Práve čítate

Je dovolenka na plachetnici len pre Onasisa? Nie je, ale toto by ste mali vedieť

1589  
Zdieľať: 

Je dovolenka na plachetnici len pre Onasisa? Nie je, ale toto by ste mali vedieť

Nevoľno sa mi robí aj na kolotoči a bojím sa vody, kde nedočiahnem. Ale potom som pristala na dovolenku na plachetnici a odvtedy nechcem chodiť k moru inak.

12. 7. 2019 11 min. čítania Marie Háková
Je dovolenka na plachetnici len pre Onasisa? Nie je, ale toto by ste mali vedieť

Dovolenku na lodi skúša čím ďalej, tým viac Čechov aj Slovákov, a často sa na ňu vyberú s rodinou. Ale pripadá mi to stále ako nejaké tajné bratstvo – tí, ktorí to už skúsili, si o tom rozprávajú do zbláznenia, a tí ostatní skoro netušia, že sa niečo také vôbec dá podniknúť. Nieto ešte koľko to stojí a prečo by ste to, preboha, robili.

Začnem tým posledným: plavba na lodi je perfektná dovolenka pre dobrodružnejšie povahy, ktoré chcú ísť k moru, ale nudí ich ležanie na pláži. Na lodi ste každý deň inde, plachtíte, kúpete sa, kde a kedy sa vám zachce (a kľudne bez plaviek), spíte prístavoch alebo v zátokách, spoznávate nové mestá a miesta a keď sa zíde správna partia, celé to pripomína vydarený tábor.

Foto: súkromný archív

Nepoznám krajšie západy slnka ako tie pozorované z morskej hladiny. Plavila som sa uprostred húfu delfínov, ktorí s nami laškovali, kým ich to bavilo a potom zase plávali niekam inam, a niekoľkokrát sme robili taxík čajkám. Pri dobrom letnom počasí je celý svet okolo modrý – vpravo, vľavo, hore aj dole… A žiadna hotelová izba, aj keby bola pri najkrajšej pláži, mi nedokáže vynahradiť ten pocit, keď zaspím na palube.

Alebo tiež nevyjde počasie, zhora na nás padajú vedrá vody, ja mám na sebe dve mikiny a bundu, kníšeme sa na vlnách a občas potom večeriam iba suchý rožok. Také je more, nepredvídateľné a svojhlavé. Ale nemenila by som. Toto všetko k tomu totiž patrí a keby som išla pod stan, nebudem na tom lepšie.

Prehrať znova

Všetky fotky v článku vznikli na mojich plavbách pod vlajkou Za vlnou vlna.

Koľko takáto sranda stojí?

Dovolenka na lodi stojí na jeden týždeň od 500 do 1 200 eur na osobu alebo viac, keď počítam kompletné náklady týždennej plavby na juhu Európy. Ten veľký rozptyl je spôsobený tým, že konečná cena sa odvíja od mnohých faktorov: cena lode (podľa jej veku a zvolenej sezóny), plat kapitána (môže a nemusí byť), doprava (letenky, spoločne v aute, linkovým autobusom…), jedlo (od špagiet s kečupom po reštaurácie každý deň) a prípadné vreckové.

Prvý rozdiel je v tom, na čom sa plavíte: plachetnica nie je motorová jachta

„Jachta“ je všeobecné označenie pre voľnočasovú alebo športovú loď. Ale podľa toho, čo ju poháňa, vás čaká iná dovolenka a tiež iná cena.

Plachetnica

Lacnejší a dobrodružnejší variant. Plaví sa na plachty (keď fúka vietor) alebo na motor. Má oveľa menšiu spotrebu paliva = dovolenka je oveľa lacnejšia. Aby si rozumela s vetrom, je stavaná veľmi úsporne. Naozaj nečakajte žiadny luxus, ale jednoduché, účelné vybavenie, a dôsledne využitý priestor. Čaká sa väčšie zapojenie posádky (vás).

versus
Motorová jachta

Drahší a luxusnejší variant. Plaví sa vždy len na motor. :-) Je oveľa robustnejšia a pri plavbe výrazne stabilnejšia, ale tiež zožerie veeeeeľa paliva, takže vás dovolenka stojí o dosť viac. Z motorákov pochádza väčšina „luxusných“ fotiek na Instagrame. Na jej obsluhu treba menej ľudí, takže sa väčšinou len veziete, kúpete a fotíte selfíčka.

Ja sa plavím na plachetnici a o tom je aj toto rozprávanie. Na motoráku by mi chýbalo plachtenie a je o dosť drahší, takže pre mňa má hneď dve veľké nevýhody. :-) (Keď zájdem do detailov: výhody obidvoch v sebe spája katamarán, teda plachetnica s dvoma trupmi. Má oveľa viac priestoru, ale dá sa s ním plachtiť. Iba zase viac hojdá žalúdok…)

Foto: súkromný archív

Na plachetnici väčšinou nie ste pasažiermi, ale posádkou. Tento drobný rozdiel znamená, že sa podieľate na priebehu plavby – pomáhate s plachtami, kormidlujete alebo napríklad varíte pre zvyšok posádky. Ani neviete, aké bobky som mala pred prvou plavbou z ovládania lode, pretože sa necítim byť práve fyzicky zdatná ani šikovná. Ale pokiaľ máte dobrého kapitána, všetko vám rýchlo vysvetlí. Moderné plachetnice sú navyše vybavené toľkými zlepšovákmi a pomocníkmi, že sa z jachtingu stal za ostatných dvadsať rokov šport aj pre nemehlá, ako som ja.

Foto: súkromný archív (a neľakajte sa tých búnd, je to aprílová plavba)

Loď si obvykle prenajímate, sú na to špecializované požičovne (stretnete sa s pojmom „charter“ alebo „charterová spoločnosť“), ktorých je vo všetkých prístavoch veľa a často majú v SR nejaké zastúpenie. Cena za prenájom tvorí veľkú časť celkovej sumy za dovolenku – platíte si tak hlavnú atrakciu a ubytovanie v jednom.

Môžete ísť aj s kapitánom, ktorý má loď vlastnú, a potom je na ňom, ako vypočíta cenu.

Koľko stojí prenájom plachetnice:

150 – 500 eur/os. podľa sezóny a veku lode. Plus budete doplácať cca 60 – 200 eur za prejazdenú naftu (cena za celú loď), podľa toho, ako veľmi ste (ne)plachtili a (ne)išli na motor.

Tam, kde plachetnice končia, motoráky začínajú. Najekonomickejší variant je zhruba od 400 eur/os. Spotreba paliva je násobne vyššia, 40 – 60 eur/motohodina.

Čím novšia loď, tým je drahšia, a naopak. Staršia plachetnica, na ktorej spí časť posádky v salóniku, je mimo sezóny násobne lacnejšia ako fungl nová loď cez letné prázdniny s kajutou pre každého. Na druhej strane, zaslúžilé lode už patria medzi rizikovejšie, častejšie im niečo nefunguje (na jednej plavbe nám napríklad nechladila chladnička, keď nebol nahodený motor… :-)) Koľko rokov už je na loď veľa, to sa líši podľa oblasti – v Chorvátsku je to okolo 6 rokov, v Grécku sú takéto charterovky v najlepších rokoch.

Výber lode býva na kapitánovi, alebo si u charterovej agentúry „prenajmete“ loď aj s ním. A tým sa dostávame k druhej dôležitej veci:

Aký kapitán, taká dovolenka

Kapitánov (ľudí, ktorí „majú papiere“, teda oprávnenie viesť loď) môže byť na jednej lodi aj viac. Tomu, kto má všetko na povel a zodpovednosť, sa hovorí skipper. A  pre vašu dovolenku je niečo ako boh. Zlý skipper = zlá dovolenka. Spôsob, ako sa k nemu dostanete, je ďalší faktor, od ktorého sa odvíja cena za celú dovolenku.

Na plachetnicu sa môžete dostať tak, že vás osloví sám kapitán a ponúkne vám, aby ste s ním išli. To je môj prípad. Robí to tak veľké množstvo nadšených jachtárov, ktorí hlavne chcú vyraziť na more, a hľadajú si posádku, ktorá sa s nimi pustí do dobrodružstva a podelí si s nimi náklady. V tom prípade sa obvykle cena za celú plavbu delí medzi všetkých zúčastnených vrátane neho, a to rovným dielom.

Foto: súkromný archív (marína Seget Donji)

Alebo si vy sami poviete, že by ste chceli so skupinou priateľov/s rodinou ísť na dovolenku na loď, a hľadáte niekoho, kto má na loď papiere a vie ju ovládať. Nájdete ho cez známych, cez skupiny na Facebooku (kľúčové slová: jachting, yachting alebo hľadám posádku) alebo vám ho zabezpečí charterová agentúra. V takom prípade skipperovi buď platíte časť nákladov (napr. všetky jedlá na pevnine), alebo k tomu ešte platíte aj „prenájom“ jeho času, teda vlastne jeho plat. Každý kapitán si to rieši po svojom.

Alebo sa jednoducho pridáte k nejakej skupine, ktorá patrí k jednému z vyššie uvedených dvoch typov.

Či už je kapitán váš kamarát, alebo si ho zaplatíte, práve na ňom záleží, ako bude plavba prebiehať a aká bude bezpečná. Ja mám „toho svojho“ stáleho kapitána, s ktorým jazdím a ktorého som si aj zobrala:-), ale inak by som si vyberala podľa skúseností a referencií od ľudí, čo už s ním plávali. Napovie aj pôvod licencie: chorvátske papiere (konkrétne preukaz B „velitel brodice“) sa dajú získať najľahšie a nemusíte toho na ne vedieť veľa. Český aj slovenský kapitánsky preukaz má prekvapivo oveľa náročnejšie skúšky. Britské skúšky sú najprestížnejšie a držiteľ licencie je už fakt borec.

Koľko stojí skipper

Agentúry ponúkajú skippera za 150–350 Euro/deň. Napriamo oslovený kapitán môže mať inú cenu.

Celkovú plavbu výrazne zlacní, pokiaľ idete s kapitánom, ktorý má jachting ako koníčka: nielenže za neho neplatíte, ale ešte sa s vami o náklady podelí. :-)

Chorvátsko je v apríli pre dobroduhov, v júni vás čaká naozajstná letná dovolenka

Na lodi všetko závisí na počasí. Zažila som aprílové opaľovačky aj dážď v lete, oboje ale boli skôr krátke výnimky ako pravidlo na celý týždeň či dva. V Chorvátsku, kam Česi a Slováci vyrážajú najčastejšie, obvykle v letných mesiacoch fúka menej až vôbec (menej plachtenia) a more je teplejšie (viac kúpania). Ale apríl, máj a október sú drsnejšie, budete veľa plachtiť a možno vôbec nevyzlečiete bundu.

Foto: súkromný archív (začiatok mája vs. koniec júna)

Výber sezóny výrazne ovplyvní charakter celej dovolenky a rozhodne zahýbe s cenou. Na prvýkrát by som odporučila ísť v júni alebo v septembri, kedy sú ceny nižšie ako cez prázdniny, a asi zažijete od všetkého trochu, plachtenie, väčší vietor aj lenivé dni na slniečku a kúpačky v mori. Ja by som do seba napríklad nepovedala, že ma bude baviť svišťať s vetrom, ale keď som si plavbu vyskúšala najskôr v júni, ďalší krát som išla v apríli, aby som zažila oveľa viac dní pod plachtami.

Pretože nikdy neviem naisto, ako bude, vždy so sebou vozím teplú spodnú vrstvu, tenkú bundu, tenké dlhé nohavice a teplejšie legíny. Táto základná výbava bola pred rokmi jeden z mojich prvých nákupov v Tchibo. :-) Vyberte si v kolekcii športového oblečenia. Využiť môžete aj profi jachtársku výbavu, ale na prvú letnú plavbu ju naozaj riešiť nemusíte.

Sezóna určuje cenu za loď aj za nutné služby okolo

Rozdiel medzi jarou/jeseňou a vrcholnou sezónou býva 30–50 % ceny lode. Podľa sezóny často platíte aj za státie v prístavoch a ďalšie služby.

Pokiaľ by ste chceli ušetriť veľa, choďte až na začiatku októbra. More býva vyhriate a často ani v Chorvátsku, kde inak platíte takmer aj za čerstvý vzduch, nechcú už väčšinou za státie nič. Z celkovej čiastky za dovolenku to zoberie podstatný kus.

„Ono sa to kníše!“

Kníše. Tak už to more robí. :-)

Priznám sa: žalúdok nie je moja silná stránka. Miernou formou klasickej kinetózy trpím aj v dospelosti a vlastne nechápem, prečo som sa vtedy prvýkrát do lodného dobrodružstva pustila. Ale odvaha sa oplatila! To, že je vám zle v aute, totiž vôbec neznamená, že to tak bude na lodi. Podmienky sú jednoducho iné… Vyskúšať si to ale vopred nemáte ako.

Foto: súkromný archív

Platí jedno pravidlo. Pokiaľ ste fyzicky v pohode a počas plavby sa vyskytujete na lodi hore (na palube, nie dole v podpalubí), za dobrého počasia vám veľmi pravdepodobne bude tiež dobre. Akékoľvek vyhodenie z rovnováhy – prehriatie, chladno, hlad, smäd (veľmi častý problém!), potreba na wc, prejedenie, opica, ale aj PMS, to všetko geometrickým radom zvyšuje pravdepodobnosť, že vám prestane byť dobre. To už je ale vec, čo sa dá riešiť priamo na mieste a ideálne vám pomôže skipper, napríklad tým, že vás vyženie sa priobliecť, keď sa blížia mraky a chladnejší vzduch. Taká drobnosť, a už ma stála nepríjemný deň, keď som ho nepočúvla. :-) Nemusíte sa teda báť vopred, že by ste na loď aj chceli, ale kvôli žalúdku by to nešlo. Šlo.

Druhý častý strach je z vĺn, ktoré patria k horšiemu počasiu. Pokiaľ sa bavíme o bežnom rekreačnom jachtingu blízko pobrežia a príčetnom triezvom kapitánovi, nebezpečné to nie je. Ale áno, môže vám z nich byť zle. Aj dosť zle, nebudem vám klamať. Zmierila som sa s tým. Keby som ale zostala pekne v bezpečí júnových a septembrových plavieb, mala by som takých zážitkov oveľa menej.

Foto: súkromný archív

Dôležitá vec: na katamaráne (plachetnici s dvoma trupmi) to pri niektorom vetre kníše horšie ako na klasickej  jednotrupej plachetnici. Pokiaľ sa veľmi bojíte nevoľnosti, nejazdite na lodi s dvoma či troma trupmi, ktorá vám možno pripadá stabilnejšia. Je to tak, ale vo vlnách pri vetre z predoboku robí oveľa viac malých pohybov, z ktorých sa vám môže urobiť zle.

Rozdiel v cene katamarán vs. jednotrup

Veľmi zhruba sa dá povedať, že katamarán bude stáť dvojnásobné požičovné ako podobne veľká klasická plachetnica, a rovnako bude platiť aj prirážku v prístavoch, pretože zaberá viac miesta.

Napriek tomu, že pre žalúdok je to horšia voľba, je bezpečnejší, pokiaľ chcete so sebou zobrať deti.

S deťmi, alebo bez?

Deti na lodi by mali zvládať tri veci: bezpečne chápať, čo sa po nich chce, počúvať kapitánove inštrukcie a vydržať sa „nudiť“. Počas plachtenia si naozaj nezahráte žiadnu stolovú hru a pri určitom počasí nevytiahnete ani tablet, spoľahlivo fungujú iba slovné hry. Tie mimochodom  bavia aj našu dospelú posádku a okrem slovného futbalu hráme napríklad Hádaj, na čo myslím. :-) Pokiaľ robíte blbosti, či už ako deti, alebo dospelí, môžete sa zraniť alebo sa dostať do nebezpečnej situácie. Brala by som teda len staršie deti, alebo sa zmierila s tým, že z potomka celý čas nespustím oči. (Deti jachtárov, ktoré na palube prakticky vyrástli, sú samozrejme iná kategória.)

Trúfate si na to? Poraďte sa priamo so skipperom, či za vašu rodinku prevezme zodpovednosť. Má vás „na svedomí“ všetkých, vrátane detí, takže by mal mať prevahu aj nad vašou rodičovskou autoritou a rozhodnutiami.

Koľko stojí dieťa na palube?


Je na dohovore so skipperom/posádkou, či budete cenu za spoločnú cestu, prenájom lode a zásoby deliť len počtom dospelých, alebo aj detí. Inak je to prosté, počítajte s tým, že ho tam musíte nejako dostať, niekde bude spať a niečo bude jesť.

Hotel to nie je. Ste typ skôr na stanovanie?

Pokiaľ áno, budete úplne v pohode. Inak na to kašlite a radšej lode obdivujte len v prístave.

Foto: súkromný archív (Noc pri ostrove Goli, Chorvátsko)

Bežná plachetnica je taká malá chatička, kde so skupinou 5 až 9 ďalších ľudí obývate spoločný priestor. Počujete, čo kto robí (ísť na loď v páre NEznamená týždeň nespútaných vášní ;-)), musíte sa dohodnúť na spoločnom varení alebo sa delíte aj o toaletu. Ak bežná dovolenka preverí vzťahy, na lodi to platí desaťnásobne.

„Môj“ skipper celkom starostlivo ladí posádku a vyberá do nej ľudí, čo si budú vzájomne rozumieť, alebo sa prinajmenšom nebudú štvať. Pre zážitok z dovolenky je to zásadné. Keď si to sadne, tak to naopak celý zážitok ešte znásobí. Ja som asociál a kým sa ráno naštartujem, nie je so mnou reč, ale aj to sa dá s dobre namiešanou skupinou zvládnuť. :-)

Ďalšie faktory, ktoré započítajte

Za každý jeden večer v krčme si pridajte k rozpočtu 50 až 100 eur

Pokiaľ vyrážate na večeru mimo loď, niečo to stojí. Keď si dáte predkrm, niečo z morských plodov, dobrotu na záver, víno a možno aj miestneho panáka, 50 až 100 eur je preč. Varenie na lodi = lacnejšia dovolenka.

Foto: súkromný archív (obed na kotve v zátoke)

Naša zlatá stredná cesta sú 3 reštaurácie a 3 večere na lodi. Zvyšok jedla riešime z lodných zásob, teda normálneho nákupu. Jedlo vám s cenou za dovolenku dosť zahýbe, orientujte sa podľa svojho klasického rozpočtu na varenie (ale počítajte s tým, že väčšinou zvládnete variť len ráno pred vyplávaním a večer, keď zakotvíte).

Môj tip: na rozpočítanie nákladov, kedy každý platí niekedy niečo, používame aplikáciu Dlužníček, ktorá na konci rozpočíta každému podľa jeho investícií počas dovolenky, koľko má zaplatiť a komu tak, aby to vyšlo všetkých rovnako. Skvelá vec.

Na miesto sa musíte nejako dostať – za koľko to bude?

V zásade buď letíte, alebo idete autom a podelíte si s osadenstvom náklady na benzín a poplatky za diaľnice. Kam sa dostanete ako, to asi vyriešite so skúsenejšími kolegami (na Facebooku sú rôzne skupiny, hľadajte jachting, yachting alebo hľadám posádku). Cena dopravy je tiež dôležitý faktor.

Treba tiež pri rozpočtovaní myslieť na to, že aj keď napríklad cesta do Grécka lietadlom býva drahšia ako ísť autom do Chorvátska, na druhej strane v Grécku platíte za kotvenie úplný bakšiš a nakoniec nám to cenu dopravy nielen dorovnalo, ale spolu to vyšlo ešte lacnejšie.

Nádherne je ale v podstate všade, hlavne v tej správnej spoločnosti. :-)

Foto: súkromný archív

Ako námorníci môžete byť aj na súši

Atmosféru dovolenky na plachetnici prináša aj aktuálna kolekcia Tchibo. Vyberte si v nej dekorácie a outfity, ktoré vám dni na mori aspoň pripomenú.

A pokiaľ na more naozaj vyrazíte, veľmi odporúčam vybaviť sa: termobielizňou, legínami (na večer a na dni, kedy nesvieti slniečko), rýchlo schnúcimi šortkami a niekoľkými funkčnými tričkami. To všetko už roky kupujem práve v Tchibo. :-) Mrknite sa do aktuálnej ponuky športového oblečenia.

Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články