Práve čítate

Ranné rituály alebo 6 tipov, ako začať deň bez stresu

2688  
Zdieľať: 

Ranné rituály alebo 6 tipov, ako začať deň bez stresu

V dnešnej uponáhľanej dobe musíme bojovať zubami-nechtami za kúsok voľného miesta v hlave. Všetci sme zaneprázdnení, všetci máme deadliny, stresujúcu prácu a zažívame hádky. Existujú rôzne spôsoby, ako sa s tým vyrovnať.

1. 2. 2016 4 min. čítania Minty Finty
Ranné rituály alebo 6 tipov, ako začať deň bez stresu

Sú ľudia, ktorí bez varovania skočia po nejakej východnej filozofii, vykašlú sa na prácu, na mesiac odídu do ášramu a po návrate začnú predávať ručne pletené náramky. Ako ale fungovať v dnešnom svete bez extrémnych riešení? Vyskúšajte naše tipy na pohodové ráno. Doba spomaľovania je tu! Konečne.

Nech už sme akokoľvek spontánni, rituály majú v našom živote dôležité miesto. Nezáleží na tom, či sú to sobotné farmárske trhy, lukulské raňajky, rýchla káva s novinami alebo pol hodina behu. Dôležité je nájsť si v našliapanom rozvrhu momenty pre seba – pomáha nám to udržať si životný balans.

Viete o tom, že ak si ráno po prebudení štvrť hodinku čítate, máte hneď lepšiu náladu? Tak si nastavte budík o 15 minút skôr a skúste to. Začnite ráno bez stresu a vyskúšajte naše tipy.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1. Urobte si na seba ráno čas

Znie to ako samozrejmosť, ale čas, ktorý venujeme vstávaniu a prebúdzaniu, je skutočne dôležitý. Hovorí sa, že po príjemnom ráne, keď si urobíme čas na seba, nám celý deň leží pri nohách. Na druhej strane, ak vybehneme z domu so zubnou kefkou v ústach, deň ovládne nás. Skúste si preto nastaviť budík o štvrť hodinku skôr a postupne pridávajte. Potom za deň stihnete oveľa viac a možno aj s úsmevom na tvári.

IMG_3065

2. Tešte sa na mimopracovné udalosti

Ak je jedinou vecou, ktorá na nás ráno čaká, studená kúpeľňa a besný hon do práce, nebude sa nám z teplého bezpečia periny chcieť ani vystrčiť nos. Jedna z najlepších rád, ako si navodiť dobrú náladu,  je tešiť sa. Či už na spomínané raňajky, dobrý čaj v obľúbenom hrnčeku, cvičenie… skrátka na niečo.

A nezostávajte len pri ráne. Dajte si predsavzatie, že každý týždeň si naplánujete jednu vec, ktorá vám urobí radosť – koncert, divadelné predstavenie, gurmánsky zážitok, cez víkend výlet do lesa či dokonca do Barcelony. Vždy, keď si  nato potom spomeniete, zaplaví vás príjemný pocit, že už sa nemôžete dočkať. A nálada sa vám hneď zlepší.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Píšte si denník

Nie, neradím vám začínať vetou „Milý denníček“ ani zapisovať všetko, čo sa vám stalo za uplynulý deň. Skúste použiť denník ako Dumbledore v Harry Potterovi kúzelnú mysľomisu. Položte myšlienky na papier a ujasnite si, aké pocity vo vás vyvolávajú a prečo.

Robte si zoznamy, napíšte si miesta, ktoré chcete navštíviť, kreslite si. Každé ráno si napríklad napíšte tri najdôležitejšie ciele pre tento deň. Urobte si hneď ráno jasno v tom, čo chcete stihnúť, a keď si večer urobíte tri fajfky, budete na seba pyšní. Vyskúšajte aj sketchnoting – poznámky zaznamenávané malými kresbičkami. Bude sa vám v nich lepšie orientovať, zapnete kreatívnu časť mozgu a bude vás to viac baviť.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4. Vypnite hlavu

Naháňajú vás myšlienky po prebudení, pretože ste skoro celú noc prebdeli premýšľaním o včerajšej hádke so šéfom? Skúste namiesto ranného kontrolovania mailov meditáciu. Nebojte sa, aj keď to znie trocha zložitejšie a ezoterickejšie, než aké to v skutočnosti je. Ak ste nováčikom ako ja, skúste napríklad aplikáciu Headspace, kde sa počas desiatich desaťminútoviek neučíte základy.

Nemusíte pritom sedieť v podivne krkolomných polohách a vydávať zo seba„óm“. Stačí si nasadiť slúchadlá, počúvať a nechať si vyčistiť hlavu. Užitočné je aj naučiť sa byť sám so sebou −  televízor, počítač, mobil a knihu nechať doma a ísť sa prejsť. Sami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Vyžeňte technológie zo spálni

Spálňa by mala byť miestom, kde sa odpočíva, kde sa cítite dobre. Miestom, kde z vás všetko spadne čoskoro nato, keď sa tam objavíte, kde nemusíte riešiť nepríjemné pracovné problémy. Tu je práca zakázaná, preto by ste si spálňu mali chrániť.

Vyžeňte z nej technologické vychytávky, ktoré na seba strhávajú pozornosť a namiesto prehliadania Instagramu si pred spaním radšej prečítajte zopár stránok knižky. Bude sa vám oveľa lepšie zaspávať. Namiesto televízie si stenu vyzdobte peknými plagátmi, zožeňte si izbové kvety, veľa vankúšov a prijemné obliečky. Obklopte sa farbami a materiálmi, ktoré máte radi. Čím viac sa vám bude spálňa páčiť, tým radšej v nej budete tráviť čas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6. Vypnite si mobilné notifikácie

Keď vás ráno na mobile čaká nekonečne veľa pripomienok, váš tep vyletí do nebeských výšok. Osvojte si čítanie e-mailov až v práci, po ceste v električke toho aj tak veľa nevyriešite. Radšej príďte do kancelárie o desať minút skôr a preleťte očami najdôležitejšie správy ešte pred pracovnými stretnutiami.

Notifikácie sú nielen nepríjemným spúšťačom stresu, ale okrem toho rapídne zhoršujú sústredenosť. V satirickej poviedke Kurta Vonneguta nazvanej „Harrison Bergeron“ odohrávajúcej sa v roku 2081 sa vyššie orgány usilujú o zničenie inteligentných jedincov – do uší im namontujú výtvory, ktoré v rôznych intervaloch pípajú. Tí potom nie sú schopní udržať súvislú myšlienku. Pripomína vám to niečo? Tak si mobily ihneď vypnite.

A ako začínate ráno vy? Podeľte sa s nami v komentároch o vaše tipy.  

Čítajte tiež

Ako cvičiť v zime aj keď sa nám nechce
Ako cvičiť v zime aj keď sa nám nechce…2204
Chia desiata do skla
Chia desiata do skl2905
Superzdravý ranný nápoj
Superzdravý ranný nápoj1636
ďalšie články