Práve čítate

Ako cvičiť v lete a  neusmažiť sa

3427  
Zdieľať: 

Ako cvičiť v lete a  neusmažiť sa

Cvičenie v lete so sebou prináša rôzne zdravotné riziká ‒ človek sa rýchlejšie spotí, môže dostať úpal, spáliť sa. Preto sme spísali základné pravidlá, ktorými sa treba riadiť, keď sa rozhodneme športovať vonku aj za horúčavy alebo keď je dusno, alebo v neklimatizovanej miestnosti.

18. 7. 2016 4 min. čítania Redakce
Ako cvičiť v lete a  neusmažiť sa

Leto je tu a s ním snáď aj trocha voľného času na plávanie alebo venovanie sa iným aktivitám, na ktoré cez rok márne hľadáme čas. Niekto sa vydá objavovať exotické kraje, iný ide pod stan opekať špekáčiky a ďalší sa rozhodne začať cvičiť.

Aké zdravotné riziká má šport v lete?

Pri fyzickej záťaži sa teplo tvorí vo svaloch a jeho odvádzanie ovplyvňuje aj vonkajšia teplota. Pri zvýšenej teplote sa odvádzanie tepla zhorší, pri teplote nad 36 ° C dokonca úplne zastaví. Začne sa vylučovať pot, čo si ani nemusíme všimnúť, pretože v suchom prostredí sa ihneď odparí. Keď však cvičíme pri vysokej vlhkosti vzduchu, pot po koži steká, ochladzovanie nie je účinné a telo tak zbytočne prichádza o ióny a o vodu.

Potom môže dôjsť až ku kŕčom z tepla, vyčerpaniu z tepla alebo k prehriatiu mozgu, tzv. úpalu, ktorý môže spôsobiť až smrť.

IMG_0050

Pitný režim

Pri intenzívnom cvičení v teple môže telo stratiť až 1 l potu za hodinu na meter štvorcový pokožky. To môže viesť k dehydratácii organizmu a ohrozeniu základných životných funkcií. Základom cvičenia, a to nielen v lete, je preto pitný režim. Najúčinnejším nápojom proti dehydratácii organizmu je čistá voda. Malinovky nie sú vhodnou voľbou, pretože vyvolávajú ešte väčší smäd a okrem toho obsahujú cukor. Voda, ktorú pri cvičení pijeme, by nemala obsahovať bublinky a mala by byť mierne chladená (príliš studená voda by mohla organizmu privodiť šok). Ak nás samotná voda neláka, môžeme si dať vodu ochutenú citrónovou šťavou. Tá nás nielen osvieži, ale dodá nám aj vitamíny a energiu.

Počas cvičenia treba piť priebežne, vypiť celú fľašu naraz sa neodporúča. Je vhodné dať si trochu vody aj pred samotným cvičením a potom piť priebežne, vždy však piť skôr, než príde smäd. Ten už totiž signalizuje dehydratáciu organizmu. Určiť dobu, po akej piť, je pre každého veľmi individuálne, okrem kondície záleží aj na teplote okolia a vlhkosti vzduchu.

Denná doba a čas cvičenia

Ďalším faktorom, ktorý treba zohľadniť, ak sa rozhodneme cvičiť v lete, je denná doba. Pobyt na horúcom poludňajšom slnku nikomu neprospieva. Ideálnou dobou na cvičenie je podvečer alebo ráno, keď nie je tak horúco.

Čo sa týka miesta cvičenia, najlepšie sa cvičí v prírode, napríklad na lesnej ceste, kde je mäkký povrch a dobre sa dýcha. V lete, keď sa teplota pohybuje okolo 35 °C, možno cvičiť kratší čas, pokojne len pol hodiny, a ak to niekomu nestačí, tak pol hodiny 2x denne.

IMG_0010

Oblečenie

Na cvičenie v lete sa treba vhodne obliecť. Všeobecne platí, že čím menej oblečenia máme na sebe, tým lepšie. Najlepšie je obliecť si vzdušné šortky a voľné tričko z prírodných materiálov. Hoci termobielizeň saje pot, na letné cvičenie sa neodporúča. Dôvodom je, že pot, prirodzená ochrana tela pred prehriatím, termobielizeň nasaje, telo však už neochladí. Neodporúčajú sa ani upnuté legíny.

Pokrývka hlavy je na priamom slnku nevyhnutnosťou. To isté platí aj pre opaľovacie krémy. Hoci sa rýchlo spotíme, používať opaľovacie krémy má svoje opodstatnenie a predídeme tak spáleniu kože.

Starší ľudia a deti

Aj starší ľudia môžu v lete cvičiť, mali by si však častejšie dožičiť pauzy na pitie, lebo nie sú zvyknutí často piť. Pozor si treba dávať pri vysokom tlaku a problémoch so srdcom, zdravotný stav by sa totiž mohol zhoršiť, mohlo by dôjsť k strate vedomia, v horšom prípade až k infarktu a mozgovej príhode. Preto sa treba riadiť radami lekára, veľa piť a zdržiavať sa najmä v tieni.

Deti sa menej potia, preto na ne vysoké teploty vplývajú viac než na dospelých. Snažme sa im preto pri cvičení v lete robiť pitné pauzy v pravidelných, napríklad 10-minútových intervaloch. Samozrejmosťou je pokrývka hlavy chrániaca pred slnkom. Keď dieťa bude chcieť zmrzlinu, chvíľku počkáme, aby sa neprišlo zle od žalúdka, a na doplnenie energie mu namiesto sušienok dáme radšej ovocie.

(Ne)vhodné športy

Žiadny šport a aktivitu nemožno označiť za nevhodnú počas leta. Základom však vždy ostáva dodržiavanie pitného režimu. Napriek tomu k prehriatiu môže dôjsť pri dlhotrvajúcej športovej činnosti, ako je vytrvalostný beh, cyklistika, horolezectvo alebo kanoistika.

IMG_0111

Varovné príznaky, že s cvičením treba prestať

Keď sa začneme veľmi prehrievať, motá sa nám hlava, máme mihanie pred očami alebo pociťujeme dýchavičnosť, mali by sme si na chvíľu sadnúť do tieňa a doplniť tekutiny, aby sme predišli následkom spojeným s cvičením v horúčave.

Čítajte tiež

Nechudnite do plaviek, schudnite navždy
Nechudnite do plaviek, schudnite navždy3027
Naučte sa behať s profesionálmi
Naučte sa behať s profesionálmi4953
Posilňovňa v prírode ako ideálne miesto pre workout
Posilňovňa v prírode ako ideálne miesto …2749
ďalšie články