Práve čítate

12 tipov, čo robiť, keď sa zabudnete na slniečku

3538  
Zdieľať: 

12 tipov, čo robiť, keď sa zabudnete na slniečku

Že som opálená obvykle spoznám podľa toho, že sa ma ľudia konečne prestanú pýtať, či sa necítim dobre. S tým bohužiaľ súvisí aj to, že keď si nedám pozor, zo Snehulienky na Červenú Čiapočku to zvládnem lusknutím prstov.

22. 6. 2018 5 min. čítania Marie Háková
12 tipov, čo robiť, keď sa zabudnete na slniečku

Keď sa spálite, je to v podstate akútny a samozrejme neinfekčný zápal pokožky. Je červená, napnutá, svrbí a bolí. Za to všetko môže poškodenie UV žiarením – najčastejšie od slniečka, ale keď už na to príde, môžete sa spáliť aj žiarivkou v soláriu. Vo veľmi extrémnom prípade sa urobia aj menšie alebo väčšie pľuzgieriky.

Ako vážne to je?

Vedeli ste, že plný rozsah škôd sa prejaví až po 6 – 24 hodinách (zdroj)?

Červená pokožka a mierna bolesť: za 3-5 dní to prejde. Pravdepodobne sa trochu ošúpete. Chlaďte, používajte prostriedky po opaľovaní a slniečku sa skôr vyhýbajte.

Opuchy, horúca pokožka na dotyk aj po niekoľkých hodinách: toto bude preč asi za týždeň. Ošúpete sa určite. Okrem chladenia a krémovania si určite doprajte aj kľudnejší režim, telo bojuje so zápalom, a slniečko naozaj poctivo vynechajte.

Pľuzgieriky, silná bolesť: bude to trvať niekoľko týždňov. Pokožka je veľmi poškodená, mali by ste navštíviť lekára. A aj keď to láka, pľuzgieriky nestrhávajte, koža sa pod nimi hojí rýchlejšie.

Okrem toho sa k lekárovi určite vydajte, pokiaľ máte slabý pulz, zimnicu, horúčku, nevoľnosť alebo zvraciate.

Chladiť, chladiť, chladiť!

Ešte kým začnete spáleniny hojiť krémami, je dobré z pokožky „vytiahnuť“ čo najviac horúčosti.

1) Dajte si studenú sprchu

Chladivá sprcha je najviac, čo telo znesie – ľadová vaňa by mohla spôsobiť teplotný šok.

2) Namiesto mokrej utierky skúste utierku z mrazničky

Utierka alebo uterák namočené do studenej vody pomáhajú na miernejšie prípady. Pokiaľ hľadáte silnejší kaliber na pokožku sálajúcu horúčavou, strčte mokrú látku do mrazničky, najlepšie hneď niekoľko kusov. Môžete potom rýchlo meniť jednu utierku za druhou.

Vyskúšala som ich našťastie len raz, ale budem im vďačná navždy. :-)

3) Ošúpte uhorku

Studené uhorkové šupky sú naozaj veľmi príjemné a na miernejšie spálenie fungujú skvelo.

Menej sa už vie, že podobne dokáže horúčavu vytiahnuť aj zemiak. Nastrúhané zemiaky mi babička dávala na spálenú ruku, keď som ako malá chytila žehličku, a rovnako fungujú aj na slnečné spáleniny.

4) Pohotovosť v kabelke: termálna voda

Keď sa termálne vody v spreji pred pár rokmi objavili, úprimne som sa im trochu smiala – toľko peňazí za rozprašovač s vodou? Na osvieženie počas dňa sú naozaj možno prehnane drahé, ale keď mimo domova naraz zistíte, že začínate červenať, vážne fungujú. Odporúčam varianty s prímesou panthenolu alebo iných látok na spáleniny (napríklad to moje milované aloe).

Siahnite po krémoch

Spálenej pokožke môžete v hojení pomôcť:

5) Prostriedkami po opaľovaní na mierne začervenanie

Sú navrhnuté tak, aby pokožku regenerovali a vraj by sme sa nimi mali natierať po každom slnení. Okrem toho pomáhajú, keď sa vonku mierne zabudnete.

6) Panthenolom, keď to preženiete viac

Zázračný krém je skvelý nielen na spáleniny od slniečka, ale na akékoľvek zranenie spôsobené teplom.

Zvykla som si mať ho v chladničke a beriem ho ako súčasť pohotovostnej sady liečiv. Neopatrný dotyk s kulmou, oparenie v kuchyni apod. rieši rovnako skvelo ako opaľovacie prešľapy.

7) Protizápalové krémy na predpis

Dostanete ich od lekára v ťažkých prípadoch.

8) Tajná zbraň babičiek: jogurt / cmar / tvaroh

Odporúčala ich už Opatrovateľka svojej zverenkyni Scarlett O’Harovej v románe Juh proti Severu. Dlho v sebe držia chlad, ale tiež podporujú hojenie pokožky. Nechávajú sa pôsobiť asi 15 minút; to vlastne odhadnete práve podľa toho, že po štvrť hodine pomaly prestávajú chladiť.

Druhý variant je pridať cmar do vlažného kúpeľa a prihodiť pár hrstí ovsených vločiek, ale priznám sa, že toto som sa nikdy neodvážila vyskúšať.

9) Moja tajná zbraň: krém z aloe vera, tea tree a olivového oleja

Svojej mame vďačím za veľa skvelých vecí a táto je jedna z najlepších: naučila ma používať gél z týchto troch zázračných surovín. Na dovolenku bez neho necestujem a používam ho namiesto iných prostriedkov po opaľovaní.

A keď to nechcene na slniečku prepísknem, toto je zaručená záchrana. Aloe a tea tree sú totiž protizápalové a olivový olej je na slnkom vysušenú pokožku naozaj príjemný.

10) Pomôcť môžu aj protizápalové lieky

Celkovú reakciu tela zmiernite ibuprofenom alebo acylpyrínom.

11) Nezabúdajte piť

Ono je to asi logické, ale neškodí si to pripomenúť: keď sa spálite, telo potrebuje vodu. Veľa vody. V ťažších prípadoch môžete skúsiť nápoje pre športovcov (chutné, ale pokiaľ držíte diétu, nič moc) alebo rehydratačný roztok z lekárne (slaný a hnusný, ale nie je to kalorická bomba). Oboje telu poskytuje potrebné elektrolyty.

Ja som si obľúbila aj studený harmančekový čaj s citrónovou šťavou. Harmanček je prirodzene protizápalový a tento „domáci ice tea“ mi veľmi chutí.

12) Sprchujte sa opatrne

Keď si budete pár dní hojiť spálenú pokožku, možno ako ja zistíte veľmi nepríjemnú vec: v sprche to bolí!

Tak na to je riešenie sprchový gél s neutrálnym pH (5,5, ako si možno ešte pamätáte zo starej televíznej reklamy), prípadne prírodný sprchový olejček.

Obľúbený mýtus: „Keď sa trochu opálim, slniečko už mi neublíži“

Nie zase tak dávno som mala výborný nápad vyraziť na poldenný výlet v kraťasoch, tielku a bez opaľovacieho krému. Bola som totiž uprostred dovolenky a nejakú farbu už som predsa chytila, takže som sa nechala uchlácholiť, že sa nespálim, ale možno konečne chytím lepšiu farbu ako trochu zrelší syr.

Pretože ale predsa „nie som na hlavu“, opaľovací krém som si prihodila do batoha, aby som sa mohla natrieť, keby bolo treba. Hlúpa som nebola, ale naivná áno: to, že spáleniny od slniečka sa objavujú asi po 6 hodinách a naozaj plný rozsah škôd až po 24 hodinách, viem až dnes.

Pohroma sa tým pádom prejavila, až keď som sa z výletu vracala. Okrem červených stehien, ktoré už som na slniečko nemohla vystaviť po zvyšok dovolenky, som si tiež z výletu doniesla bolesť hlavy a takú slabosť, že som sa vyradila z prevádzky až do rána. Keby som k tomu mala aj teplotu alebo mi bolo silne nevoľno, bol by to úpal ako vyšitý.

Prečo sa to stalo:

Slabšie fototypy sú na slniečko také vnímavé, že povestnú „ochranu opálením“ nezískajú skoro nikdy. Okrem toho sa spáleniny neprejavujú hneď a tak si problém, o ktorý si koledujete, nemusíte všimnúť.

Čo s tým:

Pretože ako tu už zaznelo, spáleniny sú zápal pokožky, telo môže vyžadovať naozaj veľa priestoru na regeneráciu. Okrem liečenia spálenín je vhodné zvýšiť pitný režim, odpočívať a odľahčiť jedálniček. Deň na ovocí a zeleninových šalátoch je v takomto prípade lepší ako na suchom pečive. :-)

Poznáte svoj fototyp?

Fototypy sú dané tým, koľko máte v pokožke melanínu. Orientačne sa určujú podľa reakcie na vystavenie prvému slniečku.

 

Fototyp 1: Na slniečku vždy sčervenáte, ale v podstate nikdy to nepremeníte na opálenie. Pravdepodobne máte bledú pleť a svetlé vlasy do ryšava.

Odporúčaná ochrana: SPF 20-30, pri mori SPF 50+

Fototyp 2: Na slniečku chytíte skôr červenú farbu, ktorá niekedy môže prejsť do hneda. Vaša pleť je svetlejšia a vlasy máte blond alebo svetlohnedé.

Odporúčaná ochrana: SPF 20-25, pri mori SPF 30-40.

Fototyp 3: Do červena to veľmi nejde a keď áno, aj tak nakoniec zhnednete. Nikdy sa vám nerobia pehy a máte skôr tmavšie vlasy.

Odporúčaná ochrana: SPF 15, pri mori SPF 20.

Fototyp 4: Keď vyjdete na slniečko, už to ide do hneda. Okrem toho máte určite tmavé vlasy a olivovú pleť.

Odporúčaná ochrana: SPF 5-10, pri mori SPF 15-20.

Vedeli ste, že existujú aj fototypy 5 a 6? Tie sa nespália nikdy.

Čítajte tiež

ďalšie články