Práve čítate

Zinok je pre ľudské telo nevyhnutný. Pomáha vám nielen posilniť imunitu a udržiavať zdravú pleť

4480  
Zdieľať: 

Zinok je pre ľudské telo nevyhnutný. Pomáha vám nielen posilniť imunitu a udržiavať zdravú pleť

Obdobie respiračných ochorení je v plnom prúde. Ľudia kašľú, chrchľajú, smrkajú, chrapčia, sipia. Keď som sa viac zaujímala o to, čo pre seba môžem v tomto období urobiť pre posilnenie imunity, narazila som na zinok.

30. 10. 2023 6 min. čítania Jana Bohutínská
Zinok je pre ľudské telo nevyhnutný. Pomáha vám nielen posilniť imunitu a udržiavať zdravú pleť

Prečo si teraz zinok zaslúži väčšiu pozornosť?

„Zinok hrá významnú úlohu v imunitnom systéme. Po železe je druhým najčastejším stopovým prvkom v ľudskom tele a hrá dôležitú úlohu v ovplyvnení ako nešpecifickej, tak aj špecifickej imunity. Zinok má významný efekt na vírusové infekcie. Vyrovnaná plazmatická hladina zinku priaznivo ovplyvňuje imunitnú odpoveď, ľudia so zníženou hladinou zinku sú náchylnejší na respiračné ochorenia,“ vysvetľuje doktorka farmácie Hana Kotolová, ktorá učí a venuje sa výskumu ako odborná asistentka v Ústave farmakológie a toxikológie na Farmaceutickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne.

Zinok je pre telo životne dôležitý

Spomínam si, ako som sa zinok ako jeden z prvkov periodickej sústavy drvila v škole na chémii. Je to lesklý kov, ktorý ľudia poznajú už od staroveku. V prírode sa nachádza v zemskej kôre aj v morskej vode a získava sa z minerálov, ako sú napríklad sfalerit alebo smithsonit.

V živých tkanivách, teda aj v ľudskom tele, je zinku minimálne, pritom je pre nás kľúčový. Nevyhnutný je pre veľa životne dôležitých procesov. Podstatný je pre správny inzulínový systém, pre metabolické procesy, ako súčasť antioxidačných procesov, ovplyvňuje hojenie rán aj fungovanie zmyslov. Spojený je so zdravými kosťami, vlasmi, nechtami aj pokožkou a práve aj s dobrým imunitným systémom. Keď to otočíme, na nedostatok zinku môže poukazovať zhoršený stav vlasov alebo pokožky, zlé hojenie rán, aj väčšia náchylnosť na infekcie. Zinok má vplyv aj na mužský reprodukčný systém a zaujímavosťou je, že na zinok je bohaté aj mužské sperma.

Má miesto medzi kľúčovými mikroživinami

Pre človeka patrí zinok medzi kľúčové mikroživiny. Odporúčaná denná dávka zinku je niekde medzi 15 až 20 miligramami (uvádzané údaje sa môžu trochu líšiť). Povedomie medicíny o vplyve zinku na zdravie ľudského organizmu pritom nie je zase dávneho dáta, spadá zhruba do prvej polovice 60. rokov 20. storočia. Teraz sa dá hladina zinku zistiť laboratórnymi testami.

Základ je kvalitná strava

Základným zdrojom zinku je kvalitná strava. Ľudia, ktorí sa nevyhýbajú mäsu, môžu zinok získať z pečienky, z tmavého mäsa alebo z morských živočíchov, hlavne z ustríc, aj z vaječných žĺtkov. Pre vegetariánov je jeho zdrojom mlieko, celozrnné cereálie, fazule, orechy alebo tekvicové semená. Vegánom zostávajú čisto rastlinné zdroje.

Pri rastlinných zdrojoch je však prekážkou vstrebateľnosť zinku. V rastlinách sú ďalšie látky, ktoré vstrebateľnosť zinku obmedzujú. Aj keď rastlinných zdrojov teoreticky skonzumujete dosť, nemusí to znamenať, že dosť zinku do tela aj vstrebáte. To je dôvod na ostražitosť pre vegetariánov aj vegánov. Som vegetariánka, takže mám ďalší dôvod na to sa o zinok poriadne zaujímať.

V tele si zinku neurobíte zásoby

Človek nemá taký systém na ukladanie zinku, ako sú napríklad kosti pri vápniku, je potrebné ho do tela dodávať priebežne. Aj keď sa zinok nachádza v jedle, ďalšia vec je, koľko by sme ho museli zjesť, aby sme dennú dávku zinku saturovali, aspoň teoreticky. Pri tekvicových semienkach to napríklad vychádza okolo 7,8 miligramu zinku na 100 gramov semienok. pri bravčovej pečienke sme zhruba niekde na 7 miligramoch zinku na 100 gramov vnútorností. Spomínaná odporúčaná denná dávka zinku 15 – 20 mg znamená, že by sme museli mať pravidelnú semienkovú alebo pečienkovú diétu.

v čem je zinek

Nie je suplement ako suplement

Pri nedostatku zinku sa ponúkajú suplementy, ktorých je na trhu veľké množstvo. Tie sa oplatí použiť, ak zdrojov zinku nemáte na tanieri dosť (čo platí pre veľkú časť tunajšej populácie), pri väčších športových výkonoch alebo v tehotenstve, kedy sa odporúča prísun zinku skôr na hornej hranici dennej odporúčanej dávky. Zinok totiž hrá dôležitú úlohu aj pri ľudskom vývine.

Hneď som narazila na problém, čo si z ponuky vybrať a podľa akého návodu. Z rešeršov mi vyšlo, že suplementy pri zinku sa neoplatí nakupovať bezhlavo a ísť po najnižšej cene. Aj pri doplnkoch stravy sa líši vstrebateľnosť podľa toho, v akej zlúčenine je zinok viazaný. Postrážte si, aby to bola organická zlúčenina, ako je napríklad citran, glukonan alebo chelát. Zistíte to, keď si prečítate zloženie alebo sa poradíte v lekárni. Väčšinou sa potom prípravok užíva raz denne. Čomu sa naopak vyhnite, je zinok oxid alebo sulfát, teda anorganickým formám, nielen kvôli nižšej vstrebateľnosti, ale aj kvôli tomu, že oxid môže spôsobiť aj hnačku.

Tableta ráno na lačno? Buďte na svoj žalúdok dobrí

Medzi odporúčaniami, na čo si dať pri užívaní zinku pozor, som často čítala radu nejesť tabletu zinku ráno na lačno, a to kvôli nevoľnosti. Podobnú skúsenosť má Helena: „Za seba zdôrazňujem radu nejesť tabletku nikdy na lačno, pretože to nerobí dobrotu v žalúdku. Mám vlastnú skúsenosť, keď som párkrát túto zásadu nedodržala. Cestou do práce sa mi začal tak zdvíhať žalúdok, že som to musela ešte cestou rýchlo zajesť.“

Lekár internista a gastroenterológ Jaroslav Orlík v zinkovom tutoriáli na svojom webe odporúča brať si zinok radšej na poludnie, poobede alebo večer. A konzumovať ho každý deň. Keďže zinok pôsobí priaznivo na imunitu, majte ho v lekárničke a „zobkajte“ aj vo chvíli, keď na vás niečo lezie, teda pri prvých príznakoch otravnej virózy.

Zelené snívanie

Zelené snívanie

To chcem!
Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články