny dopad na prírodu a na ľudí, ktorí sa na danom kuse oblečenia podieľali.

Udržateľnosť v móde nie je nič iné ako otázka etiky: jedného dňa mi jednoducho začalo pripadať hlúpe, aby som svojimi peniazmi podporovala továrne, ktoré do prírody vypúšťajú toxické látky (aj keď je to na druhej strane planéty), ak mám inú možnosť. V skutočnosti je to trochu sebecké rozhodnutie, pretože v dnešnom prepojenom svete dôsledky znečistených riek, polí a morí za nejaký čas dorazia aj k nám do Európy, a ja v tom nechcem mať prsty. :-)

Nejde iba o toxíny, veľký problém je aj voda, ktorej je málo. V prípade biobavlny ušetríte na jednom jedinom! tričku 436 litrov vody oproti „nebio“ bavlne. Keby takýto výrobca ušil len 5 000 tričiek ročne, ušetril by viac ako 2 milióny litrov vody. Čo je mi veľmi sympatické.

Okrem znečistenia a nedostatku vody sa rieši ešte jeden aspekt: platy. V tom úplne najhoršom prípade sa šije v tzv. sweatshopoch. Toto slovo nemá rozumný slovenský ekvivalent; je to pomenovanie tovární či výrobných hál, kde sa pracuje až 18 hodín denne v podmienkach, ktoré si tu u nás nedokážeme ani predstaviť, za plat, ktorý nepokryje ani základné životné náklady.

Snažiť sa ako zákazník o udržateľnú módu znamená vyhýbať sa vlastnému čiernemu svedomiu, pokiaľ vám tieto otázky pripadajú dôležité.

Navyše udržateľná móda šetrí peniaze. Fakt.

Keď chcem čo najmenší dopad, mám niekoľko možností

Nie som žiadny militantný ekofašista a k celej myšlienke ekológie a udržateľnosti sa staviam tak, že robím to, čo momentálne môžem a čo zvládnem. Môj aktuálny postoj je, že sa snažím nad každou vecou, ktorú si nesiem domov, premýšľať. Nielen či sa mi naozaj hodí, ale tiež čo svojimi peniazmi podporujem a čo sa s tou vecou stane, keď ju nebudem potrebovať, a kedy to bude.

Pokiaľ nechcem uprostred mesta pestovať ľan, priasť vlákna, tkať si vlastnú látku a potom šiť, sú tu ďalšie prijateľné možnosti. :-)

1. Môžem nakupovať menej

Jasné ako facka. Čo nekúpim, to nemá žiadny dopad. K tomu dosť pomáha mať nejaký systém, ktorý eliminuje zbytočné nákupy: ja som vyskúšala (a stále dodržujem) capsule wardrobe, o ktorom už som na Tchibo Blogu písala.

Tiež to vyžaduje mať kvalitnejšie veci: z dobrej látky, dobre strihané a dobre ušité. Kvalita ide často ruka v ruke so znakmi udržateľnosti, pretože keď už značka investuje prostriedky do drahšieho pestovania aj šitia, dá si tiež pozor, aby výsledok stál za tie peniaze.

2. Môžem nakupovať už nosené oblečenie

Secondhand, online nákupy z druhej ruky, výmenné bazáre s kamarátkami… To všetko je fajn. Dopad na životné prostredie je 0, keď nepočítam prepravu. Oblečenie už sa aj tak raz ušilo a buď by teraz skončilo na skládke či v spaľovni, alebo mu dám druhú šancu ja. Navyše je to fakt lacné.

Ale nie každý z nás chce oblečenie z druhej ruky nosiť. Nie všetko sa takto dá kúpiť a napríklad taká spodná bielizeň zo secondhandu je nezmysel.

Tiež trvá dlhšie, kým zoženiete to, čo hľadáte, čo je na jednej strane super dobrodružný prvok (ja osobne práve preto sekáče milujem), na druhej strane niekedy človek nemá čas čakať a hľadať. A nakoniec, občas tam prosto nie je to, čo potrebujete, a na úrovni, akú potrebujete.

3. Môžem nakupovať nové oblečenie, ktoré je udržateľné

To je spôsob, ako s dobrým pocitom kupovať nové veci. Pre mňa je to vždy prvá voľba pre spodnú bielizeň, pyžamá a pre veci, ktoré z nejakých dôvodov nechcem alebo nemôžem riešiť secondhandovo.

Kedy je nové oblečenie „udržateľné“

  1. Keď sa pri pestovaní aj výrobe správa firma ohľaduplne k životnému prostrediu. Nepoužíva hnojivá a pesticídy, ktoré kontaminujú pôdu, a škodlivé chemikálie vynecháva aj v procese výroby.
  2. Keď ľuďom dáva dôstojné pracovné podmienky a adekvátne peniaze.

Pokiaľ ide o Tchibo, spodnú bielizeň, pyžamá a domáce oblečenie z udržateľnej bavlny v e-shope nájdete vždy. Pod popisom produktu nájdete označenie a certifikácie (podrobnejšie ich nájdete ďalej v článku).

Už som to spomínala: firmy, ktoré investujú čas, energiu a peniaze do pestovania a pracovných podmienok, už si potom poriadne rozmyslia, ako bude ich výsledný produkt vyzerať. A tak je príjemným vedľajším efektom, že oblečenie z udržateľných materiálov je obvykle z poriadnej látky, je lepšie strihané a ušité. Nebudete predsa tkať tenkú zlú látku z materiálu, ktorý vám dal zabrať ekologickým pestovaním, a rovnako si ju potom nechcete zničiť zlým šitím. :-)

Udržateľne vyrobené oblečenie bude slúžiť dlhšie a bude sa vám lepšie  nosiť.

Jasné, že neplatí, že čo nemá certifikáciu, to je šmejd. Ale čo ju má, to šmejd nebýva. Ten čas, kedy by som vynosila niekoľko tričiek, ktorým sa vykrútia švy, urobia sa v ňom nepochopiteľné malé dierky a celkovo budú čoskoro vyzerať ako handra, mi v pohode vydrží jedno kvalitnejšie tričko z udržateľných materiálov. Pri pokladnici za neho zaplatím viac, ale nebudem musieť za chvíľu kupovať ďalšie. Konečne chápem, čo mi vždy opakoval tatino: „Nie sme takí bohatí, aby sme mohli kupovať lacné veci.“

Ako to mám spoznať?

Keď už firma investuje prostriedky do udržateľnosti, nenechá si to pre seba. O tom, že sa vydali na udržateľnú cestu, značky hovoria.

Je ale dôležité, aby okrem toho, že sa pochvália, povedali tiež konkrétne, čo v ich poňatí udržateľnosť znamená. Pokiaľ hovoria o záväzkoch, je to fajn, ale záväzok ešte neznamená, že sa naozaj niečo zmenilo, takže ja mám radšej skôr tie výsledky alebo aspoň prebiehajúci program. :-)

Najlepšie je, pokiaľ má daný kus oblečenia hneď certifikáciu. To je potvrdenie od nezávislej organizácie, že postupy a štandardy zodpovedajú nastavenej úrovni.

Aké certifikácie a udržateľné materiály nájdete v Tchibo?

Certifikátov je veľa a keďže sme na Tchibo Blogu, dala som dokopy  prehľad toho, ako to má Tchibo. Podrobnosti o certifikáciách si môžete prečítať priamo na webe Tchiba, ja to zoberiem zjednodušene. A pokiaľ by vás zaujímalo viac ako len látky, mrknite sem.

Pokiaľ nechcete nič lúštiť, stačí hľadať logo GUT GEMACHT. To je interné označenie Tchiba, že ide o výrobok, ktorý má buď príslušný certifikát od nezávislej organizácie, alebo spĺňa postupy a štandardy, ktoré sú schválené expertmi.

(Bio)bavlna

Tchibo je tretí najväčší predajca výrobkov z biobavlny na svete. Takmer všetka bavlna, ktorú značka nakupuje, je z udržateľných zdrojov. Neplytvá sa na ňu vodou (na jednom tričku sa ušetrí 436 litrov vody, spomínate?), nie je geneticky upravená a nepoužívajú sa chemické postreky ani hnojivá, takže sa neničí pôda ani zdravie ľudí, ktorí sa o pole starajú.

Varianty biobavlny v Tchibe

  • Spoznáte ju podľa obrázku zeleného lístočka (certifikát OCS) alebo loga s tričkom (certifikát GOTS).
  • Obe certifikácie strážia ekológiu pri pestovaní a dozerajú aj na sociálne štandardy (vzdelanie a životné podmienky poľnohospodárov).
  • OCS Blended je označenie pre zmes s aspoň 50 % biobavlny a OCS 100 pre výrobky, kde je 95 % biobavlny a viac. Garantujú, že bavlna pochádza z prísne kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva s férovými podmienkami pre pestovateľov.
  • Ceduľka GOTS ukazuje, že látka je minimálne zo 70 % z bavlny z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva. Táto certifikácia zahŕňa celý dodávateľský reťazec od spracovania cez výrobu až po distribúciu.

Tchibo tiež spolupracuje s iniciatívami Cotton Made in AfricaApachi ECO-LOGIC (k obom sa na odkaze môžete pozrieť na video s viac informáciami).

Materiály z rastlinných vlákien

V Tchibo nájdete udržateľnú viskózu, lyocell a modal (rozdiel medzi nimi je v tom, aká je potom látka na dotyk, aké má tepelné vlastnosti a ako sa nosí). Vo všetkých prípadoch kontroluje, aby výroba bola čo najšetrnejšia k prírode a prírodným zdrojom (a vždy to spoznáte podľa „GUT GEMACHT“).

Tieto vlákna majú svoje obchodné názvy, takže pokiaľ by ste študovali ceduľky, je to Lenzing Viscose®, obchodná značka lyocellu je TENCEL® a potom tu máme Lenzing Modal®. Keby ste ich chceli skúmať ešte viac, tu je stručný sprievodca vlastnosťami jednotlivých vlákien.

Kože bez chrómu

Ďalej Tchibo používa kožu vyčinenú bez chrómu. Zabraňuje sa tým znečisteniu životného prostredia chrómom, a tiež sa vylúčia zdravotné riziká spojené s týmto prvkom pre tých, ktorí kožu spracovávajú, aj tých, ktorí ju nosia.

A čo práca a platy? Tiež OK?

Tchibo rieši aj pracovné podmienky u svojich dodávateľov. Celé to zastrešuje program WE, ktorý v súčasnosti funguje v jedenástich krajinách a v zapojených továrňach vzniká už 75 % všetkých produktov. Viac sa dozviete vo videu o tomto programe.

Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články