Práve čítate

Ako predchádzať bolestiam chrbta

3058  
Zdieľať: 

Ako predchádzať bolestiam chrbta

Chvália vás ľudia za držanie tela, vyzeráte vyššie ako vaši známi s rovnakou výškou a pohyb vás nebolí? Potom patríte k 30 percentám ľudí, ktorí nikdy netrpeli bolesťami chrbta. Zvyšných 70 % bolesťami chrbta občas trpelo a muselo vyhľadať lekára. Čo za bolesťami chrbta stojí a ako im predchádzať?

29. 8. 2016 4 min. čítania Redakce
Ako predchádzať bolestiam chrbta

Bolesť chrbta je jedným z najčastejších dôvodov, prečo ľudia vyhľadávajú lekára. Na rozdiel od iných chorôb však tieto problémy môžete ovplyvniť aj sami (alebo s pomocou fyzioterapeutov).

IMG_3784

Zlé sedenie

Za bolestivý chrbát môže viac faktorov. Tým najpodstatnejším je zlé sedenie, napríklad sedenie pri počítači, neblahý vplyv však môže mať aj krátkozrakosť a prílišné nakláňanie sa k pracovnému stolu. Prvotné príznaky, že s chrbtom nie je niečo v poriadku, spoznáte podľa bolesti za krkom alebo v bedrách. Už vtedy by ste to mali začať riešiť. Ak za bolesti môže zlé sedenie, mali by ste na tom popracovať čo najskôr, zlého sedenia sa totiž nezbavuje ľahko.

Problémy so zlým sedením majú dokonca už deti. U tých sa príznaky tak rýchlo neprejavia ako u dospelých, keď však deti naučíme správne sedieť už v nízkom veku, nebudú mať s tým problémy v dospelosti. Preto by ste mali dať pozor nielen na to, ako sedíte vy, ale mali by ste kontrolovať aj deti a snažiť sa im pomôcť.

IMG_3840

Kabelky, tašky, batohy. Čo chrbtu škodí najmenej?

Ako často sa vám stáva, že vás bolí plece, pretože na ňom nosíte ťažkú tašku s nákupom, takže si tašku musíte prehodiť na druhú stranu? A to isté sa deje aj pri kabelkách a s látkových taškách. Hoci sme zvyknutí nosiť ich stále na tom istom pleci a na tom druhom nám to pripadne neprirodzené, aj napriek tomu by sme kabelky mali nosiť raz na jednom, raz na druhom pleci. Nosenie tašky stále len na jednej strane môže zapríčiniť skoliotické držanie tela, pri ktorom vybočí chrbtica. Mierne zmeny na chrbtici možno pozorovať už pomerne skoro, napríklad už po pol roku. Vybočenie chrbtice spoznáte aj sami pri bežnom pohľade na chrbticu, ľahšie ich však spozná ten, kto vás pozoruje.

Z tohto dôvodu je lepšie dať prednosť batohu, ktorý zaťaží obe strany chrbta rovnomerne. Avšak aj tu treba dávať pozor na tvar batohu. Zhovievavejší k chrbtu je batoh, ktorý je viac vyšší ako širší. Širší batoh vás bude vychyľovať na jednu stranu, takže sa budete zakláňať, zatiaľ čo vyšší batoh vám nebude brániť rovno stáť.

Pri výbere aktovky nepozerajte len na farbu a ozdoby

Výber aktovky je veľkým zážitkom nielen pre dieťa, ale aj pre rodičov. Ako rodič si tento moment však nemôžete užiť len ako ďalší krok v živote dieťaťa, ale musíte dbať na to, aby aktovka spĺňala zdravotné požiadavky. Nejde len o veľkosť, aby sa do nej zmestili zošity a učebnice vo formáte A4, prezuvky a vodovky, ale aj o tvar aktovky.

Najlepšie sú ľahké aktovky, ktorých hmotnosť bez učebníc a zošitov na prvom stupni nepresiahne 1,2 kg. Aktovka by mala mať pevný tvar a popruhy hrubé aspoň 4 cm, aby sa jej zaťaženie rovnomerne rozložilo na chrbát dieťaťa.

V súčasnosti je na trhu veľa anatomicky tvarovaných aktoviek, ktoré by nemali detský chrbát tak zaťažovať. Venujte však pozornosť ich hmotnosti, často sú totiž podšité až tak veľmi, že vážia viac, než by mali. Pri výbere je dobrým ukazovateľom aj to, či má aktovka reflexné prvky, aby dieťa bolo na ceste vidieť aj pri zhoršenej viditeľnosti.

Po naplnení aktovky všetkými nevyhnutnými školskými pomôckami by hmotnosť aktovky nemala presiahnuť desatinu hmotnosti dieťaťa. Teda ak má dieťa 30 kilogramov a prázdna aktovka váži 1 kilo, nemal by byť jej obsah ťažší ako 2 kilogramy. Často to však tak nebýva a deti nosia aj ťažšie tašky.

IMG_3820

Aj športovci môžu mať trpieť bolesťami chrbta

Pohyb prospieva všetkým a zaiste vám pomôže pri bolestiach chrbta. Ale pozor: ak športujete pravidelne a zaťažujete len jednu stranu tela, čo platí napríklad pre hádzanú alebo pre hokej, aby ste predišli bolestiam chrbta, budete si musieť ponaťahovať rôzne svalové skupiny.

Ak športujete na profesionálnej úrovni alebo cvičíte veľmi často, mali by ste si nechať od fyzioterapeutov vytvoriť plán kompenzačných cvičení a rôznych naťahovacích cvikov, ktorými predídete bolestiam chrbta.

Zdvíhanie ťažkých bremien v práci

Ak máte fyzicky náročnú prácu, pri ktorej často zdvíhate ťažké bremená, ste náchylnejší na bolesti chrbta. Napríklad často nesprávne dvíhame predmety, keď sa k nim predkláňame. Tým si namáhame bedrovú chrbticu a môže dôjsť až k bolestivému vyskočeniu platničky. Správne by sme mali ísť do drepu a zdvihnúť sa spolu s bremenom.

IMG_3799

Ako dosiahnuť správne sedenie

Správne sedenie je základ, ako však na neho? Správne sedíme vtedy, keď sa nám obe nohy dotýkajú zeme a nie sú prekrížené, nehrbíme sa, chrbát sa snažíme mať čo najrovnejší, plecia nám smerujú trocha dozadu a hlavu nemáme predklonenú. Zároveň by sme nemali sedieť na kostrči, ale na sedacích hrboľoch. To spoznáme tak, že medzi stehnami a panvou máme uhol niečo nad 90 °. Chvíľu bude trvať, než si na správne sedenie zvykneme natoľko, že automaticky budeme sedieť rovno, odmenou nám však bude rovný chrbát a zmiznú aj bolesti chrbta.

Čítajte tiež

Zdravý trik: Bylinkové maslo
Zdravý trik: Bylinkové maslo3228
Ako si zostaviť vlastný tréningový plán
Ako si zostaviť vlastný tréningový plá…2892
Rastlinné mlieka
Rastlinné mliek2219
ďalšie články