Práve čítate

6 osvedčených tipov psychologičky, ako deti doma motivovať k učeniu

6827  
Zdieľať: 

6 osvedčených tipov psychologičky, ako deti doma motivovať k učeniu

Som psychológ a zároveň mama dvoch školopovinných detí. V období, keď som začala pomáhať rodičom, ako majú s deťmi pristupovať k domácej príprave do školy, som mala jedinečnú možnosť vyskúšať si to v praxi. Na čo som počas tejto životnej skúšky prišla, teraz zdieľam so svojimi klientmi. A podelím sa aj s vami.

5. 11. 2023 6 min. čítania Jana Růžičková
6 osvedčených tipov psychologičky, ako deti doma motivovať k učeniu

Zažívala som so svojimi deťmi väčšinu situácií, ktoré mi popisovali rodičia pri konzultáciách. Syn aj dcéra tiež protestovali, plakali, bojkotovali učenie, odbiehali od úloh. S manželom sme ich motivovali, podporovali, ale samozrejme sa tiež rozčuľovali a vyhrážali.  Umožnilo mi to prežiť so svojimi deťmi nielen situácie, keď sa nám darilo robiť úlohy v pokoji a v pohode, ale aj chvíle plné emócií, bezmocnosti a nesúladu. Moje priebežné pozorovanie, ako sa hnevajú, vzdorujú, hádžu ceruzky a farbičky po izbe, ma priviedlo k premýšľaniu, ako to zariadiť, aby domáca príprava do školy nebola utrpením pre nás všetkých. Musím ešte doplniť, že jedno z mojich detí má diagnostikovanú poruchu učenia a pozornosti, čo situáciu ešte viac komplikuje.

Neexistuje jeden prístup k učeniu

Kým sa dostaneme k receptúre, ktorá sa mi osvedčila v praxi, je nutné si uvedomiť, že každá rodina má odlišne nastavené priority týkajúce sa školy a inak pristupuje k výkonu svojho dieťaťa v škole. V niektorých domácnostiach sú dobré známky a splnenie všetkých školských povinností absolútnou prioritou. V niektorých rodinách je prístup k výkonu detí počas štúdia vlažnejší a inde je škola iba okrajovou záležitosťou a uprednostňujú sa tu iné hodnoty, ako sú šport, spokojnosť, kreativita, zvedavosť detí a podobne. To pochopiteľne ovplyvňuje prístup nielen rodičov, ale aj detí k domácim úlohám.

Čo sa osvedčilo u mojich detí

Na začiatku školskej dochádzky riešia prípravu do školy predovšetkým rodičia, pretože ich deti sú na takúto zodpovednosť ešte malé. Napríklad ak dieťa v prvej triede nemá spravené domáce úlohy, v peračníku ostrúhané farbičky a chýba mu pero, nie je to problém malého školáka, ale rodičov. Postupom času sa potomok osamostatňuje a preberá zodpovednosť za seba samého a za prístup k školským povinnostiam.

učení s dětmi

Keď premýšľam, čo sa u mojich detí osvedčilo, sú to jednoduché a zdanlivo banálne rady. Mám však skúsenosť, že rodiny ich neaplikujú až tak často.

Poobedie múdrejšie večera

Čím skôr poobede si hlavne mladšie dieťa urobí úlohy, tým rýchlejšie a pohodovejšie to pôjde. Ideálny čas je hneď po príchode zo školy pred odchodom na krúžky, tréningy alebo pred hraním s kamarátmi. Ak dieťa robí úlohy večer po náročnom tréningu, je vyčerpané, mrzuté – to potom jednoducho nefunguje. A do toho sa rodičia vyhovárajú, že sú dlho v práci, takže to skôr ani nejde. Vždy to nejako ide, u menších detí je potrebné prispôsobiť sa režimu dieťaťa a nie naopak.

Najskôr povinnosti, potom zábava

Keď naučíte svoje deti, že je lepšie si najskôr splniť povinnosti a potom sa venovať zábave, dávate im veľký vklad do života súvisiaci so svedomitosťou a zvládaním prokrastinácie. Keď moje deti prídu zo školy, dajú si ľahký olovrant, pustia sa do úloh a potom už majú voľno. Keď sa syn najskôr hrá, povinnosti v jeho hlavičke nadobúdajú obrie rozmery a on je potom mrzutý, nahnevaný a nechce sa mu.

Tichá domácnosť

Pri domácej príprave sa mi osvedčilo eliminovať rušivé vplyvy: vypnúť telku, stíšiť telefón, odcloniť ďalších ľudí, psy do iného priestoru v dome. Zlepší to koncentráciu dieťaťa a domácej príprave to pridáva na dôležitosti. Potomok sa tiež stáva stredom pozornosti, po čom túžia snáď všetky deti.

Ukotvenie dieťaťa

Toto sa dosť podceňuje, ale u nás doma sa to veľmi osvedčilo. Ak budete počas vypracovávania úloh vedľa svojho školáka pokojne sedieť, pozorovať, čo robí, podporovať ho, že to zvládne, oceňovať jeho úspechy a trpezlivo a láskavo upozorňovať, čo je ešte potrebné opraviť, dieťa tým ukotvíte – upokojíte. Vydrží tak dlhšie a v pokoji sústredené na prácu. Keď som sa počas domácich úloh svojich detí snažila očistiť zemiaky alebo odpovedať na správy v telefóne, prestali sa koncentrovať a všetko bolo naraz zle.

Keď to nejde normálne, skúsime to inak

Zažila som rôzne situácie, keď moje deti bojkotovali domáce úlohy. Často to súviselo s nízkou sebadôverou a zlyhaním v škole. V tej chvíli sa rodič stáva koučom alebo pedagógom v štýle Komenského školy hrou. U nás doma sa osvedčila hravosť a humor v prístupe k učeniu. Mojej dcére napríklad nešla v prvej a druhej triede matematika. Plakala a nechcela o počítaní ani počuť. Tak sme s manželom urobili školu naruby. Ona vymýšľala príklady a dávala nám písomky, my sme potom od seba opisovali a robili jednu chybu za druhou, ktoré po nás potom opravovala. Bola to zábava. A dnes je matematika jej najobľúbenejším predmetom.

Dôvera a práca s chybou

Aj my rodičia sme kôpka emócií. Keď naši potomkovia urobia chybu, sme voči nim kritickí, netrpezliví a mrzutí, čo vo finále ničomu a nikomu nepomôže. Deti potrebujú vedľa seba vyrovnaného dospeláka, ktorý im dôveruje a dáva najavo, že to zvládnu. Keď zaregistruje chybu, len pokojne povie: „Skvelé, zvládol si to. A teraz si to ešte raz prečítaj a skontroluj. .. Super, našiel si tú chybu. Si skvelý chlapec.“

učení s dětmi

Keď vám tieto tipy nebudú doma fungovať, mám ešte v zálohe výborný kompas pre domácu prípravu. Zamyslite sa a povedzte si sami, čo by ste vy ako deti potrebovali pri vypracovaní úloh. A potom to preklopte na svoje deti. So staršími školákmi je dobré sa pravidelne rozprávať o tom, čo im funguje, čo by im pomohlo a čo im prekáža. Tým prestávajú byť pasívni v situácii „Choď sa učiť!“ a preberajú osobnú zodpovednosť.

Čo je účelom školských úloh?

Premýšľali ste niekedy nad tým, na čo je vlastne domáca príprava do školy dobrá? Odporúčam si na to individuálne odpovedať, každý na to môže mať iný pohľad. Možno potom zistíte, že nejde len o nejaké zadávanie úloh zo strany pedagógov, len o nejakú otravnú povinnosť.

dělat úkoly s dětmi

Všetko sa mení a posúva. Na mnohých školách už sa úlohy neklasifikujú, dokonca niekde nebývajú povinné. Na niektorých najmä súkromných školách úlohy ani vôbec nemajú.

A čo keby sme domácu prípravu brali ako nášho spojenca so školou? Veď sa pri domácich úlohách môžeme veľa dozvedieť o svojich deťoch. Môžeme vidieť, čo im ide ľahko a kde majú ešte rezervy. Máme tiež jedinečnú príležitosť zažiť, ako naše deti rozmýšľajú, ako chápu svet, ako dobre si pamätajú alebo zabúdajú. A v neposlednom rade je to ďalší čas, ktorý môžeme s deťmi tráviť – niekedy to môže byť veľká zábava, áno aj nad úlohami.

Hrejivá rodinná pohoda

Hrejivá rodinná pohoda

Nechajte váš domov zažiariť množstvom hrejivých dekorácií a svetielok.

Do e-shopu
Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články