Práve čítate

Kedy ženy (ne)môžu piť kávičku?

2392  
Zdieľať: 

Kedy ženy (ne)môžu piť kávičku?

Ísť na kávičku s kamarátkami a pri popíjaní latté alebo cappucina prebrať aktuálne novinky, to milujem. A čo ešte tak dať si silnú rannú čiernu kávu… Lenže o niektorých obdobiach v živote ženy sa tvrdí, že by sme mali kávu obmedziť alebo úplne vynechať. Kedy? A sú to mýty, alebo pravda? Zaujímalo ma, čo na to povie odborník.

23. 4. 2018 6 min. čítania Dana Reinišová
Kedy ženy (ne)môžu piť kávičku?

Na moje otázky dali odpoveď nielen informácie voľne dostupné na internete, ale hlavne výživová poradkyňa Miriam Holendová.

Môžete si dať kávu, aj keď máte svoje dni?

Na rôznych internetových fórach koluje informácia, že kofeín zosilňuje menštruačné bolesti. Navyše káva zadržuje v tele vodu, takže môže za ešte horší PMS pocit, že „som veľryba.“ Je to pravda?

Komentár odborníčky:

Kofeín naozaj môže zhoršovať menštruačné bolesti. Mierne totiž obmedzuje prietok krvi v cievach, preto sú bolesti silnejšie a takisto môže zhoršiť nepríjemný tlak v prsiach počas PMS.

Káva vodu nezadržuje, ale naopak na telo pôsobí ako diuretikum, teda odvádza vodu z tela von. Preto je dobré ku káve vypiť aj pohár čistej vody na doplnenie tekutín. Avšak nadmerné pitie kávy (viac ako 3 šálky denne) môžu mať negatívny vplyv na vodohospodárstvo tela. Pokiaľ k tomu navyše nedodržujete správny pitný režim, vo finále môže vaše telo vodu naozaj zadržovať viac.

Káva vraj tiež môže ovplyvniť hladinu estrogénu, ktorý oi. celý cyklus riadi, a to tak, že pri vysokej spotrebe kávy počas celého mesiaca skracuje a zoslabuje menštruáciu. To by bolo fajn, ale vraj sa tým zhoršujú problémy s plodnosťou, osteoporózou a rakovinou prsníkov. Čo ma úprimne vydesilo.

Komentár odborníčky:

Podľa dostupných štúdií káva naozaj ovplyvňuje hladinu estrogénu. Môže dôjsť k dominancii estrogénu a to môže viesť k slabšej a kratšej menštruácii a k vyššie spomínaným zvýšeným zdravotným rizikám.

Na druhej strane, káva je takisto zdrojom antioxidantov a znižuje riziko rozvoja ochorení ako diabetes 2 typu, alzheimerovej choroby, cirhózy pečene, rakoviny pečene a hrubého čreva, parkinsonovej choroby a ďalšie.

Čo by som videla ako skutočný problém, je to, že káva je jedna z najviac kyslých potravín. Pokiaľ teda niekto celkovo nežije zdravo (konzumuje príliš veľa sacharidov, pije alkohol, nedodržuje pitný režim, nešportuje a navyše je v strese), potom jeho organizmus bude pravdepodobne prekyslený. Pitie kávy túto kyslosť jen zhorší a tým pádom je daný človek viac ohrozený celou škálou ochorení: od plesní, cez zápaly, ochorenia ciev, dnu a veľa ďalších.

Pokiaľ je teda váš jedálniček pestrý a v podstate zdravý, športujete, eliminujete stres a nemáte žiadne zdravotné ťažkosti, potom v pití kávy do troch šálok denne problém nevidím. Ale zabudnite na smotanu a cukor :)

A čo káva v tehotenstve a počas dojčenia?

Niekto pitie kávy v týchto životných obdobiach jednoznačne zakazuje. Inde som sa zase naopak dočítala, že pokiaľ čakáte bábätko, alebo ste dojčiaca mamička, nemusíte sa svojej obľúbenej kávy vzdať. Malé množstvo kávy v tehotenstve (vraj až do 2-3 šálok denne) nemá vraj negatívny vplyv na vývoj plodu ani na vznik komplikácií. Pri dojčení je povolená podobná dávka kofeínu. Tak kde je pravda?

Komentár odborníčky:

Kde je pravda, to je otázka. Na každú štúdiu totiž väčšinou existuje aj protištúdia. Väčšina sa ale zhoduje na tom, že pitie kávy nie je v počas tehotenstva úplne ideálne – predovšetkým v prvom trimestri kvôli zvýšenému riziku potratu (to platí pre všetky kofeínové nápoje).

Všeobecne sa odporúča v tehotenstve nepiť viac ako dve šálky kávy denne. Káva je stimulant, ktorý sa samozrejme cez placentu dostane aj k plodu. Odporučila by som každej budúcej mamičke poradiť sa pre istotu so svojím ošetrujúcim lekárom.

V prípade dojčenia je to iné. Čo sa týka medikamentov a materského mlieka, je kofeín v kategórii L2 (bezpečnejší). Kofeínu sa do mlieka dostane len nízke množstvo a to zhruba 1-2 hodiny po vypití. Dá sa teda celkom dobre naplánovať, kedy si dať kávu s ohľadom na dojčenie. Určite je vhodné nepiť počas dojčenia viac ako dve až tri šálky kávy denne.

Môžem piť kávu, keď chcem schudnúť?

Často narážam na to, že chudnúcim ženám sa káva celkom zakazuje. Ani sa nedivím, že toto striktné odporúčanie môže niektoré ženy od samotného chudnutia úplne odradiť.

Vyzerá to ale tak, že sa nám blýska na lepšie časy, pretože na internete už kolujú správy, že káva nemá na chudnutie negatívny vplyv. Organizmus sa síce čiastočne odvodní, keď ale kávu zapijete pohárom vody, nemusíte sa ničoho báť. Čoho sa ale musíte vzdať, je túžba pridať si do nej šľahačku, smotanu alebo cukor (a hlavne si k nej nedávať tortičku). :-)

Objavujú sa dokonca názory, že káva môže vaše chudnutie podporiť. Jej najväčší účinok spočíva v celkovej aktivácii tela (hlavne pred fyzickou aktivitou), zlepšenie duševnej pohody a urýchlenie metabolizmu. Káva navyše stiahne žlčníkový zvierač a podporuje tak vyprázdňovanie. Nemali by ste ju ale piť bezprostredne po jedle, aby ste nespomalili trávenie jedla. Doprajte si ju po 30 minútach až hodine alebo medzi jedlami, prípadne 20-40 minút pred cvičením. Pokiaľ máte vyšší tlak alebo vyložene nadváhu, uvarte si len slabšiu kávu.

Komentár odborníčky:

Pokiaľ nemáte vyložene prekyslený organizmus (to ale väčšinou ľudia s výraznou nadváhou majú) či vysoký krvný tlak, určite môžete piť kávu, aj keď chcete schudnúť. Ale mám na mysli naozaj kávu – espresso, nie rozpustnú „brečku“ do ktorej si nalejete plnotučné mlieko a pridáte dve lyžičky cukru, to naozaj pri chudnutí ideálne nie je. :-)

Kofeín je bohato pridávaný do tzv. Spaľovačov tukov, ktoré sa užívajú pred cvičením. Pomáha stimulovať metabolizmus a môže byť teda pri chudnutí skvelým pomocníkom.

A čo taká káva v období prechodu?

Pre obdobie klimaktéria sú informácie najprísnejšie: ženy by sa mali kofeínu vyhnúť najlepšie úplne. Podľa niektorých tvrdení môže zhoršovať všetky príznaky; vyvolávať návaly tepla, zhoršiť schopnosť udržať moč, prehĺbiť výkyvy v náladách, namáhať pečeň a spôsobiť okyslenie krvi, čo vedie k uvoľňovaniu vápnika z kostí.

Komentár odborníčky:

Kofeín stimuluje metabolizmus a teda návaly tepla naozaj zhorší. Navyše pôsobí močopudne, čo môže byť v menopauze druhý problém. A nemôžem nespomenúť to, že káva vám energiu nielen zvýši, ale môže potom tiež za jej prudký pokles, čo v tomto období žene tiež veľmi nepomôže.

Problematická je tiež osteoporóza. Tá v menopauze prichádza vďaka poklesu hormónu estrogénu. Káva to môže ešte zhoršiť, pretože kvôli svojmu nízkemu (kyslému) pH znižuje pH aj v našom organizme a toto kyslé prostredie v tele odvádza minerály z kostí. Z týchto dôvodov by som v období klimaktéria odporučila kávu vynechať.

Keď nepríjemné sprievodné príznaky prechodu ustúpia, káve sa už nemusíte toľko vyhýbať, ale pozor na kyslosť organizmu. Pokiaľ už osteoporózu máte, snažte sa konzumáciu kávy obmedziť na minimum.

Dvanásťkrát áno pre kávu

  1. Pokiaľ kávu popíjate v primeranom množstve, pôsobí ako prevencia proti celému radu chorôb. Napríklad Parkinsonovej chorobe alebo nebezpečnej cukrovke 2. typu.
  2. Káva vďaka kofeínu môže zlepšiť náladu, reakčnú dobu, pamäť, bdelosť, rozpoznávacie funkcie a fyzické aj mentálne vnímanie.
  3. Kofeín stimuluje centrálny nervový systém, zrýchľuje metabolizmus a zvyšuje oxidáciu mastných kyselín. S kávou budete mať lepšie spaľovanie tukov a vyššiu výkonnosť.
  4. Káva zvyšuje nielen krátkodobú inteligenciu, ale môže tiež chrániť váš mozog v starobe. Degeneratívne ochorenia mozgu, ako sú napríklad Alzheimerova choroba a demencia, vám potom budú hroziť oveľa menej.
  5. Podľa početných štúdií káva tiež prospieva našej pečeni. Chráni ju pred cirhózou.
  6. Kofeín povzbudzuje produkciu žalúdočných štiav, čím urýchľuje celé trávenie.
  7. V káve je plno živín a antioxidantov. Ale dávajte si ju bez cukru a smotany. A pamätajte, že všetkého veľa škodí.
  8. Káva dokonca pôsobí preventívne proti niektorým druhom rakoviny. Výskumy ukázali, že dve šálky kávy denne znižujú riziko výskytu rakoviny maternice o 7 %.
  9. Dve až tri šálky kávy denne spôsobia, že telo začne produkovať hormonálne látky – serotonín a dopamín, ktoré majú vplyv na náladu a pocity šťastia.
  10. Kofeín uvoľňuje kortizol a adrenalín, ktorý zvyšuje krvný tlak, čím sa zrýchľuje činnosť srdca, a tým sa uvoľňujú priedušky a zlepšuje tak ventiláciu pľúc.
  11. Káva pôsobí aj proti zubnému kazu, lebo obsahuje látky, ktoré bránia šíreniu baktérií.  Pochopiteľne si ju ale nesmiete sladiť.
  12. Jediná šálka kávy obsahuje 11 % odporúčanej dennej dávky vitamínu B2, 6 % vitamínu B5, 3 % mangánu a o iba percento menej horčíku. A to nie je práve málo!

Čítajte tiež

Cukor mení základnú podstatu kávy
Cukor mení základnú podstatu kávy4487
Kto dáva prednosť akej káve a prečo?
Kto dáva prednosť akej káve a prečo?…4076
Hitom tohto leta je kávová limonáda Mazagrande
Hitom tohto leta je kávová limonáda Maza…2768
ďalšie články