Práve čítate

Keď sa pustíte do pečenia a zistíte, že vám niečo chýba: Tipy na náhradu základných surovín

10364  
Zdieľať: 

Keď sa pustíte do pečenia a zistíte, že vám niečo chýba: Tipy na náhradu základných surovín

Povedzte, koľkokrát sa vám už stalo, že ste sa pustili do pečenia niečoho dobrého a zrazu ste zistili, že vám chýba jedna či dve položky z receptu? Keď sa vám to stane nabudúce, nemusíte zúfať, že opäť musíte bežať do obchodu. Či už vám budú chýbať vajíčka, kypriaci prášok alebo napríklad cmar, so všetkým si po prečítaní týchto riadkov poradíte aj bez nákupu.

16. 1. 2021 3 min. čítania Romana Böhmová
Keď sa pustíte do pečenia a zistíte, že vám niečo chýba: Tipy na náhradu základných surovín

Prášok do pečiva

To, že som zrazu v zásuvke mojej kuchyne nenašla kypriaci prášok, sa mi stalo naozaj veľakrát. Práve kypriaci prášok sa ale dá nahradiť viacerými spôsobmi, takže hor sa na to.

Jedlá sóda: Ak vám doma chýba prášok do pečiva, môžete ho nahradiť jedlou sódou. Len si dajte pozor na to, že jedlá sóda je zhruba trikrát silnejšia, takže sa nedá použiť v pomere 1:1. Nahradzujte teda zhruba v pomere 1:3 (1 lyžička jedlej sódy = 3 lyžičky prášku do pečiva). Ideálne je ale k jedlej sóde pripojiť ešte niečo kyslé, aby zafungovala dokonale (napr. kefír alebo citrónovú šťavu).

Vyšľahaný bielok: Ako dobrá náhrada slúžia aj dobre vyšľahané bielky. Stačí k nim pridať štipku soli a lyžicu ľadovej vody (1 bielok = 1 lyžica vody). Dobre vyšľahaný tuhý sneh funguje skvelo.

Prečítajte si tiež: Pečenie toriet pre začiatočníkov

 

Môj tip pre nadýchané pečenie

Nikdy nezabudnite na to, že kypriaci prášok aj jedlú sódu je dôležité pred pečením dezertov dôkladne v múke rozmiešať. Až potom všetko zmiešajte aj s ostatnými surovinami. Zároveň myslite na to, že po spojení suchých a tekutých ingrediencií je najlepšie na nič nečakať a hneď piecť.

Vajíčko

Určite sa vám už niekoľkokrát stalo, že ste si pripravili všetko na dezert, vtom pozriete do dverí chladničky a tam nič. Vajíčka došli a v obchode už majú možno zatvorené. Ak nemáte dobrých susedov so zásobou vajíčok, tu je pár tipov, čím ich v takejto situácii nahrádzam ja.

Chia semienka: Skvelým pomocníkom pri nedostatku vajec sú aj chia semienka. Stačí ich rozmixovať s vodou a nechať napučať. Na 10 g semienok približne 50 ml vody.

Banán: Roztlačený zrelý banán môže tiež poslúžiť ako skvelá alternatíva. Ja ho najčastejšie používam do lievancov. Zároveň spotrebujete banán, ktorý je už možno prezretý.

Škrob: Ak sa chystáte na prípravu lievancov a chýba vám vajce, môžete ho nahradiť napríklad lyžicou škrobu (môžete použiť kukuričný, ale aj zemiakový, záleží od toho, aký práve máte doma). Pri príprave palaciniek zase dobre poslúži vanilkový puding.

Sušené droždie: Keď si balenie droždia rozmiešate v horúcej vode, môžete ním vajce tiež nahradiť. Počítajte s tým, že musíte na 100 ml vody použiť cca pol balenia sušeného droždia.

Prečítajte si tiež: Ako si v kuchyni poradiť bez váhy a odmerky?

Múka

Múku vo svojej kuchyni nahrádzam celkom často. Nie je to vždy len preto, že mi došla, ale niekedy sa snažím múky kombinovať alebo nahradiť tak, aby som pri pečení použila aj tie zdravšie druhy.

Napríklad pšeničnú hladkú múku dosť často nahrádzam špaldovou hladkou v pomere 1:1 a funguje mi to úplne skvelo. Špaldová múka má pre mňa takmer rovnaké vlastnosti ako tá pšeničná a pracuje sa mi s ňou veľmi dobre. Inak ale nahradenie múky nie je také úplne jednoduché, záleží od toho, čo budete pripravovať.

Časť múky sa dá nahradiť aj jemne namletými orieškami. Pamätajte ale na to, že oriešky obsahujú veľa tuku, takže nie je úplne vhodné piecť len z nich, pretože by bol dezert veľmi hutný. Dobre môžu poslúžiť aj jemne namleté ovsené vločky.

Ak potrebujete pripraviť niečo bezlepkové, ideálny je mix rôznych druhov. Osvedčilo sa mi napríklad namiešaťbezlepkovú múku s trochou ryžovej a pohánkovej, ideálne v pomere 2:1:1. Určite ale veľa závisí od druhu dezertu. Prípadne namiesto pohánkovej použite jemne namletú mandľovú múku.

Prečítajte si tiež: Dá sa aj zo špaldovej múky upiecť nadýchaný zázrak? Skúste domáci chlieb!

Celozrnná múka potrebuje viac tekutín

Celozrnná múka má oveľa väčšiu savosť, takže ju nemôžeme meniť v pomere 1:1. Ja často robím to, že do svojich osvedčených receptov (napríklad na bábovku) múky namiešam. Tzn. že ponechám ⅔ pôvodnej bielej múky a k tomu použijem ⅓ celozrnnej múky. Aj tak ale počítajte s tým, že bude cesto o niečo hutnejšie.

Cukor

Cukor sa v poslednom čase nahrádza nielen preto, že vám možno doma chýba. Často sa nahrádza napríklad aj vďaka odlišnej chuti alebo kvôli zmene nutričných hodnôt.

Ak vám doma chýba klasický cukor, môžete ho v pomere 1:1 nahradiť cukrom trstinovým. Vďaka tejto zámene sa môžete tešiť na ľahko karamelovú chuť. Nie je to ale len trstinový cukor, ktorý sa teraz často na pečenie využíva. Do popredia sa dostali aj rôzne sirupy ako napríklad agávový, javorový alebo čakankový. Ak chcete znížiť energetickú hodnotu dezertu, použite práve ten čakankový. Nie je ale úplne vhodný na pečenie, ja ho využívam skôr na osladenie krémov.

Keď som začala jesť zdravšie, osvedčila sa mi aj možnosť nahradiť cukor ovocím – napríklad osladiť dezert strúhaným jablkom alebo roztlačeným banánom.

Prečítajte si tiež: Sú „zdravšie“ náhrady cukru naozaj lepšie?

Rýchly prehľad ďalších tipov

  • Cmar –jogurt rozmiešaný s mliekom
  • Práškový cukor – rozomeľte najemno cukor krupicu alebo kryštál pomocou mixéru
  • Biely jogurt – môžete ho nahradiť kyslou smotanou alebo cmarom
  • Smotana na šľahanie – do 1 dcl mlieka pridajte lyžicu rozpusteného masla
  • Čokoláda – zmiešajte kvalitné kakao a rozpustené maslo (zhruba 3:1)

Všetko na varenie a pečenie

Všetko na varenie a pečenie

Na Tchibo.sk nájdete všetko, čo sa vám bude hodiť v kuchyni.

Do e-shopu
Ak sa vám článok páčil, mohlo by vás tiež zaujímať
ďalšie články