Práve čítate

Bavlna, kaučuk alebo korok? Poradím vám, ako si správne vybrať podložku na cvičenie

1206  
Zdieľať: 

Bavlna, kaučuk alebo korok? Poradím vám, ako si správne vybrať podložku na cvičenie

Keď som s jogou pred pätnástimi rokmi začínala, bol výber jogamatiek pomerne jednoduchý, keďže ich jednoducho toľko nebolo. Dnes je situácia iná – vybrať si môžeme z obrovského množstva. Lenže nie každá jogamatka splní to, čo od nej práve čakáme. Ak sa v tom chcete tiež trochu zorientovať, mrknite na môj manuál. 

25. 2. 2024 4 min. čítania Viola Černodrinská
Bavlna, kaučuk alebo korok? Poradím vám, ako si správne vybrať podložku na cvičenie

Joga je veľmi o osobnom zážitku, kontrole tela aj mysle, preto je dôležité, aby sme sa na svojej podložke cítili naozaj dobre. Na jej výber je dobré mať dostatok času a priestoru. Každému vyhovuje niečo úplne iné. Záleží napríklad aj na tom, či sa veľmi potíme, alebo naopak vôbec, či chceme cvičiť vonku, v štúdiu, alebo len doma. Pri výbere podložky na cvičenie tiež riešim svoju výšku, pretože štandardné jogamatky sa vyrábajú s dĺžkou 183 cm. Ak je niekto vyslovene dlháň alebo dlháňka, je potrebné na internete hľadať v kategórii „dlhé podložky“. Začiatočníkom odporúčam kúpiť si lacnejší produkt zhruba okolo 20 € – na začiatok to stačí, kým si sami overia, že ich joga baví a chcú sa jej naďalej venovať naplno. Práve Tchibo má skvelý výber v pomere cena/kvalita. Možno potom zistíte, že si ďalšiu podložku ani nebudete chcieť kúpiť. 

Niekto tiež rieši, či môže používať na jogu rovnakú podložku, ako má na cvičenie v posilke. Podľa môjho názoru to je v podstate jedno, pretože jogu môžeme cvičiť vlastne úplne na čomkoľvek, čo je nám pohodlné. Rozdiel medzi podložkami pre rôzne druhy cvičenia býva hlavne v ich hrúbke a miere, s akou dokážu absorbovať pot. 

Kým sa ale vydáte na nákup vysnívanej podložky, spýtajte sa sami seba pár vecí:

  1. Začínate s jogou, alebo ste mierne pokročilí? 
  2. Akému typu jogy sa chcete venovať? 
  3. Kde chcete cvičiť?
  4. Potíte sa, alebo naopak vôbec? 
  5. Záleží vám na ekológii? 

Ak sa s nákupom hneď na prvý raz netrafíte, nevadí. Veľa podložiek je vyrobených z recyklovateľných materiálov, takže ak si potom budete chcieť kúpiť ďalšiu, tú starú môžete normálne dať zrecyklovať. Alebo sa vám možno bude hodiť ako spodná vrstva na cvičenie vonku. Nie je tiež od veci podložku darovať niekomu, kto to potrebuje.

1. Začínate s jogou, alebo ste mierne pokročilí? 

Ak s jogou začínate, odporúčam skôr mäkšie jogamatky s hrúbkou od 4 mm vyššie, aby mali vaše kĺby dostatočnú oporu a vy ste si vybudovali sebaistotu pri cvičení. Skvelé je tiež vyberať také podložky, ktoré majú nešmykľavý povrch a disponujú stredovou čiarou, lepšie sa potom upravíte v jednotlivých ásanách. Tieto jogamatky síce nie sú vždy úplne extra skladné, ale zaručia, že sa na nich budete cítiť pohodlne.

A ešte k tomu nešmykľavému povrchu – veľmi populárne sú dizajnové jogamatky s rôznou hrúbkou s nejakým pekným vzorom alebo obrázkom. Majú spodnú vrstvu vyrobenú z prírodného kaučuku, takže pekne priľnú k podlahe, vrchná úprava zo semišového mikrovlákna zase zaistí príjemný dotyk a skvelé absorpčné schopnosti. Tieto podložky ale mávajú aj svoje ALE – zvyčajne sa pekne šmýkajú. Aj keď pre pokročilejších jogínov to môže znamenať výzvu – čím viac sa podložka šmýka, tým precíznejší musíte v robení ásan byť, začiatočníkov by to ale mohlo trochu vykoľajiť, ak už nie priamo od jogy odradiť. Ak už ste si ale takúto podložku zadovážili, nepanikárte! Stačí ju pred vlastným cvičením po celej ploche orosiť vodou. Ak by sa vám do toho nechcelo, verte, že keď sa čo i len trochu spotíte, podložka tým navlhne a prestane sa šmýkať. Keby toto nestačilo, môžete si kúpiť tenučkú podložku z bambusu pripomínajúcu uterák. Dobre saje pot a spodná vrstva máva skvelú priľnavosť. A môžete si ju zobrať aj samostatne na cesty.

2. Akému typu jogy sa chcete venovať?

Chystáte sa na power jogu, ashtangu, vinyásu, bikram, yin, hatha jogu, alebo Iyengar jogu? To všetko hrá pri výbere jogamatky rolu.

Ak sa chystáte na pomalší druh jogy – yin jogu, vyberajte si čo najhrubšiu podložku. Kvôli dlhému zotrvávaniu v jednotlivých pozíciách je totiž dôležité, aby ste sa cítili čo najkomfortnejšie a vaše telo netrpelo. Môžete preto skúsiť podložku z NBR peny (NBR = nitrilbutadiénový kaučuk), ktorá sa vyrába aj v hrúbke 10 mm.

Pri dynamickejších druhoch jogy sa s najväčšou pravdepodobnosťou pekne zapotíte, takže potrebujete podložku, ktorá pot vsaje a nebude sa šmýkať. V tomto ohľade sú skvelé napríklad tie kaučukové, ktoré navyše spĺňajú ešte jedno kritérium – sú z prírodného materiálu, väčšina z nich má aj certifikát, že pri ich výrobe nedošlo ku klčovaniu Amazonského pralesa ani vykorisťovaniu ľudí. Pri každom druhu jogy často ležíte hlavou na podložke, preto je dobré si vybrať takú, ktorá nedráždi vaše čuchové bunky. Napríklad tie kaučukové prirodzene mierne zapáchajú. Ak by vám to vadilo, skúste podložky z juty, korku, mikrovlákna alebo bavlny. Bavlnené podložky pripomínajú skôr koberček, ale napríklad ashtanga joga sa tradične na koberci cvičí. Korková podložka zase vyzerá krásne dizajnovo, aj keď je stále rozložená. Hodí sa ale skôr na pomalšie druhy jogy, pretože veľa potu nevsaje.

3. Kde chcete cvičiť?

Doma, na cestách, vonku, alebo v štúdiu? Ak budete jogamatku nechávať doma, nemusí vás zaujímať, koľko taká podložka váži. Napríklad absolútne protišmykové podložky môžu vážiť aj viac ako 4 kilogramy, čo sa vzhľadom k tomu, že väčšina z nás za jogou niekam cestuje, celkom nanosíte.

Na jogamatku si určite zadovážte aj nejaký vak, do ktorého ju budete môcť zabaliť v prípade, že bude snežiť alebo pršať. A ešte z jedného dôvodu je to užitočné: niekedy sa stane, že popruhy na niektorých jogamatkách nedržia pevne a šmýkajú sa, takže ak sa chcete vyhnúť situácii, že vám na prechode vypadne podložka a vy ju tam chaoticky zbierate, kúpte si vak. Na trhu je ich celý rad – od tých úplne jednoduchých po objemnejšie, do ktorých sa vám vojdú aj veci na cvičenie a fľaša s vodou.

Ak si chcete jogamatku brať na cesty, potom možno uvítate nejaký skladnejší variant. Existujú úplne tenučké s hrúbkou 1–1,5 mm, nie sú síce také mäkké a pohodlné, ale zato ich strčíte pohodlne do kufra. Dajú sa potom navyše ešte vyprať v práčke.

A teraz k cvičeniu vonku. Najskôr si skúste premyslieť, na akých miestach budete najčastejšie cvičiť, a podľa toho kombinujte materiál a povrch jogovej podložky. Vyberajte také, ktoré majú spodnú časť z tvrdšieho materiálu (tz. nie je to ľahučká penová podložka, ktorá sa ľahko otlačí) a vrchná časť sa dobre čistí. Určite sa sem nehodia podložky so semišovou vrstvou, ktoré sa ľahko zašpinia a horšie sa čistia. Obľúbené sú napríklad prírodné​ jutové jogamatky alebo tie korkové. Môžete tiež ako spodnú vrstvu použiť nejakú lacnejšiu podložku, na ktorú si dáte napríklad tú absolútne protišmykovú.

4. Potíte sa, alebo naopak vôbec? 

Toto je celkom dôležitý faktor. Každý z nás sa potí inak, iné to je aj s každým ročným obdobím. Záleží tiež na druhu jogy a na lektorovi, ako zostaví konkrétnu jogovú hodinu.

Takže s tým všetkým, čo už vieme, je dôležité si vybrať to, čo sa hodí priamo vám. Možno nemáte žiadny vyhranený štýl cvičenia a niekedy sa zapotíte, inokedy vôbec. Ak si nechcete kupovať viac podložiek, potom by som hľadala tú absolútne protišmykovú, ktorá vám zaručí skutočne pevnú pôdu pod nohami. Obyčajne máva tenkú vrstvu hladkej vegánskej gumy, ktorá nielenže dobre absorbuje pot, ale nešmýka sa ani v prípade, že sa vôbec nepotíte.

5. Záleží vám na ekológii?

Ak áno, vyberte si materiály, ako sú prírodný kaučuk, juta, ovčia vlna strihaná zo živých ovečiek, bavlna alebo korok. Ďalšou možnosťou sú podložky z prírodného kaučuku, ktoré sme už spomenuli. Sú veľmi príjemné na dotyk a ich povrch je protišmykový, takže sa hodia aj na lekcie hot jogy, a navyše ich môžete aj vyprať v práčke. 

Čo sa týka morálnych princípov a záväzkov, ktoré jednotlivé firmy plnia, hľadajte skratku FSC alebo Forest Stewardship Council, čo je celosvetová nezisková organizácia podporujúca ekologicky šetrné, sociálne prospešné a ekonomicky životaschopné obhospodarovanie lesov. Vďaka svojej transparentnosti, otvorenosti všetkým záujmovým skupinám a striktným sociálnym a ekologickým štandardom má FSC podporu najväčších environmentálnych organizácií ako WWF, Friends of the Earth alebo Greenpeace. Máte tak istotu, že korok alebo kaučuk použité na výrobu vašej podložky boli získané v súlade s ekologickými a sociálnymi kritériami.

Ako sa správne o podložku starať

Ak sa to dá, vysvetlite domácim miláčikom, že sa po nej jednoducho nemajú váľať a zatínať do nej pazúriky. Tie vyhĺbené kúsky materiálu nie sú príjemné ani na pohľad, ani pri samotnom cvičení. Je tiež dobré pred a po každom cvičení podložku vyčistiť. Existuje celý rad špeciálnych prípravkov. Ja osobne si vystačím s obľúbeným éterickým olejom – pár kvapiek rozpustím vo vode a pridám aj kvapku ekologického čističa. Povrch jogamatky je potom nielen krásne čistý, ale aj vonia!

Nech už sa rozhodnete akokoľvek, verte, že tí naozajstní jogíni cvičia vlastne úplne kdekoľvek, nezáleží na tom, či majú peknú podložku, protišmykovú alebo krikľavo modrú. Takže ak ste ešte „tú pravú“ nenašli, určite sa tým nenechajte vyviesť z rovnováhy. Namasté. 

Vybehnite von vo veľkom štýle

Vybehnite von vo veľkom štýle

Vyberte si z funkčného oblečenia do každého počasia.

Do e-shopu

 

Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články