Každý to má trochu inak, niekto je sova čulá v noci, niekto skôr ranné vtáča. Keď ma stretnete pred ôsmou, úplne prebudená ešte nebudem – ponúknite mi kávu a chvíľu počkajte. Predstavte si, aká som bola „nadšená“, keď som pred rokmi pracovala pre firmu, v ktorej mi telefón zvonil od pol siedmej ráno. Dodnes ma dokáže rozladiť aj to, keď mi niekto volá na poludnie nad tanier jedla, nedajbože navyše cez víkend. Alebo neskoro večer s vecou, ktorá by počkala do rána.
Nočný kľud síce na Slovensku končí o šiestej ráno a začína o desiatej večer, s telefonovaním je ale lepšie ho úplne nekopírovať. Volať po šiestej rannej s presvedčením, že každý je pripravený bystro vybavovať pracovnú agendu, je predsa len skoro, keď nejde o vopred dohodnutý rozhovor. Záleží aj na regióne a profesii, zvyky sa trochu líšia.
„Vo všedné dni je bežne vhodné telefonovať od 9:00 do 18:00 vo veciach obchodných aj súkromných. Ako „otravné“ považujem telefonáty v čase obeda, teda od 12:00 h do 13:00. Telefonovanie cez víkend je vhodné obmedziť na minimum, ak nejde o niečo dôležité. V týchto dňoch nie je žiaduce, aby sme volali pred 10:00, ani po 17:00. Výnimkou sú telefonáty, na ktorých sa obe strany dohodli, alebo to je pre tieto strany zvykom.“ hovorí Daniel Šmíd, odborník na etiketu
Keď neviete, pošlite najskôr SMS
Aj večer sa pri volaní oplatí radšej dvakrát zvážiť, kým vytočíte číslo.
Podľa Ladislava Špačka je možné večer volať asi do desiatej hodiny. Ako vidíte, názory sa líšia, a preto sa osobne radšej držím pravidla s pracovnou dobou. Keď už je potrebné volať večer, musí ísť o záležitosť, ktorá neznesie odklad. Pri pracovných telefonátoch je siedma hodina večer na hrane, ale neskorším volaním si už môžete zavariť na nabrúsený dialóg. Keď už je to nutné, lepšie je sa najskôr spýtať esemeskou, či ešte môžete zavolať.
Netelefonujte mimo pracovný čas, hovoria Portugalci
V Portugalsku išli na rozostrenie hraníc medzi prácou a súkromím zhurta. Uzákonili, že šéf nesmie svojich zamestnancov kontaktovať a zadávať im úlohy mimo dohodnutú pracovnú dobu. Cieľom nového pravidla je, aby mali ľudia šancu dostať svoj pracovný a súkromný život do väčšej rovnováhy.
To, že sú ľudia vďaka mobilom permanentne na príjme a mnohí si telefón nevypínajú ani v noci, cez víkend a na dovolenke, neznamená, že je v poriadku ich tiež úplne kedykoľvek naháňať. Podobne pozor na volanie do zahraničia a časové pásma. Keď si nesprávne vypočítate čas a vytiahnete niekoho telefónom z postele o pol tretej ráno, aj tak nič nevybavíte.
„Textové správy alebo chat môžete posielať kedykoľvek, ak zo správy nevyznieva, že chcete odpoveď ihneď. Ak odpoveď ihneď či rýchlo chcete, môžete sa riadiť časmi vhodnými na telefonovanie. Platí, že odpoveď nie je vynútiteľná a je na druhej strane, kedy na správu odpovie. Relatívne skorá odpoveď je však viac ako príjemná. V obchodnej záležitosti sú pravidlá iné, odpoveď by mala prísť najneskôr do 24 hodín.“ – Daniel Šmíd
Ak sa to dá, dohodnite si pravidlá
Je samozrejme rozdiel medzi hovorom pracovným a súkromným. Mám kamarátov, ktorým môžem zavolať o polnoci, iní telefón neberú po ôsmej.
Telefonovanie medzi priateľmi znesie viac a nemá také striktné pravidlá. S pracovnými kontaktmi, medzi kolegami v práci alebo aj s nadriadenými, však nie je od veci si nejaký prijateľný úzus na telefonovanie vykomunikovať a dohodnúť, ak je to čo i len trochu možné. Nielen prácou je človek živý. Aj kolegyne a kolegovia majú svoje rodiny, koníčky, voľný čas, iné mimopracovné povinnosti, a to cez všedné dni aj cez víkend. Je na mieste to rešpektovať. Ak vám niekto volá a vy to nemôžete (alebo nechcete) zobrať, aspoň napíšte správu, kedy sa ozvete.
Vedeli ste, že...?
Motiváciou, prečo si v telefonovaní nastaviť pravidlá, nie je len etiketa, ale aj zdravie. Hovorí vám niečo syndróm esemeskového krku či sklonenej hlavy? Je to dôsledok neustáleho hrbenia nad elektronickými zariadeniami, vrátane mobilov. Syndróm zahŕňa stuhnutosť krčnej chrbtice, obmedzenie pohybu hlavy do strán, kyfózu hornej časti chrbtice aj bolesť hlavy. O svojich skúsenostiach by som mohla rozprávať. V štúdii Head Downers 2021 (vychádza z prieskumu spoločnosti Velux v ôsmich európskych krajinách) sa ukázalo, že 70 % respondentov trávi príliš veľa času nad obrazovkami svojich elektronických zariadení. U susedov v Česku to bolo konkrétne 62 % respondentov a dokonca 75 % vo veku 18 a 34 rokov.
Pozor na okolie, aby ste neboli za hulváta
K etikete telefonovania patrí aj to, že by ten, kto rozpráva, nemal svojím hlasným hovorom nikoho rušiť a obťažovať.
Hlasité hovory v dopravných prostriedkoch, reštaurácii, kine, divadle, v coworkingu a na iných verejných miestach sú za hranou. Možno už sa nám zdá úplne bežné aj to, že sa stretneme s priateľmi a viac sa venujeme mobilu ako im, ale stále je to nezdvorilé.
A na čo pri telefonovaní podľa Daniela Šmída nikdy nezabudnúť? „Predstaviť sa, ak nejde o najbližších členov rodiny alebo známych. Hovoriť stručne, vecne a primerane dlho. Mať na pamäti, že veľa ľudí vám nepovie, že ich dlhým telefonátom zdržujete a nebaví ich to. Aj textové správy píšte gramaticky správne a kontrolujte ich pred odoslaním. Preklep je jedna vec, hrubky a chýbajúca interpunkcia sú vec druhá.„