Veľakrát som v obchode bezradne stála a vyberala si produkt hlavne podľa peknej etikety v kombinácii s cenou. Hlavne pri zvažovaní nákupu drahšej kozmetiky som vždy premýšľala, či to za to naozaj stojí a či je drahší produkt naozaj kvalitnejší. Ak váhate rovnako, potom ste tu správne! Mne to totiž nedalo a do študovania problematiky obalov kozmetiky som sa nakoniec hlboko ponorila. Vydalo by to na niekoľko kapitol, ale na začiatok vám s orientáciou pomôže niekoľko jednoduchých vecí:
Dizajnové obaly a páčivé označenie nemusí nič znamenať
Začnem od tej najnápadnejšej, teda vizuálnej stránky etikety a samotného názvu produktu.
Výrobcovia sa snažia používať podmanivé slová ako „prírodný, prirodzený, omladzujúci“ a podobne. Bohužiaľ sa ale v niektorých prípadoch môže stať, že tieto tvrdenia nie sú založené na faktickom základe.
Obrázok na etikete tiež nemusí súvisieť s realitou. Z toho vyplýva, že etiketa s obrázkami kvetiniek a názov nezaručujú vôbec nič. Zákon sa to snaží regulovať, ale výrobcovia si stále nachádzajú cestičky. Preto nakoniec predná strana etikety nie je taká podstatná. Nereguluje ju zákon.
Označovanie zloženia je regulované zákonom
Zásadná je pre vás zadná strana produktu s podrobným zložením, ktoré je od roku 2009 zo zákona povinne uvádzané podľa pravidiel takzvaného INCI, čo je skratka pre „International Nomenclature of Cosmetic Ingredients“.
Bingo, skvelá správa! Na tomto mieste nemôže nikto uvádzať zavádzajúce informácie. Vďaka týmto pravidlám sa všetky zložky s podielom viac ako 1 % musia uvádzať v zostupnom poradí podľa miery zastúpenia v produkte. Znamená to teda, že keď je v zozname zložiek na prvom mieste napríklad voda, je jej v celom produkte najviac zo všetkého.
Nevýhodou ale je, že zloženie býva uvádzané v angličtine alebo v latinčine, navyše niektoré novo objavené zložky sa dočasne označujú iba číselným kódom. Pre najzákladnejšiu orientáciu by ste mali poznať aspoň ingrediencie ako silikóny, parabény alebo parfumáciu.
Voda
- Latinsky aqua, anglicky water.
- Obvykle v krémoch a starostlivosti o vlasy, prakticky je to riediaca zložka, prináša teda väčšie množstvo predávaného produktu, v niektorých prípadoch bez benefitu pre užívateľa.
Parabény
- Konzervanty, syntetické látky ropného pôvodu, ktoré zaručia, že produkt dlhšie vydrží.
- Rozoznáte ich podľa koncovky – parabén, ako je methylparabén, ethylparabén, propylparabén, butylparabén, benzylparabén apod.
- Niektoré sú viac škodlivé a niektoré menej, je to veľmi komplexná téma, ktorá je navyše predmetom mnohých teórií a sporov. Ale často sa firmy pyšne chvália, že nepoužívajú parabény. Navyše existujú aj konzervanty prírodné, ktoré nie sú škodlivé. Napríklad striebro.
Silikóny
- Niektoré silikóny, obvykle tie nachádzajúce sa v lacnejších produktoch, nie sú rozpustné vo vode a často potom na pleti alebo na vlasoch vytvárajú povlak, ktorý na oko vyzerá lesklo a krásne, pokožka pod povlakom je ale naopak izolovaná od hydratácie.
- Spoznáte ich podľa prípon -cone, -siloxane, -conol. Konkrétne do skupiny silikónov patrí napríklad Dimethicone, amodimethicone, triphenyl, apod.
Parfumácia
- Ďalšou nadbytočnou zložkou v kozmetických prípravkoch býva parfumácia. Okrem peknej vône neprináša pleti žiadne výhody. Ak máte navyše citlivú pokožku, môže vyvolať aj podráždenie.
- Ak sa parfumácie v produktoch nechcete vzdať, môžete si vyberať produkty s parfumáciou hypoalergénne, teda vhodné aj na citlivú pleť. Nájdete ich predovšetkým v lekárni.
Ak sa rozhodujete, či si priplatiť za produkt napríklad s názvom „krém s nechtíkom“, pozrite sa, ako vysoko v INCI je zložka nechtík uvedená. Ak sa nachádza niekde na konci zoznamu, bude tam pravdepodobne len stopové množstvo a nestojí za to.
Certifikáty pomáhajú s rýchlejšou orientáciou
Niekedy nie sú uvedené žiadne, ale obvykle na obale aspoň jeden alebo dva nájdete.
Získavanie certifikátov je pre výrobcov časovo aj finančne náročné. Neznamená to teda, že ak značka nemá napríklad certifikát „Vegan“, produkty nemôžu byť vegánske. Ale to sú skôr výnimky. Certifikáty sa používajú často, sú vždy na obale graficky znázornené a slúžia na ľahkú a rýchlu orientáciu kupujúcich.
Zhrniem vám často používané certifikáty a vysvetlím, čo znamenajú:
- BDIH: bez obsahu ropných zložiek, ako sú napríklad parafín a vazelína, chemické farbivá a parfumácia.
- COSMETIQUE BIO: produkt obsahuje minimálne 95 % čisto prírodných látok.
- COSMOS: produkt šetrný k prírode a recyklovateľné obaly.
- CKP A CKP BIO: český certifikát pre čisto prírodné produkty.
- CRUELTY FREE A VEGAN CRUELTY FREE: produkt nebol testovaný na zvieratách/je navyše vegánsky.
- LEAPING BUNNY: produkt ani žiadne jeho zložky neboli testované na zvieratách.
- ECOCERT: najväčšia medzinárodná certifikačná spoločnosť, minimálny obsah 95 % prírodných zložiek.
- VEGAN: vegánske produkty.
Toto je všetko, čo vám stačí k základnej orientácii na etikete. Ostatné údaje sú iba doplnkové alebo dobrovoľné. Nie je to teda žiadna veda, len musíte vedieť, čo hľadáte.
Na záver by som teda odporučila držať sa troch základných pravidiel:
- Nenechajte sa zmiasť obrázkami ani názvom na etikete.
- Čítajte zloženie produktu tzv. INCI a všímajte si poradie zložiek.
- Pre potvrdenie dobrého výberu mrknite na certifikáty produktu uvedené na obalu.