Odkedy som začala žiť so športovcom, už som si celkom zvykla na to, že naša dovolenka väčšinou nie je žiadne leháro. Základom je šport. A to v rôznych podobách –paddleboardy, ferraty, namiesto kľudnej turistiky beh do kopca s cieľom predbehnúť všetkých „turistov“ pred nami.
Vlani to mali byť bicykle – tak to bude konečne pohoda, hovorila som si a s úsmevom si vybavila nedávnu cyklotúru po viniciach s častými zastávkami na to najlepšie víno a syry. Keď však začal plánovať trasy s prevýšením okolo 2 000 m, spozornela som.
Aby ste mali akú-takú predstavu, dvojkilometrové prevýšenie na bicykli, to je ako výstup na Sněžku a ešte kúsok vyššie. „A to neprežijem!“ desila som sa. Ukľudnila som sa, keď som zistila, že pre mňa požičal elektrobicykel, ale ozvalo sa moje ego – na tom predsa jazdia deti, ľudia, ktorí nešportujú, alebo staršia generácia.A ani do jednej kategórie ja nepatrím.
Predsudok č. 1: Elektrobicykel je pre starých ľudí, nešportovcov, leňochov…
Pravda je taká, že na elektrobicykli máte batériu, ktorá vám uľahčuje jazdu. Nie je to ale žiadna „slabá motorka“, pedálovať musíte stále. Pohon vám iba pomáha, aby sa vám išlo ľahšie. To oceníte hlavne v kopcoch alebo na dlhších cyklovýletoch.
Na riadidlách máte malý displej, na ktorom si môžete sami určiť stupeň intenzity asistencie. Na mojom požičanom elektrobicykli boli režimy „eko“, „normal“ a „high“. Ak chcete športovať, môžete ísť stále v režime „eko“. Aby ste si jazdu viac uľahčili, prepnite si režim na „normal“. A keď chcete naštvať svojho parťáka, ktorý ide na bežnom bicykli, prepnite do režimu „high“, trošku do toho šliapnite a aj v najväčšom kopci mu budete odbiehať.
Alebo môžete asistenciu vypnúť úplne a makať len za seba, ale počítajte s tým, že kvôli motoru a batérii je tento vynález o niečo ťažší ako bežný bicykel. Preto je potom šliapanie aj na rovinke o niečo náročnejšie.
S elektrobicyklom zájdete ďalej a zdoláte väčšie kopce
Športujem naozaj rada, ale v kopcoch som na bicykli väčšinou dopadla tak, že som ho tlačila, a keď som sa úplne spotená dostala hore, už na mňa nervózne čakali, ani som si neoddýchla a museli sme ísť ďalej.
Zato na elektrobicykli som si zapla režim „eko“, s ktorým bola moja rýchlosť rovnaká ako rýchlosť môjho muža na bicykli klasickom. Namiesto toho, aby som bicykel musela tlačiť, som kopce vyšla – ale aj tak s pocitom, že je to náročné. Rozdiel bol ten, že na mňa nikto nemusel čakať. V kľude sme si dali pauzu a išli ďalej. A večer sme boli obaja unavení rovnako.
Práve vzdialenosť a výšľapy veľkých kopcov vidím ako najväčšiu výhodu. S „normálnym“ bicyklom by som sa v živote nevyštverala na také kopce, ktoré som zvládla. Možno by som tam ten bicykel ani nevytlačila. A určite by som si neužila taký výhľad.
Predsudok č. 2: Elektrobicykel je len do kopcov a na celodenné výlety
Tak ako pri bežnom bicykli, aj pri elektrobicykloch si môžete vyberať z niekoľkých typov. Keď nebudeme brať do úvahy rozdiely medzi jednotlivými batériami a pohonmi (tie vám popíšu v špecializovaných predajniach), bicykel si vyberáte podľa toho, kto na ňom bude jazdiť a kam budete jazdiť. Okrem tých horských a trekových existujú práve aj elektrobicykle do mesta.
Tie sú určené predovšetkým pre tých, ktorí každodenne dochádzajú do práce autom. Šetríte s nimi životné prostredie (určite viac ako v aute, na motorke aj mopede) a nestane sa vám, že by ste uviazli v dopravnej zápche.
Kým pri horskom s motorom si, ak chcete, môžete zamakať, verziu do mesta si ľudia kupujú z presne opačného dôvodu: s trochou preháňania môžem povedať, že vyraziť môžete aj v saku alebo business šatoch bez toho, aby ste sa v práci museli okamžite osprchovať. Tiež ak dochádzate do blízkeho mesta či dediny a vzdialenosť je na „normálny“ bicykel veľmi dlhá – s týmto vylepšením ju zvládnete.
Mestský elektrobicykel je navrhnutý tak, aby sa jednoducho a pohodlne zosadalo aj nasadalo, sedíte vo vzpriamenej, pohodlnej polohe, a dokonca si môžete kúpiť aj skladaciu verziu, ktorá potom v práci ani doma nikde neprekáža.
Tipy Tchibo: ako si spríjemniť jazdu na bicykli po meste alebo dedine?
Bicykel je v prvom rade úplne normálny dopravný prostriedok – a kým vo veľkých mestách „znovuobjavujú“ dopravu na bicykli, ľudia z menších miest a dedín ho odjakživa používajú na cesty do práce, do obchodu alebo keď potrebujú niečo zariadiť.
Predsudok č. 3: Elektrobicykel je zložitý na ovládanie, ťažký na údržbu a batéria málo vydrží
Nie som úplne technický typ, ale po jednom okruhu okolo domu som už vedela všetko, čo som potrebovala. Ako zapnúť a vypnúť elektromotor, ako zmeniť režim asistencie, kde sledovať stav batérie.
Dojazd sa pohybuje okolo 50–200 km, pričom záleží predovšetkým na náročnosti terénu, type elektrobicykla a štýle jazdy. Výrobcovia odporúčajú batériu vždy po jazde dobiť. A ak bicykel v zimnom období stojí, batériu aspoň raz za 2 mesiace nabiť doplna.
Ak vyrazíte na výlet s plnou batériou, nemalo by sa stať, že by sa len tak vybila. Stav môžete neustále sledovať a keby na to predsa len došlo – stále môžete domov jednoducho šliapať.
Bezpečnosť je porovnateľná s jazdou na bežnom bicykli. Maximálna rýchlosť motora je 25 km/h. Ak by ste išli rýchlejšie, elektromotor sa vypne a už nepridáva. Za seba môžem povedať, že jazda je pocitovo rovnaká – šliapete, idete, brzdíte. :-)
O bicykel sa tiež nemusíte nijako špeciálne starať. Ako pri každom bicykli je dobré občas zoštelovať brzdy, prehadzovačku, namazať reťaz a mať so sebou náhradnú dušu, ak by ste pichli.
Záver? Elektrobicykel je pre všetkých
Ja som si dovolenku na elektrobicykli užila. Mala som pocit, že športujem, vyšla som kopce, kochala sa výhľadmi a ešte som si mohla robiť srandu z muža, keď bol pod vrcholom na pokraji síl. Jednoducho som si hodila bicykel do režimu „high“ a konečne som ho na vrchole raz čakala ja.
Na koľko to vyjde?
Jedinou nevýhodou je cena, ktorá je vyššia. Najlacnejšie modely kúpite okolo 1000 eur, priemerná cena je potom okolo 2500 eur. Ak by ste si však elektrobicykel chceli najskôr vyskúšať alebo by ste ho využili len na jednu dovolenku, môžete si ho požičať. So všetkým vám určite poradia v každej špecializovanej predajni či požičovni.