Práve čítate

Čo by vám povedala dentálna hygienička, keby ste k nej konečne prišli?

7070  
Zdieľať: 

Čo by vám povedala dentálna hygienička, keby ste k nej konečne prišli?

Chodiť ku kaderníčke, líčiť sa, pravidelne sa hýbať, jesť zdravo, to dnes nie je nič nezvyčajné. Jednu vec ale veľa ľudí opomína – dôkladnú starostlivosť o zuby a ďasná. A ja si to všímam denne. Som totiž dentálna hygienička.

27. 1. 2019 7 min. čítania Jana Křepelková
Čo by vám povedala dentálna hygienička, keby ste k nej konečne prišli?

Čistiť si zuby sme sa všetci naučili ako malé deti, a nikto by o sebe asi nepovedal, že to „nevie“. Pravdou ale je, že len výnimočne sa u mňa do kresla hneď na prvýkrát posadí niekto, komu by som nemala čo ukázať a nebolo čo čistiť.

Návštevu ordinácie dentálnej hygieničky berie veľa ľudí ako „zbytočný“ nadštandard, ktorý navyše nehradí zdravotná poisťovňa. Vo finále sa ale táto investícia oplatí: klienti, ktorí chodia na zubnú hygienu, predchádzajú výdajom za ošetrenie v zubnej ordinácii, za zubné výplne alebo náhrady zubov. A v prvom rade si ušetria bolestivé trápenia. A ešte jedna vec, ktorá možno nie je taká zrejmá: ústa sú vlastne bránou do tela a sú prepojené s celkovým zdravím, takže majú vplyv na rôzne ochorenia.

To, že dobre udržiavané zuby sú tiež pekné, už je len taký milý bonus.

Svoju prácu mám veľmi rada. S čím všetkým ľuďom pomáham?


Urobte si obrázok o tom, čo všetko môžete čakať od zubnej hygieny. Zďaleka to nie je len „kozmetická“ procedúra.

  • V prvom rade pomáham ľuďom, aby sa im zuby nekazili a mali zdravé ďasná.
  • Nacvičujem s nimi správnu techniku čistenia zubov a vyberiem im vhodné dentálne pomôcky.
  • Odstraňujem pigmentácie, ktoré spôsobujú zafarbenie zubov. Zuby tiež môžem aj vybieliť.
  • Hľadám príčinu zápachu z úst a ukážem pacientovi, ako ju riešiť.
  • Vďaka správnej starostlivosti pomáham liečiť zápaly ďasien. Moji pacienti tak predchádzajú parodontitíde, teda ochoreniu tkaniva, v ktorom máme ukotvené zuby.
  • Keď pacient príde s prebiehajúcou parodontitídou, postupným ošetrením a úpravou domácej starostlivosti môžeme ochorenie zastaviť.
  • Po ošetrení na dentálnej hygiene sa lepšie pracuje aj zubárovi.

Kedy prísť prvýkrát? V každom veku, ale naozaj čím skôr, tým lepšie, a najlepšie je začať už v detstve. Často sa stretávam s odkladaním návštevy mojej aj zubnej ordinácie s tým, že keď dieťa nič nebolí, nie je to treba. Prevencia je ale zásadná. Zubný kaz je predsa len najčastejšie infekčné ochorenie. A vždy je najlepšie, keď malí pacienti odchádzajú z ordinácie s úsmevom a pochvalou.

Čo čakať od prvej návštevy?

S pacientom si ukážeme, kde má zuby zle vyčistené. Naučím ho robiť to správne a potom mu zuby aj ďasná ošetrím.

Áno, prvá návšteva môže byť nepríjemná, pokiaľ na tom nie ste úplne dobre, ale samo sa to nespraví. Keď vidím, že má pacient napríklad veľmi citlivé ďasná v zápale alebo citlivé zubné krčky, ponúknem mu mierne lokálne znecitlivenie, ktoré môže mať aj podobu „len“ spreja namiesto obávanej injekcie.

Prvé sedenie zaberie jednu hodinu. Začneme tým, s akým prianím či problémom klient prichádza, či ho poslal zubný lekár alebo sa objednal z vlastnej iniciatívy. Pýtam sa, aké má hygienické návyky a aké pomôcky používa. Zaujíma ma aj celková životospráva. Napríklad, či klient fajčí, pije červené víno, kyslé nápoje alebo si dopraje korenené jedlá. Často klientov zaskočí, keď sa zaujímam aj o celkovú zdravotnú anamnézu a či berú nejaké lieky. Niekedy si pacient mylne myslí, že nie je treba nahlásiť napríklad ochorenie srdca, duševné ochorenie alebo alergiu na mlieko, pretože na prvý pohľad nevidí súvislosť so zubami. Telo je však nutné brať ako celok. Pre nasledujúce vyšetrenie priamo v ústach a stanovenie plánu ošetrenia sú tieto informácie veľmi dôležité.

Pokračujem v prehliadke povrchu zubov, vyšetrím stav ďasien a zhodnotím stav celkovej ústnej hygieny, napríklad podľa množstva a lokalizácie zubného povlaku, pigmentácie alebo zubného kameňa. Ten môže byť ukrytý napríklad aj pod ďasnami. Klient si drží v ruke zrkadlo a na môj pokyn pozoruje so mnou, čo som práve našla a čo budeme ošetrovať. Samozrejme sa nájdu aj takí, ktorí sa pozerať nechcú, a vysvetlím im ich problém napríklad s pomocou špeciálneho zubného atlasu. Pokiaľ klient so sebou prinesie vlastnú röntgenovú snímku, je možné ukázať problémy aj na nej.

Nasleduje farbenie zubného povlaku špeciálnym fialovým roztokom. Pre deti to býva veľká zábava, pre dospelých veľké prekvapenie. Zuby potriem fialovou farbou a klient si vypláchne ústa vodou. Farba zostane iba na miestach, na ktorých si klient nesprávne vyčistil zuby. Podľa rôznych odtieňov sa dá tiež určiť, ako starý povlak sa na zuboch nachádza. Všetko si fotím, aby sme s klientom zaznamenali počiatočný stav a mohli ľahko hodnotiť naše spoločné úsilie s dentálnou hygienou.

Ďalším krokom je tréning správnej techniky domáceho čistenia. Podľa nového trendu skúšame ako manuálnu kefku, tak aj sonickú elektrickú kefku. To je vždy veľkým spestrením. Pretože so sonickou kefkou farba, teda povlak, mizne oveľa ľahšie a rýchlejšie.

A keď nestihneme kefkou odstrániť všetok zafarbený povlak, ošetrím zuby aj ďasná veľmi jemným pieskovaním špeciálnym prístrojom. Klientom vysvetľujem, že ošetrenie funguje podobne ako malá „vapka“ a nemusia sa ničoho báť, pretože je to bezbolestná a pre mnohých naopak veľmi príjemná procedúra.

Počas prvej návštevy nestihneme samozrejme ošetriť všetko naraz. Je to aj preto, že pri komplikovanejšom probléme by ošetrenie mohlo byť nepríjemné. Občas má klient pocit, že keď za jednu dentálnu hygienu zaplatí, dentálna hygienička mu doslova vygruntuje ústa a hneď odíde z ordinácie so žiarivým a zdravým úsmevom. Ale to, čo sa v jeho ústach nazbieralo za doterajší život, sa za hodinu nedá stihnúť poriadne a šetrne odstrániť. Občas je to beh na dlhšiu trať, ale stojí to za to. Klientom aspoň odstránim najväčšie nánosy zubného kameňa a prečistím medzizubné priestory, aby sme mohli začať s medzizubnými pomôckami.

Na záver pacientovi odpoviem na jeho otázky, dám pár základných rád a zopakujem, ako budeme pokračovať. Po kompletnom vyčistení klient prechádza do takzvanej „recallovej“ fázy, kedy chodí na pravidelné kontroly po pol roku.

6 najčastejších problémov, ktorých sa pacienti „boja“

„Pri čistení zubov mi krvácajú ďasná, preto sa im radšej vyhýbam a medzizubné kefky kvôli tomu nepoužívam.“

Pokiaľ ďasná krvácajú, je to signál, že je niečo zle. V ďasnách je zápal kvôli prítomným baktériám. Úpravou techniky čistenia alebo zvolením lepšej dentálnej pomôcky zvykne zápal do týždňa ustúpiť!

„Do medzizubných priestorov sa mi nevojde ani ten najmenšia medzizubná kefka.“

Medzizubné priestory sú často vyplnené zubným kameňom, ktorý je nutné odstrániť, čím sa uvoľní priestor. Druhým dôvodom môže byť nesprávne zavádzanie medzizubnej kefky. Tretím dôvodom môžu byť prekrížené zuby. Tam používame zubnú niť.

„Na zubnej hygiene som ešte nebol(a), pretože si myslím, že to bude bolieť.“

Samotné odstránenie zubného kameňa môže byť na prvej návšteve nepríjemné pre tých, ktorí prichádzajú so závažným zápalom ďasien, neošetrenými zubnými kazmi alebo s veľmi citlivými zubami. V tomto prípade môže pomôcť aplikácia znecitlivejúcej látky, alebo odklad ošetrenia do budúcej návštevy.

„Na čistenie zubov a medzizubných priestorov aj tak nebudem mať čas alebo energiu.“

Čistenie zubov by sa malo premeniť z nutného zla na každodenný príjemný rituál. Často klientom radím, aby si zuby čistili od povlaku napríklad pri sledovaní televízie, v posteli alebo keď prídu domov a idú si umyť ruky. Tesne pred spaním už zuby v rýchlosti prečistia od zvyškov večere. Mojou vôbec najobľúbenejšou radou je kúpa už spomínanej sonickej elektrickej kefky. Ušetrí veľa času aj námahy a zuby sú po nej neskutočne hladké.

„Mojim zubom už aj tak nič nepomôže. Také zlé ich mám po pradedovi.“

Niektoré poškodenia zubov už síce nie je možné zvrátiť, ale môžeme ich zlepšiť alebo zastaviť ich zhoršovanie.
Jeden z mojich pravidelných pacientov ku mne prišiel pred pár rokmi z donútenia jeho zubnou lekárkou. Po vyšetrení odchádzal z ordinácie nahnevaný a nedokázal pochopiť, prečo by mal ešte raz prísť, zaplatiť a akokoľvek meniť svoj nie úplne dobrý postoj k čisteniu zubov.

Netušil, že v tridsiatke trpí parodontitídou a silným zápachom z úst. Neverila som, že sa ešte niekedy vráti. Po dvoch týždňoch sa ale objednal s úplne novým postojom k dentálnej hygiene. Po pár hodinách u mňa v kresle sa začal viac usmievať a priznal, že si to všimla aj jeho priateľka. Jeho problém sme stabilizovali vďaka spoločnej snahe a on verí, že nie je nutnosťou v starobe prísť o zuby.

Pokiaľ ku mne chodí celá rodina, zisťujem, že s úrovňou hygieny sú na tom všetci členovia celkom podobne. Pokiaľ má mama výborne vyčistené zuby, väčšinou sa starostlivo stará aj o zuby svojich detí, a naopak.

„Mám veľmi citlivé zuby.“

Snažíme sa s klientom vypátrať príčinu a pokúsime sa o zmiernenie citlivosti zmenou stravovacích zvykov alebo zavedením posilňujúcich preparátov. Napríklad celodenné popíjanie vody s citrónom je síce považované za zdravé a osviežujúce, ale v ústach je neustále kyslé pH, čím dochádza k erózii skloviny a jej postupnému stenčovaniu. Zuby sú potom citlivejšie na studené, horúce či na tlak. Vyhnite sa popíjaniu sladených a energetickým nápojov. Zdraviu prospešné smoothie a šťavy sa snažte vždy zapiť dúškom čistej vody.

Ľudia môžu mať zuby napríklad aj „obrúsené“ vlastným zatínaním zubov pri nervozite alebo vo fitku, nočným škrípaním alebo nesprávnou technikou čistenia zubov. V tomto prípade upravím čistenie a vyrobím im individuálne formičky na zuby – chrániče zubov.

Takže: ak chcete svoj úsmev rozžiariť, trápi vás nejaký problém alebo chcete zlepšiť vaše zdravie, venujte mu návštevu dentálnej hygieničky. Pomôže vám odstrániť prípadný problém a navrhne používanie pre vás najvhodnejších pomôcok.

Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články