Keď som si v osemnástich urobila vodičák a o niečo neskôr kúpila svoje prvé auto, samozrejme jazdené, mojou najväčšou starosťou bolo, kam pôjdem na výlet, či mi vyjde na benzín a hlavne, aby som nenabúrala. Nakoniec sa ukázalo, že cieľ sa vždy našiel, na benzín sme sa s kamarátkami nejako zložili a auto schytalo len pár priebežných škrabancov.
A potom… Potom som musela prvýkrát do servisu. Odvtedy ma prenasledoval pocit, že tam školia pracovníkov na to, aby urobili blbca aj z nadšenca do áut, nieto z mladého dievčaťa, ktoré jednoducho nevie hneď na prvú, kde je asi tak olejová vaňa. Dlho mi potom s autom do servisu chodil otec, alebo niektorý z mojich kamarátov, pretože ja som na to jednoducho nemala nervy.
Vadilo mi, že nedokážem popísať, čo sa s autom deje, ešte viac ma iritoval fakt, že som potom dostávala komentáre v štýle „Čo už, slečna, tak si nekúpite novú kabelku, pretože toto sme naozaj museli vymeniť.“
Neskôr som od známeho automechanika dostala pár cenných rád, ktorými sa riadim dodnes. Berte ako takú kamarátsku výpomoc, že sa o ne s vami podelím.
Pozor, všetko sa to začína podstatne skôr ako prvou návštevou servisu. Ide totiž aj o to, aké auto si kúpite…
Tri rady na začiatok, keď auto iba vyberáte
1. Najskôr servis, potom auto
Už keď vyberáte auto, overte si, či ho budete mať kde servisovať a či do toho servisu chcete chodiť. Úplne najlepšie je, keď máte na ulici niekoho, kto sa dlhodobo venuje opravám áut konkrétnej značky, ale nie je od veci popýtať sa aj medzi známymi, do akého servisu chodia a ako tam sú spokojní.
Skúste ho potom poprosiť aj o pomoc s výberom konkrétneho auta. V prípade ojazdeného vozu by prehliadka mechanikom mala byť samozrejmosťou, rovnako ako lustrácia jeho pôvodu a stavu kilometrov.
2. Ojazdené radšej z autobazáru
Vždy je lepšie priplatiť si za vozidlo s overenou históriou ako zobrať o trochu lacnejšie, pri ktorom nebudete vedieť, kedy bolo naposledy v servise, alebo čo všetko sa kedy vysypalo. Preto je skôr lepšie vyhnúť sa nákupom od súkromníka, ktorého nepoznáte.
Podstatne bezpečnejší je nákup cez renomovaný autobazár, kde vozy prechádzajú vstupnou kontrolou. Väčšina z nich už teraz ponúka aj možnosť výmeny automobilu do týždňa či štrnástich dní. Úplne najlepším variantom je potom nákup u dílerov nových áut, ktorí vykupujú vozy na protiúčet. Tí si nikdy nedovolia predať vám vrak, navyše mávajú priamo autorizované programy pre ojazdené vozy, takže sa často dočkáte napríklad aj záruky.
Vo všetkých prípadoch si ale nechajte 10 % čiastky ako rezervu, to keby ste potrebovali niečo opraviť.
4 najdôležitejšie veci pri nákupe ojazdeného auta
- Zoberte si so sebou niekoho, kto autám rozumie.
- Celkový stav auta je dôležitejší ako to, koľko má na tachometri.
- Neponáhľajte sa, hľadajte auto, ktoré má históriu. Teda faktúry zo servisu alebo servisnú knižku.
- Vykašlite sa na farbu, sústreďte sa na stav auta.
3. Keď si môžete vybrať značku, vyberte si podľa servisu
Máte to šťastie, že si idete pre nové auto? Pozrite sa na rebríčky spoľahlivosti, a tiež vyberajte podľa dostupnosti servisnej siete.
Hodí sa vedieť, že u niektorých dílerov majú ženy nielen na predajných pozíciách, ale aj vo funkcii servisného technika. Tie dámy, ktoré majú zo servisov paniku, tam možno budú chodiť radšej.
Čo by ste mali vedieť o servise
Najdôležitejšie je strážiť si servisné intervaly
Auto musí do servisu na servisnú prehliadku minimálne raz za rok. A keď najazdíte viac ako nejakých desať-pätnásťtisíc kilometrov za rok, nezabudnite na pravidelné výmeny olejov a olejových filtrov, bez ohľadu na čas.
Už len to, že budete vedieť, kedy s čím do servisu musíte „na preventívku“, vás v očiach vášho mechanika posunie z kategórie „Dá sa opiť rožkom“ do „Tá asi vie, o čo ide.“
S čím musíte do servisu pravidelne?
Každý rok, alebo po prejdení určitého množstva kilometrov (väčšinou 10, 15 alebo 20 tisíc a líši sa to podľa auta) sa mení olej, ale tiež olejový a vzduchový filter. V manuáli k vozidlu nájdete predpísané úkony – čo a kedy a ako.
Cena servisu sa samozrejme líši podľa typu auta a servisných sadzieb. Bežný ročný servis sa môže pohybovať od 150 do 400 eur. Vždy žiadajte položkový rozpis.
Veďte si servisné záznamy a schovávajte si účty, nielen pre seba, ale budú sa hodiť aj v prípade následného predaja.
S autoservisom je to ako so zubárom
Je lepšie chodiť na pravidelné kontroly, prípadne hneď zasiahnuť, keď je problém ešte malý, ako všetko odkladať a zarobiť si na problém veľký. Keď sa vám na aute niečo nezdá, neváhajte s návštevou servisu. Malé problémy totiž môžu odštartovať tie veľké, alebo sa vám potom budú reťaziť.
Keď to búcha, vŕzga, robí čudné zvuky alebo sa správa inak ako doposiaľ, je čas na návštevu servisu.
Naučte sa to mechanikovi správne podať
Lepšie ako povedať: „Niečo mi tam niekde asi klepe,“ technika radšej posaďte do auta a ukážte mu, čo sa vám nezdá. Prípadne si všetko nahrajte na telefón, aby ste mu to mohli ukázať. Nebojte sa spýtať a chcite vysvetliť, čo sa s autom bude robiť a prečo.
Ak vás odpoveď neuspokojila, kľudne sa spýtajte znovu. Navyše, takmer o všetkých problémoch sa už niekde písalo a na internete rýchlo nájdete, o čom je reč. Pokiaľ, a to nie je žiadna hanba, neviete, čo napríklad znamená, že sa vám roztrhol klinový remeň, môžete si to doma alebo kľudne hneď na mieste v telefóne vyhľadať na internete a urobiť si tak obrázok, čo sa s autom deje.
Znie to samozrejme, ale aj tak viem, že moje kamarátky väčšinou len odchádzajú rozčarované, že to pre ne zase bola španielska dedina.
Naozaj vám vymenili, čo tvrdia?
Viete, že máte nárok na to, aby vám servis v prípade vyžiadania dal vymenené pokazené diely? To preto, aby ste mali istotu, že boli naozaj vymenené za nové.
A nakoniec: keď si nie ste istí, nie je hanba poprosiť niekoho o pomoc
Kamaráti alebo kolegovia z práce, ktorí autám rozumejú viac, vám určite radi poradia, pomôžu alebo vysvetlia, čo je treba. Oni si v iných veciach zase nechajú radi poradiť od vás.