Práve čítate

Ako čítať v posteli a nepokaziť si oči

3482  
Zdieľať: 

Ako čítať v posteli a nepokaziť si oči

Stačí sa len pohodlne oprieť, rozsvietiť lampičku a začať lúskať riadok po riadku a čoraz viac sa prepadať do príbehu.

3. 8. 2016 4 min. čítania Kristina Zábrodská
Ako čítať v posteli a nepokaziť si oči

U nás doma všetci čítame. Kedykoľvek a kdekoľvek. Môj dedo sa preslávil vetou: „Ale, Oli, nechaj dievčatá doma, my si budeme čítať.“ Než aby išiel s deťmi na prechádzku, radšej im celé popoludnie čítal. Kedysi sa u nás všade povaľovali knihy, teraz ich množstvo trochu zmenšila čítačka. Moja mamička už na dovolenku nechodí s kufrom kníh, ale iba s jednou papierovou a ďalšou stovkou v čítačke. Zvládne aj jednu knihu za deň. Nočný stolík jej vždy zdobí jedna až dve knihy, pretože nič neupokojí tak ako dobrá kniha. Spoľahlivo vás prevedie z denného zhonu a bdenia do spánku.

postele-22

Nepokaziť si oči

„Čítaním v šere sa oči nekazia, len sa skôr unavia. Rovnako ako pri čítaní pod perinou s baterkou,“ vyvracia rozšírenú poveru optička Petra Ustohalová zo spoločnosti Omega Optix, ktorá vyrába okuliarové šošovky. Aj v posteli si môžete čítať správne. Cítite sa príjemne, nikde vás nič netlačí, hlava vám nepadá dozadu a ani nežmúrite očami.

„Ideálna pozícia je viac-menej v sede, keď sa chrbtom opierame o vankúš. Ak nosíme okuliare, neodkladáme ich ani pri čítaní. Možno máme pocit, že to zvládneme bez nich, oči sa však zbytočne namáhajú, čo môže spôsobiť bolesti hlavy a šije, únavu, večerné slzenie a pálenie očí. Nehovoriac o tom, že žmurkanie spôsobuje predčasné vrásky,“ vyratúva Petra Ustohalová. Čítať v sede je pre telo prirodzenejšie, preto sa mu v posteli nebráňte. Ostatne ho odporúčali už americkí lekári v 30. rokoch, ako písal denník Národná politika 17. septembra 1939.

Ak však knižku používate ako zaručený uspávací prostriedok, môžete jej účinok zvýšiť čítaním v ľahu. Mozog sa v tejto pozícii viac namáha, musí si text tzv. otáčať. Okrem očí, mozgu a šije čítaním v sede uľavíte aj chrbtici. „Pri ležaní sa namáha šija, čo môže zapríčiniť až k bolesti hlavy, šije a chrbta,“ dodáva Petra Ustohalová.

postele-39

Dostatočné osvetlenie

Na módu úsporných LED žiaroviek v spálni zabudnite. Síce vydržia dlhšie a ich používanie stojí menej, avšak vyžarujú modré svetlo, ktoré aktivuje ľudský mozog a spôsobuje bdelosť. Naruší sa tak prirodzený biorytmus, zaspávanie aj spánok. A pozor aj na tablety prvej generácie. Mali podsvietenie s modrým svetlom, ktoré stimuluje 100x viac než biele svetlo z obyčajnej žiarovky. Novšie typy s elektronickým atramentom sú akýmsi medzistupňom medzi papierom a tabletom.

„Pri čítaní v posteli odporúčam klasickú 60 W žiarovku s bielym svetlom. Ak nosíte okuliare, môžete si do nich dať antireflexnú úpravu Omega X Blue, ktorá zložku modrého svetla odfiltruje,“ vysvetľuje Petra Ustohalová. Lampičku umiestnite aspoň 50 cm od knihy, aby nevytvárala nepríjemný kontrast svetla a tieňa. Knihu by ste mali mať zhruba 35 až 40 cm od očí, ak ste vysokí, pokojne aj viac ako pol metra.

„Primalá vzdialenosť, tzv. nos v knižke, nadmerne zaťažuje očné svaly. Jedno oko môže totiž vypnúť, mozog filtruje informácie iba z jedného oka a z druhého ich neberie do úvahy. To býva problém hlavne u detí,“ opisuje Petra Ustohalová. A nezabudnite dostatočne žmurkať, nech vám oči nevysychajú, a oči občas zdvihnúť a zahľadieť sa do diaľky ‒ tak ich nechať odpočinúť. Tak príjemné čítanie!

postele-19

Joga pre oči

Áno, aj pre oči existuje uvoľňujúce a posilňujúce cvičenia zvané očná joga, ktorá pomáha udržať oči v kondícii a zvládať aj vo vyššom veku zaostriť na blízke predmety. „Pravidelné cvičenie spomaľuje starnutie zraku, čím odďaľuje nástup presbyopie, čiže choroby „krátkych rúk“ a zabraňuje aj únave. Zaostrovanie na čoraz vzdialenejšie predmety je prirodzený jav, ktorý nastáva zhruba po 40. narodeninách. Pri dlhodobejšom odmietaní okuliarov vás môže začať bolieť hlava, páliť a rezať oči, rozostrovať sa zrak, a pritom stačí mať progresívne šošovky, “ vysvetľuje Petra Ustohalová. Cvičte denne aspoň tri minúty a ak nosíte okuliare, pri cvičení ich odložte.

Pohodlne si sadnite na stoličku a uvoľnite krčnú chrbticu. Bez okuliarov a v relaxačnej polohe jemne a pomaly „naťahujte“ oči ‒ najprv hore a dole, doľava a doprava, potom v pomyselných uhlopriečkach. Oči uvoľnite krúžením a na záver sa ešte pocvičte v zaostrovaní: odďaľujte a približujte predmet na dĺžku ruky. Cviky robte pomaly, každý pohyb zopakujte aspoň desaťkrát.

Čítajte tiež

Káva pomáha ku šťastiu. Nielen tá studená v lete
Káva pomáha ku šťastiu. Nielen tá studen…2423
Prečo je dojčenie dôležité
Prečo je dojčenie dôležité2478
Čo by ste mali vedieť, než pošlete deti do tábora
Čo by ste mali vedieť, než pošlete deti …2637
ďalšie články