Práve čítate

Denník nie je len pre puberťákov, ale užitočná pomôcka na celý život

805  
Zdieľať: 

Denník nie je len pre puberťákov, ale užitočná pomôcka na celý život

Písanie denníka máme nenávratne zafixované v spojení s pubertálnym obdobím života, v ktorom nám pomáhal s ventilovaním pocitov aj zážitkov. Môže nám ale denník pomáhať aj v dospelom živote, a môžeme ho dokonca považovať za terapeutickú pomôcku?

5. 8. 2019 7 min. čítania Lenka Černá
Denník nie je len pre puberťákov, ale užitočná pomôcka na celý život

Za veľa rokov mojej praxe mentorky vás môžem ubezpečiť, že práve písanie denníka je jednou z najlepších techník, ktorá je prínosná pre psychohygienu aj osobný rast.

Hlavou nám každý deň prebehne zhruba 70 tisíc myšlienok, a o väčšine z nich ani nevieme.

Keď si moji klienti každý deň zapisujú svoje myšlienky, dávajú tým sami sebe najavo, že sú pre seba dôležitía že sa chcú sami sebe venovať. To má prirodzene veľký vplyv na celkové sebavedomie. Okrem toho ich pravidelné zamyslenie nad životom, pocitmi aj emóciami vedie k tomu, aby včas zmenili to, čo im už nevyhovuje.

Ilustračné foto

Denník uľaví nášmu mozgu

Náš mozog je neskutočne rýchly počítač, ktorý každý deň vygeneruje približne 70 000 myšlienkových sekvencií. Väčšina z nich sa však odohrá v našom podvedomí – približne 98 % z nich si neuvedomujeme, len máme určitý pocit, ktorý nedokážeme racionálne pomenovať. Napríklad sa nám poobede zhorší nálada, príde na nás smútok, a my nevieme prečo.

A ako to súvisí s písaním denníka? Keď si pravidelne (ideálne každý večer) dovolíte sadnúť si k prázdnemu listu papiera a začnete písať svoje pocity aj myšlienky, veľmi pravdepodobne prebudíte svoje podvedomie. Svoje potlačené pocity a zážitky tak môžete preniesť do vedomia, uľaviť si a pochopiť ich. Naraz si možno vybavíte zážitok z detstva, ktorý bol pre vás bolestivý, alebo budete mať chuť sa vyplakať. A to je úplne v poriadku! Písanie denníka je úžasné v tom, že nám pomáha s čistkou v hlave a predchádzatak aj nekontrolovateľným emóciám.

Ilustračné foto

Dovolíte si mať čas len pre seba

Písanie denníka je samo o sebe pekný rituál. Pokiaľ vám niekto pravidelne venuje čas, cítite, že ste pre neho dôležití, je to tak? Podobné je to s denníkom. Keď si každý večer nájdete chvíľu času, jasne si tým dávate najavo, ako ste dôležití.Skúste tento zvyk spojiť aj s pozornosťou voči sebe – urobte si k písaniu dobrý čaj, natrite si nohy vyživujúcim krémom alebo si aplikujte masku na tvár. To už je ale samozrejme na vás.

Ako môže taký denník vyzerať?

Denník vďačnosti

Zapisujte si každý deň, za čo ste vďační a čo sa vám konkrétne daný deň podarilo. (Denník môže byť veľmi stručný a čoskoro vám zaberie len pár minút denne.)

Hovorí sa, že „Vďačnosť je tou najúčinnejšou modlitbou,“ a keď vieme ísť životom v tejto krásnej emócii, prežívame svoje dni celkom odlišným spôsobom. Stará jogínska múdrosť zase znie: „Vstávať by sme mali s vďakou a usínať s vďačnosťou.“ Denník vďačnosti je šanca si pripomenúť, čo sa vám podarilo a čo vo svojom živote máte. Zapíšte si to a za pár týždňov budete mať krásnu zbierku toho, čo je vo vašom živote dobré.

Denník vďačnosti som si začala písať na okraj diára, keď som mala mizerné obdobie. Pomohol mi začať sa pozerať na svet inak, optimistickejšie. Aj keď sa mi niektoré zlé veci neprestali diať, už som sa na ne tak nesústredila.

– Radka

Terapeutický denník

Zapisujte si do neho každý deň svoje pocity, myšlienky aj priania. Rovnako si môžete zapisovať nočné sny, ktoré sú vždy ukazovateľom stavu vášho podvedomia.

Nenechajte sa odradiť názvom. Terapeutický denník je jedna z najčastejších foriem denníka, ktorú vrelo odporúčam každému.  Práve vďaka pravidelnému „odkladaniu“ pocitov získate skvelý pocit „mentálneho vyprázdnenia“ a možno sa vám práve vďaka tomuto denníku bude oveľa lepšie spať. Dovolíte svojej mysli, aby sa nezaťažovala starými myšlienkami alebo v sebe zatlačovala negatívne emócie, a uľavíte tak svojej psychike aj fyzickému telu, ktoré našu psychickú kondíciu zrkadlí.

Ilustračné foto

Hlavne sa v terapeutickom denníku nebojte ísť do hĺbky. Keď si ho budete viesť dlhšiu dobu, možno zistíte, že sa v ňom určité zápisky aj pocity opakujú. Možno ste pravidelne nahnevaní alebo smutní, zažívate bezmocnosť v stále rovnakej situácii, alebo sa stále dookola sťažujete na svoje okolie.

Keď som si spätne prešla zápisky v denníku, uvedomila som si, ako veľmi ma štval jeden kamarátsky vzťah, ktorý som stále ospravedlňovala. V skutočnosti ma ten človek iba využíval a aj keď sa mi to podvedome nepáčilo, nechcela som si to priznať. Ale denník neklame.

– Jarka

Popísané stránky vám veľmi dobre ukazujú, že sa točíte v začarovanom kruhu negatívnych emócií aj nezdravých životných postojov. A je ten správny čas svoje myslenie aj správanie zmeniť. Pokiaľ neviete, ako z toho von, skúste vyhľadať pomoc psychoterapeuta alebo mentora. Alebo sa sami začnite zamýšľať nad tým, ako svoj život zmeniť. Váš denník je len dokonalým odrazom toho, ako premýšľate a aké pocity máte.

Motivačný denník

Zapisujte si svoje pokroky, plnenie svojich cieľov aj pocity, ktoré pri tom všetkom prežívate.

Je perfektný pre tých, ktorí idú za nejakým cieľom, či už v osobnom rozvoji, v športe, v kariére… Predávajú sa aj špeciálne motivačné diáre, ktoré vás rozvojom sprevádzajú, ale rovnako postačí aj diár klasický, kam si zapíšete, čo sa vám podarilo.

Ilustračná foto

Motivačný denník, aj keď mu tak nehovoríme, máme na cvičení, kam chodím. Primárne si do neho píšeme, koľko opakovaní s akou záťažou sme mali naposledy, aby tréner mohol kontrolovať pokrok. Pre mňa je ale neskutočne motivačný, keď vidím, čo som zvládla na začiatku a čo teraz, a aj vďaka tomu som prvýkrát v živote pri cvičení vydržala (momentálne je to trištvrte roku). Začala som si pripisovať aj ďalšie veci, čo som zvládla, napríklad svoj prvý most. :-)

– Marie

Archivačný denník

Zaznamenávajte si každý deň aspoň tú najdôležitejšiu vec.

Pokiaľ máte pocit, že vám život trošku „preteká medzi prstami“ a za posledný rok sa v ňom nič nestalo, môže vám pomôcť práve tento denník. Je to taká kombinácia vyššie spomenutých a dá sa viesť mnohými spôsobmi. Dôležité je, aby vám z každého dňa alebo týždňa zostalo aspoň niečo. Uvidíte, že sa stále niečo deje.

Ilustračné foto
Vyskúšajte:
  • Fotky v telefóne– foťte si pekné veci okolo, denné udalosti alebo podobne (a kľudne denne niečo iné). Instagram by som vynechala, aby ste sa naopak nezačali porovnávať s tým, že niekto iný má zaujímavejší život ako vy; pravdepodobne nemá, pretože táto sieť dokáže veľmi skresľovať.
  • Videozáznam– v aplikácii 1 Second Every Day dokonca môžete spájať sekundové záznamy z každého dňa do jedného dlhého „filmu“.
  • Poznámky v telefóne– každý deň pár slov o tom, čo vás stretlo.
  • Poznámky v diári– stačí len večer pripísať, čo pôvodne v diári zapísané nebolo :-)
  • A samozrejme aj klasický papierový denník, napríklad aj s vlepenými fotkami, vstupenkami, pohľadnicami atď.

Pretože je ale denník stále pomerne intímna záležitosť, väčšinou bude lepšie zostať pri uzatvorenej forme, ku ktorej máte prístup len vy sami. Hlavne na sociálnych sieťach ľahko skĺznete k chváleniu a preháňaniu, len aby ste nachytali palce a srdiečka. O tie tu ale vôbec nejde.

Fotodenník / obrázkový denník

Zbierajte si teda podnetné obrázky a fotografie, ktoré vás motivujú alebo vám pripomínajú pekný čas.

Fotodenník je skvelou voľbou pre každého, kto má rád vizualizácie a predstavuje si svoj budúci život cez obrazy, alebo naopak zaznamenáva všetko možné v obrázkoch. Môžete ich tlačiť, vystrihovať alebo ukladať do galérie v počítači.

Špeciálnou formou je tzv. scrapbook, zošit priamo určený na vlepovanie (má dosť miesta medzi stránkami).

Ilustračné foto

7 tipov, ako pri denníku vydržať

  1. Najdôležitejšia je zdravá motivácia. Píšte si denník len sami pre seba, pretože chcete!Možno sa k tomuto článku vrátite až za pár mesiacov, keď príde ten správny čas – to je v poriadku. :-)
  2. Kúpte si pekný zápisník a dajte si naozaj záležať, aby sa vám vizuálne páčil.Podľa mojej skúsenosti to naozaj pomáha, aby ste si k nemu vybudovali pevný vzťah.
  3. Určite si jasne časť dňa, kedy do denníka budete zapisovať, a dodržujte ho.Pokiaľ budete na dovolenke a nemáte denník poruke, napíšte si poznámky na kus papiera a potom ho do denníka vložte.
  4. Aj keď máte pocit, že žiadne myšlienky nemáte, nenechajte sa odradiť.Naša myseľ je málokedy prázdna a vždy sa nájde aspoň pár viet, ktoré si nakoniec zapíšeme.
  5. Pokiaľ radi kreslíte a ste kreatívni, môžete denník dopĺňať o svoje kresby.Kreativite sa naozaj medze nekladú, kľudne si do neho môžete aj lepiť fotografie a obrázky, ktoré vás motivujú.
  6. Nebojte sa vracať v čase a čítať si, čo ste si v minulosti zapísali.Skúste sa zároveň zamyslieť nad tým, či je téma v denníku stále aktuálna, alebo sa vám podarilo ju spracovať, vyriešiť.
  7. Váš denník je intímna záležitosť a tak ho majte na bezpečnom mieste.Sú v ňom iba vaše vnútorné pocity a myšlienky, ktoré patria len vám a nemusíte sa s nimi zdôverovať nikomu, ani svojej polovičke.

Čítajte tiež

Ďalšie dieťa – chcem ho, a zároveň nechcem
Ďalšie dieťa – chcem ho, a zároveň nechc…5422
Prečo som ako moja mama, aj keď som si sľúbila, že nebudem
Prečo som ako moja mama, aj keď som si s…9386
Ako spolu randiť aj po svadbe? Skúste tanečnú školu
Ako spolu randiť aj po svadbe? Skúste ta…2204
ďalšie články