Práve čítate

Ako si v strese zachovať chladnú hlavu a nastoliť rovnováhu medzi prácou a osobným životom

3245  
Zdieľať: 

Ako si v strese zachovať chladnú hlavu a nastoliť rovnováhu medzi prácou a osobným životom

Psychohygiena je o spôsoboch, ako sa o seba starať v práci aj všeobecne v živote tak, aby ste žili spokojný a naplnený život a vyhli sa syndrómu vyhorenia. V posledných rokoch sa o nej hovorí stále častejšie, ale bežne sa stretávam s tým, že psychohygienu ľudia využívajú skôr ako nárazovú aktivitu alebo predsavzatie. Neberú ju ako bežnú súčasť fungovania.

3. 6. 2022 5 min. čítania Jana Růžičková
Ako si v strese zachovať chladnú hlavu a nastoliť rovnováhu medzi prácou a osobným životom

S dovolením mojej klientky sa s vami podelím o jej príbeh: Petru pred rokom povýšili, vedie niekoľko ľudí a v práci sa jej darí. Má 2 deti, s manželom je pomerne šťastná. Je čo zlepšovať, ale aj tak je spokojná. Občas zájde s kamarátkami na víno a snaží sa pravidelne cvičiť. Teraz má pred sebou náročnejšie obdobie – dostala na starosti nový projekt, ktorý zaberie veľa času. Veľmi sa na to necíti, pretože to nevie správne uchopiť a nedokáže povedať nadriadenému, že jej projekt nevyhovuje a že je v ňom stratená. Nechce klamať a nevie, na koho sa obrátiť. Trávi naraz prácou oveľa viac času, a to aj po večeroch doma.

Cez deň zrazu nemá kedy ísť s kolegami na obed, sotva stíha vyzdvihnúť deti zo školy. Nemá dosť času na úlohy a aktivity s deťmi a keď práve nevarí, tak nakupuje alebo upratuje, ale nič nestíha. Doma je neporiadok, všetko sa robí na poslednú chvíľu, deti často nemajú čisté ponožky a manžel sa už začína sťažovať, že nefunguje domácnosť. Príliš jej ale nepomáha. Dieťa sa zhoršilo v škole. Petra nemá čas na kamarátky. Už si ani nespomína, kedy si išla zacvičiť. S manželom kvôli práci netrávi spoločné večery. Častejšie na neho vyskočí a dochádza ku konfliktom. Po pol roku je Petra vyčerpaná, frustrovaná, všetko sa jej rozpadá pod rukami. Nemá sa o čo oprieť a začína sa rúcať…

psychohygiena v praxi

Mohli by sme pokračovať odhadovaním, ako sa príbeh bude vyvíjať ďalej: Objaví sa vo vzťahu nevera? Začnú mať deti rôzne ťažkosti? Bude Petra bojovať s výraznejšími psychickými a zdravotnými komplikáciami?

Namiesto toho radšej odpoviem na otázku, kde sa to začalo u Petry rúcať a čo by mala spraviť, aby sa jej život opäť dal dokopy. Možno sa totiž v niektorých jej problémoch spoznávate.

Zlomom je nový projekt, ktorý je časovo náročný a pre Petru neuspokojivý. Ale projekt sám o sebe za to nemôže. Petra sa necíti komfortne, nesebarealizuje sa, ale nevie prácu odmietnuť. Bojí sa dať najavo, že to nezvláda a nevie si povedať o pomoc, takže jej nadriadený nič netuší. A doma to nie je iné, aj tu sa snaží vyriešiť všetko sama a nepresunie kompetencie aspoň dočasne na niekoho iného. Tiež obmedzila svoje zdroje – obedy s kolegami, večery s kamarátkami, partnerský spoločný čas a cvičenie. Pripravila sa o všetko a stratila sa v probléme.

Príbeh je ukážkou kaskádovitého problému

Určite každému napadnú rôzne varianty riešenia. Ja by som odporučila:

  1. Zanalyzovať problém: Racionálne sa pozrieť na situáciu a rozčleniť si problémy do niekoľkých oblastí – práca, deti, manžel, voľný čas.
  2. Rozdeliť problémy: na vonkajšie (odmietnem projekt, zapojím ďalších členov rodiny do starostlivosti o domácnosť…), ktoré je možné zmeniť, a na vnútorné (naučím sa hovoriť „nie“, budem viac komunikovať s ostatnými o svojich potrebách, naučím sa povedať si o pomoc), ktoré súvisia s vnútornou zmenou.
  3. Vrátiť sa k svojim zdrojom: K situáciám a zážitkom, ktorými plním svoje potreby, získavam z nich energiu, chuť k životu a kde odpočívam.

Prevencia = dobre podporené oblasti osobného a pracovného života

Skvelou metaforou je stolička, na ktorej sedíte. Ak má 4 a viac nôh, tak je stabilná a nespadnete z nej.

jak na psychohygienu

Každá noha predstavuje jednu oblasť života – napríklad prácu, rodinu, priateľov a koníčky. A ako už to v živote chodí, sem tam sa jedna oblasť oslabí. Je potom potrebné mať stabilné zvyšné nohy stoličky, ktoré vás unesú. Napríklad sa môžu objaviť partnerské problémy, ale keď máte uspokojivú prácu a podržia vás priatelia, náročné obdobie ľahšie zvládnete. Preto je dobré starať sa o svoj celkový život a mať stále na pamäti, či sa v niektorej oblasti nezanedbávate.

To je celkový rámec, ale keď príde na lámanie chleba, sú niektorí ľudia v náročných stresových situáciách odolnejší a iní menej. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že ak žijete zmysluplný život vo všetkých oblastiach života, ste silnejší, vyrovnanejší a odolnejší.


Základy, aby sa práca nestala nepriateľom:

Teraz a tu: Zamerajte pozornosť na pracovné záležitosti len v pracovnom čase. Pokúste sa nemyslieť na prácu doma a v práci na domov. Možno to znie zložito, ale dá sa to natrénovať.

Ideálny home office: Ak pracujete z domu, vytvorte si pracovný kútik oddelený od zvyšku domácnosti a skúste dodržiavať časový harmonogram. Dlhodobé prelínanie pracovného a osobného času aj priestoru vedie k pocitom vyčerpania a frustrácie.

Pracovné hovory: Je síce pekné mať pocit nenahraditeľnosti, ale byť neustále na príjme aj v osobnom čase sa vám môže vypomstiť pocitmi vyhorenia a chuťou od všetkého utiecť. Veľká väčšina pracovných problémov počká.

Techniky pre lepšie zvládanie stresu nielen v práci

Naši predkovia fungovali tak, že vďaka veľkému množstvu vyplaveného adrenalínu bolo v akútnej stresovej situácii ich telo pripravené na útok alebo útek. Pre nás je v práci tento mechanizmus skôr na škodu.

techniky psychohygieny

Asi si, rovnako ako ja, nedokážete predstaviť, že by ste zo stresu utiekli z porady. Tieto biologicky prirodzené procesy tak viac ako v dávnych časoch ničia telo aj psychiku. Mám pre vás niekoľko techník, ktoré vám umožnia lepšie zvládať akútne stresové situácie v práci s dosahom aj do súkromného života bez toho, aby ste museli vziať nohy na plecia. A to je evolučná výhoda!

1. Ukotvenie

V akútnom strese máte pocit, že sa prepadáte alebo naopak vznášate a chýba vám pevná pôda pod nohami. Je dobré si sadnúť a dať si ruky na kolená. Niekomu pomáha, keď sa objíme, teda že sa jeho ruky stretnú poza chrbát.

2. Relaxácia

Základom správnej relaxácie je práca s dychom. Dýchajte veľmi pomaly, pokojne. Nadychujte sa najlepšie nosom a vydychujte ústami. Pomôcť môže aj predstava, že dýchate cez slamku. Keď si to vyskúšate, zistíte, že niekedy sa stačí na chvíľku zamerať na svoj dych a cítite sa lepšie. Zložitejšie techniky pracujú aj s relaxáciou svalovou. Na tú by som odporučila navštíviť relaxačný kurz.

3. Prerámovanie pozornosti

V akútnom strese sa dostavujú stavy paniky, myšlienky sa cyklia a ste zaplavení emóciami. Odporúčam presmerovať mozog do druhej, teda ľavej hemisféry. Jedna z techník je si napríklad počítať, hovoriť si násobilku alebo od čísla 100 odpočítavať číslo 7. Odporúča sa tiež zamerať pozornosť na okolie, napríklad hľadať modré alebo okrúhle predmety. Myšlienky sa upokoja, za chvíľku sa zbavíte akútneho stresu a môžete situáciu vidieť racionálnejšie ako pred chvíľou.

Keď sa zamestnávateľ stará o duševné zdravie

Psychohygiena pre väčšinu ľudí začína pri ich vlastnom prístupe a vnímaní. V posledných rokoch je ale vidieť aj snahu zamestnávateľov o lepšiu psychickú pohodu na pracovisku a kladenie dôrazu na work-life balans. Pri výbere novej práce odporúčam sa počas pohovorov spýtať, aký má daná firma v tejto otázke postoj, či je s vami na jednej vlne.

Nemusím chodiť ďaleko a ako pozitívny príklad uvediem priamo Tchibo. Zamestnanci majú okrem iného možnosť využívať psychoterapiu ako formu pracovného benefitu: „Online terapie sme pre našich zamestnancov zaviedli, pretože veríme, že ľudia potrebujú byť najskôr v duševnej pohode, aby sa mohli rozvíjať. V opačnom prípade výrazne klesá ich výkon aj schopnosť sa učiť,“ hovorí Lucie Rydvanová, HR Business Partner Tchibo.

Rovnaký postoj má aj Lukáš Krčil, výkonný riaditeľ platformy Hedepy, na ktorej prebiehajú online sedenia ako pre zamestnancov firiem, tak pre verejnosť: „V Hedepy veríme, že firmy môžu hrať zásadnú úlohu v zjednodušení prístupu k psychologickej podpore všetkým, ktorí to potrebujú. Okrem toho, že ide o veľký benefit pre zamestnancov, je to skvelé aj pre firmy. Ak totiž zamestnanci vidia, že sa o nich zamestnávateľ stará, a sú v psychickej pohode, sú oveľa spokojnejší a tiež efektívnejší.

Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články